Glemte gjærlåsen etter tørrhumling... Krise?

Er det bare å tømme dunken og starte på nytt, eller er det håp i hengende snøre?

• Det er håp! La det gjære ferdig og få det flasket

Stemmer: 30 96,8%
  • Her er det bare å begynne på nytt... Uflask :(

Stemmer: 1 3,2%

• Totalt antall stemmer
    31
Satte en batch med IPA tidlig i forrige uke, og kastet oppi litt humle til tørrhumling nå på søndag - MEN i farten ble gjærlåsen glemt og brygget har stått uten i et par dager. Har fått den på igjen nå, men er veldig usikker på hva dette kan ha gjort med brygget...?

På forhånd takk for svar!

Det samme skjedde med meg for noen uker siden. Bananfluene hadde koste seg formidabelt og hele brygget gikk i sluket. Jeg lot det stå noen dager for å se, og plutselig begynte gravity og falle selv om det hadde gjæret helt ut etter stormgjæring - så jeg fikk infeksjon. Så du noen fluer når du oppdaget feilen? Jeg hadde mitt stående i temperaturstyrt kjøleskap og selv der hadde bananfluene ikke noe problem å komme seg inn. Jeg ville latt det står videre og sjekke hva som skjer med smak eller gravity.

Det samme skjedde med meg for noen uker siden. Bananfluene hadde koste seg formidabelt og hele brygget gikk i sluket. Jeg lot det stå noen dager for å se, og plutselig begynte gravity og falle selv om det hadde gjæret helt ut etter stormgjæring - så jeg fikk infeksjon. Så du noen fluer når du oppdaget feilen? Jeg hadde mitt stående i temperaturstyrt kjøleskap og selv der hadde bananfluene ikke noe problem å komme seg inn. Jeg ville latt det står videre og sjekke hva som skjer med smak eller gravity.

Infeksjon?

Med mindre du ser fluer oppi der tror jeg det er håp i hengende snøre
Jeg klarte å miste gjærlåsen oppi IPA'n da jeg skulle tørrhumle men fikk ihvertfall erstattet den med en ny
Det ble godt øl

Dersom du får veldig lav FG (1,000-1,005) har du trolig infeksjon.
Dersom det lukter 'helt feil' eller smaker surt, har du trolig infeksjon.
For å være litt sikrere, hadde jeg latt det stå i tre uker. Dersom du synes det lukter og smaker bra, flasker du og håper på det beste.
Det kan være lurt å ha dem stående i en balje med lokk de første ukene i tilfelle de eksploderer. Du sparer mye vasketid på det...
Dersom du ikke har fått noe inn i karet, vil overtrykket hindre sirkulasjon av oksygen inn. Helt uten belegg, vil jeg gi det over 50/50 for at det går bra :)

Hvis noen dager uten gjærlås er det du har gjort "feil" så gir jeg det over 90% for at det har gått bra.
Folk gjærer med åpne kar. I tillegg taler det i ølets favør at det hadde fått alkohol da dette skjedde.

Dette går 100% fint. Gifta co2 lek jo ut holet kor gjærlåsen skulle ha vore, og hindrar med det liv å koma ned i brygget. Å avgje co2 er jo gjæren si forsvarsmekanisme, i tillegg til alkoholen så klart, for å hindre andre organismar til å forsyne seg av godsakene. Stol på naturen!

100% er vel litt å ta i? Er jo en over her som fikk infeksjon og jeg har fått infeksjon pga bananfluer og et lokk som ikke var klemt helt igjen på baksiden.

Er gjæringen over og temperaturen er stabil så er det ikke så mye som holder ei flue utenfor karet. Fluer er bakteriebærere deluxe, de mesker seg bokstavelig talt i dritt og bæsj. Som noen over her tipset ville jeg latt den stå ekstra slik at du kan spotte en infeksjon før du går igang med flasking.

Takker for svar, folkens. Skal komme tilbake med resultat, men foreløpig krysser vi fingrene for at det går bra!

Men mindre mus eller noe annet stort kommer oppi ølet ditt er ølet ditt uansett trygt å smake på og å drikke. Infeksjoner kan gjøre at ølet smaker oppkast eller bæsj men farlig å drikke er det ikke. Ikke så lenge du har brukt bryggegjær og hatt en vanlig utgjæringsprosess. Lav ph og alkohol dreper alt som er av skadelige bakterier som vanligvis kan finne på å infisere øl.

Tipper det går helt fint. Jeg bruker som regel bare et "flak" aluminumsfolio sprayet med Starsan som lokk over hullet i lokket til gjæringsdunken under stormgjæringen. Når gjæringen roer seg, setter jeg på gjærlåsen. Har aldri hatt noen infeksjon e.l.

Tilbake
Topp