Glassballonger (carboy) fra Kremmerhuset

Jeg gikk forbi kremmerhuset i dag og la merke til at de nå selger glassballonger, som tydeligvis selges til pynt. Jeg regner med at dette er en respons på at vinballonger, spesielt demijanner, er blitt populære hos interiørentusiaster. Det som hadde vært interessant er å se om disse ballongene kan brukes til brygg eller vinlegging. Jeg er elendig på å bestemme størrelse etter øyemål, men jeg gjetter at de rommer 3 gallon. Jeg tipper glasset er som alt annet glass, men usikker på hvor sterkt det er.

Noen som har forsøkt?

Heisann, har ikke forsøkt dette nei, men ser heller ikke det store behovet for glassballonger til brygging av øl. Jeg foretrekker plastbøtter til øl, de er billige, kan ikke knuse og er mye lettere å rengjøre. :) Tiden ølet står i bøtta er så kort at diffusjon av oksygen gjennom plasten ikke er noe problem. Har noen glassballonger som er brukt til vin dog.

Interessant! Jeg vurderer å kjøpe 2-3 å ha surøl på. Har en surøl som skal stå 9 måneder på bøtte nå, om det flopper så har jeg i det minste lært noe :p

Tenkte på dette med lagring også. Er det ballongtype eller carboy som amerikanerne bruker ?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Med overgjærling er vel ikke lagringstiden så lang, men skal man undergjære går ukene litt fotere. Da regner jeg med at glassballong er bedre en plastikkbøtte.

I amerika kan man kjøpe glassballonger i mange størrelser, hvor 5 gallon er vel den vanligste for øl. Jeg har sett litt på nettet men finner ingen som importerer disse til Norge eller Sverige. Derimot selger VinOgBar.no en plastikvariant som heter BetterBottle. De har den i 3, 5 og 6 gallon varianter. Du kan se den på noen av BrewTV episodene til NorthernBrewer.

Jeg har selv kjøpt den største, men ikke brukt den ennå. Tenker bruke den til rødvin i første omgang, hvor lagringstiden er lang og det er nødvendig å ha minst mulig luft i beholderen.

Zack skrev:
Med overgjærling er vel ikke lagringstiden så lang, men skal man undergjære går ukene litt fotere. Da regner jeg med at glassballong er bedre en plastikkbøtte.

Det er helt uproblematisk å bruke plastbøtter til gjæring av lager og for andre øl som ikke skal være på gjæringskaret mer enn noen få uker. Jeg ville styrt unna glassballonger og heller gått for BetterBottle, dersom du har behov for lengre lagring.

Forøvrig, til inspirasjon før man kjøper glassballonger:
http://www.homebrewtalk.com/f11/blue-glass-carboy-ok-325455/index2.html http://forums.morebeer.com/viewtopic.php?f=15&t=25146

Skjer ikk deg, sier du? Det tenkte nok den hjemmebryggeren jeg traff med bandasje for noen uker siden også. Han hadde hatt flaks, og beholdt fingeren.

Så litt på disse i dag. Fungerer helt sikkert fint, men de så litt ustødige ut, og prisen var litt høy? (12 liter, 250 kr)

Og jeg synes åpningen var litt vel stor.

Jeg sjekket aldri prisen, men 250 kroner var veldig dyrt, ja. Samme pris som på 3 gallon betterbottle, og 5/6 gallon koster bare 50 kroner mer.

Jeg har flere glassballonger
20 liter, 25 liter, 30 liter og 50 liter.
Ballongene står i kurv.
Det er disse jeg bruker til øl.
Reingjøringa er utrolig enkel.
Etter bruk spyler jeg med 4-5 liter kaldt vann og tømmer ut gugga.
Så fyller jeg ballongen helt med vann og tømmer oppi en god dose med kaustisk soda.
Lar den stå i kjelleren i noen dager til allt er oppløst.
Tømmer med en hevert og skyller et par ganger med 4 - 5 liter vann.
Før buk desinfiserer jeg dem først med klorvann.
Deretter skyller jeg med springvann.
Egil B.

Glassballonger er å gjøre det vanskelig for seg selv. Med mindre man er ekstremt glad i surøl er ikke glassballonger eller "better bottle" noe å surre med. I verste fall kan man ta i bruk et cornelius-fat.

Her i Glasgow ser jeg de har glassballonger på bryggersjappene. Har lyst til kjøpe med meg en. Fruktøl som skal stå med bær et par mdnr++ på sekundær vil definetivt få det bedre på glassbeholder med liten "topspace". 

ThomasRS skrev:
Her i Glasgow ser jeg de har glassballonger på bryggersjappene. Har lyst til kjøpe med meg en. Fruktøl som skal stå med bær et par mdnr++ på sekundær vil definetivt få det bedre på glassbeholder med liten "topspace".

Kjøp heller en BetterBottle! Da slipper du faren for knusing. Har noen stykker som jeg bruker til bl.a. surøl. Funker fint!

Amerikanske hjemmebryggerforum er fulle av folk som skader seg ved å miste ballongene på føttene, knuse ballongene utover gulvet osv osv.

Nei, det er bra vi holder oss til plast her til lands. Foretrekker det!

Tilbake
Topp