Ernstpro

Norbrygg-medlem
EPRO Hyttebrygg

Jeg har Cøliaki, og behov for Glutenfritt øl. Alle mine brygg blir brygget med tanke på maksimal gluten reduksjon. Filtrerer vørter igjennom en humlepose (gjerne en dobbel) før den ender i gjæringskaret. Bruker Whirlfloc eller tilsvarende i de fleste brygg, samt Clarex i alle brygg (begynte med 6 dråper pr 25L, men har doblet). Filtrerte ved overføring til fat sporadisk med 1 - 5 mikron filter, men har stort sett sluttet med å filtrere ferdig øl.

Gode tilbakemeldinger fra venner og andre bryggere gir god inspirasjon til å fortsette :) Brygger på en G30 og en G70, har brygget det meste fra «Love in a Canoe» til «Dark Horizon».

Målet er å lage godt og variert glutenfritt øl. Det å lage oppskrifter selv er ikke så viktig, det finnes så mange spennende «All Grain sett». Nærmer meg 100 brygg, men stadig på jakt etter ny kunnskap.

Har laga noen NEIPA med og uten Whirlfloc, men de blir ikke så «juice» som jeg håper på, selv om smaken blir bra. Dette er en utfordring jeg vil jobbe med, og det hadde vært gøy å få tips og ideer fra andre som har behov for glutenfritt øl. «Norsk Tradisjonelt Juleøl» samt «Emperor of Sand» står til gjæring, så høst og jul er sikret. «Oktoberfest» står til modning

Det går mot sommer, så neste brygg blir en «Mango IPA», tenker kun å bruke Clarex i denne, droppe Whirlfloc, og vende litt på fatet før tapping.

Vet det er mange der ute som brygger «glutenfritt» ved bruk av Clarex, hadde vært fint å dele erfaringer om dette i denne tråden.
 
Takk, har lest igjennom denne, og brukt mange av de gode tipsa for å få øl glutenfritt. Tenker å gå steget videre, si vi har oppnådd vårt glutenfrie øl, men ønsker en tråd der vi kan ha fokus på resultatene av det vi med behov for glutenfritt øl brygger, utveksle mer om hvordan vi kan få best mulig glutenfritt øl, gjerne en fyldig «NEIPA» eller en «Jucy» IPA.
 
Tilbake
Topp