Gjøre umaltet bygg til flaket bygg?

Hvordan lager man flaket bygg av ordinært umaltet bygg?

Jeg har egenprodusert bygg hjemme på gården. I jula laget jeg roasted barley av noe. Denne har fått fin ristet kaffesmak. Nå lurer jeg på hva jeg må gjøre for å få flaket bygg slik at dette kan meskes sammen med kommersiell pale malt for å brygge dry stout?

Leser litt på homebrewtalk.com om koking av cereal. Dette synes jeg høres suspekt ut i forhold til tanniner. Funker det ikke å bare finknuse byggen eller må det behandles på annen måte. Stegmesking er vanskelig å få til på gården men kan gå dersom det er helt nødvendig.
 
Ok, er det noe man får til hjemme eller? Er det andre måter jeg kan gjøre umaltet bygg brukbart i en mesk? Vil det hjelpe å meske like mengder pilsnermalt som umaltet bygg? Burde jeg finknuse byggen?

Til en "dry stout":

10% Roasted barley (egenprodusert og selvristet)
20% Umaltet bygg (egenprodusert og finknust)
20% Pilsnermalt(kommersiell)
50% Pale malt (kommersiell)
 
Da bør du gjøre en såkalt "cereal mash" med det umaltede bygget og litt av pilsnermaltet først.
 
Allright, bare meske bygg og pilsner for seg på vanlig temperatur i en liten kasserolle da! Ikke noe skummel koking eller noe?

Takk for svar!!!
 
Jøss! Da blir det altså koking... Hva er mesketetthet og koketid på en slik herlighet da? Dette ble jo rent spennende!
 
Jeg har egenprodusert bygg hjemme på gården. I jula laget jeg roasted barley av noe. Denne har fått fin ristet kaffesmak.

Hvordan gikk du fram for å riste byggen? Dvs; hvilken temperatur og hvor lenge......i ett lag på bakepapir i stekeovnen skjønner jeg o_O
 
Hvordan gikk du fram for å riste byggen? Dvs; hvilken temperatur og hvor lenge......i ett lag på bakepapir i stekeovnen skjønner jeg o_O
Har brukt en stor kasserolle på stekovnen. Brukte først trinn 3 på den største plata i 30-45 min, rørte som f%#n med ei tresleiv. Kornet var da ganske varmt og det poppet litt innimellom, men ikke så mye. Fargen var fortsatt gyllen. Skrudde så opp tempen et hakk og fortsatte å røre til bygget var sort. Tar noen knuseprøver for å se om bygget ristes igjennom eller bare blir svidd utenpå.

Stepliste:
1. Stor kasserolle med ca 1kg bygg. Du må ha GOD plass til å røre MYE og HURTIG, HELE tiden. Start på medium varme slik at eventuell veske slippes sakte ut gjennom skallet. Med for høy varme for tidlig, sprekker skallet av damptrykket. Bruk en drøy halvtime på dette.
2. Øk tempen sakte til du ser at bygget blir sakte men sikkert mørkere, og RØR.
3. Vær 2 stykker. Da kan dere bytte på å røre og den som ikke rører kan knyse 10-15 korn innimellom for å sjekke at bygget blir ristet og ikke svidd. Jeg har gjordt dette alene og da tatt det på erfaring, og melkesyrenivået i skuldrene på viljen.
4. La bygget ligge luftig etter risting i noen måneder (8-12 uker?). Da luftes vistnok harske smaker vekk. Har aldri forsøkt å brygge med det direkte så om det er hold i påstanden vet jeg ikke.

Lessons learned:
1. Dette skaper MYE røyk. Jeg har en sentralstøvsuger og bruker en gammel slange rett over kjelen. Slangen stinker såppass mye at den oppbevares utendørs etterpå. Ventilatoren din på kjøkkenet HAR IKKE SJANGS! Et annet alternativ er å bruke en flyttbar plate utendørs.
2. En tynnbunnet kasserolle har lett for å slå seg ved så høy varme. De med tykkest bunn har tålt behandlingen greit.
3. Når temperaturen begynner å bli høy, så virker det som bygget blir litt klebrig og da har det lett for å svi seg uansett hvor fort du rører. Jeg reduserer varmen når jeg kjenner at sleiva går litt trått. Hårfin balanse mellom å bruke nok varme til at bygget blir sort og ikke for mye slik at det svir seg.
4. Bruk bygget i brygging selv om dere ikke tror det ble helt bra. Jeg lagdte svartmalt som tilsynelatende så forkullet ut. Dette brygget jeg robust porter av. Til å begynne med så smakte porteren litt aske, men med lagring forsvant dette og ble erstattet av kaffetoner.
5. IKKE hør på alle på forumet som kommer med følgende og lignende utsagn:
Du vil aldri kunne oppnå kommersiell kvalitet på egendyrket malt, det er for vanskelig å ha kontroll på temperaturen men dersom du er fornøyd med et øl som ikke er optimalt så er det sikkert greit, du vil aldri kunne beregne smak og fargebidraget riktig i bryggekalkulatoren din, osv... Dette lar seg fint gjøre, og resultatet i det ferdige ølet er like bra som noe annet.
6. Repeterbarhet og konsistens kan du se en lang vei etter. Til gjengjeld sitter du med et unikt øl som ingen andre kan gjennskape.


Jeg har også laget mindre ristede malttyper samt crystallmalter i flere valører. De ølene som ikke nådde helt opp på resultatlista har hatt trekk på alt annet en bidraget fra bygget. Det går i gjæringsfeil, sleivete humleskjema osv. Altså akkurat de samme dumme tingene som jeg av og til gjør med kommersiell malt.
 
Tilbake
Topp