Gjorde feil ved humling av SAGA-kit

I all min forvirring helte jeg humlen i posen som fulgte med (den som skal tres på heverten ved flasking).
Så nå ligger humlen og flyter rundt i gjærdunken som en stor tepose.

Er dette et stort problem? Er det verdt å ordne opp i?
 
Med mindre posen er veldig tettmasket går det nok helt fint å la det ligge som det er.
Flere som bruker humlepose ved tørrhumling, og større infeksjonsfare om du begynner å rote med det nå.
 
Største problemet er i hvilken grad denne posen var desinfisert eller ikke. Det kan du uansett ikke gjøre noe med nå. La stå. Og drikk fort opp, før eventuell infeksjon utvikler seg.
 
Største problemet er i hvilken grad denne posen var desinfisert eller ikke. Det kan du uansett ikke gjøre noe med nå. La stå. Og drikk fort opp, før eventuell infeksjon utvikler seg.
Posen, som alt annet utstyr brukt ble selvfølgelig nøye sterilisert før bruk.
Det rare er at jeg ikke luktet lunta allerede da, jeg har jo brygget samme settet før og da brukte jeg ikke posen :)
 
Noen mener du får lite effekt av tørrhumle i pose.
Er det et humlerikt øl og du har passende humle, hadde jeg tørrhumlet en gang til.
Hadde tatt lite hensyn til det som er i posen.
Men andre mener kanskje noe annet. Har ikke erfaring med posetørrhumling selv.
 
Det er en IPA så humle er jo litt vesentlig. Jeg tror jeg steriliserer en saks og klipper opp posen. Er lettere å få tak i noe finmasket å sile med enn humle her jeg bor :)
 
Da var det gjort. Badet en saks i kaustisk-soda og klippet opp posen. Brukte saksa etterpå til å klemme ut humlen.
Det spredde seg fint utover og det lukter noe helt annet av boblene fra gjærlåsen nå (i positiv forstand)
 
Tilbake
Topp