Glykolkjøler

Jeg har vært i kontakt med Scendinavian Brew (distributør av SS Brewtech), og for kun 5 dager siden fikk de beskjed om at SS Brewtech sin glykol kjøler også vil komme i en Europa versjon. De hadde ikke noe mer info enda men vil gi meg beskjed så fort de vet noe mer...og jeg vil selvsagt poste det videre her.

Jeg for min del har veldig sans for SS Brewtech sine Chronical fermenters, så det skal bli interessant å sammenligne de forskjellige løsningene til disse leverandørene fremover. Støy og kjølekapasitet er vel nøkkelord ja.
https://www.ssbrewtech.com/products/glycol


upload_2017-12-20_9-22-30.png

Vis vedlegget 34673
 

Vedlegg

  • upload_2017-12-20_9-21-12.png
    upload_2017-12-20_9-21-12.png
    690,4 KB · Sett: 72
Mulig jeg tar feil her @kjetilG, men er ikke formålet med en sånn kjøler bare å få ned temperaturen mest mulig fra fat til tappekran? Eller kan man bestemme hvilken temperatur man skal ha ut?
Mitt formål med glykol er å kunne gjære flere koniske gjæringskar ved forskjellige temperaturer samtidig.
 
Ja det er vel formålet. Men den fungerer vel på samme måte bortsett fra temp styring tenkte jeg.
 
Svar fra Brewshop ang støynivå på Minichilly SB:

"Her kommer svar fra Quantor vedrørende støynivå. Håper det hjelper litt :)


The technical definition is (less than) > 70dB(A).

This definition give a lot of playroom. Correct measuring can only be done at the customer location and according to the operation mode and temperature he is running. Warmer is loader, colder is more quiet.


The unit is low-noise in the way that when we are showing it in operation during distributor-training, several people can stand around it and talk about it without raising their voices.

SB Comp has no pump and is therefore even more quiet than a standard unit."
 
Funker i et industrilokale. Ikke noe du vil ha innendørs. De mest støyende kjøleskspene er ca 43 dBA.

Forstod på Brewshop at dette gjelder de større modellene. De mente den nye skulle være på støynivå med en vanlig fryseboks. Men er skeptisk ja. Må nok stå i bod eller garasje.
 
Jeg kjøpte en brukt øl kjøler jeg tenkte å bruke til dette formålet, ett kar med kjøling av vann/glykol blir det samme om det er ølkjøler eller den som Brewshop har, man må uansett ha separate pumper i vannbadet til de forskjellige gjærtankene, en tempstyring til hver tank som styrer start/stopp av pumper for å justere temperatur, temperaturen i isbadet kan jo være konstant.
Synes prisen er ganske høy, jeg kjøpte min kjøler for 2000,- pent brukt,den rommer nok 30l som holder til mange tanker, pluss kjøleeffekten er stor og tåler mye varmt returvann.
Og hvis man vil servere alt det nydelige ølet man har gjæret under optimal temperatur, kaldt ute på terrassen en varm sommerdag kan man bruke ølkjøleren til det den er ment til å brukes som.
To smikk på ei flugu.
 
10-15.000,- kr.? Det er jo helt hinsides! Dette er jo i utgangspunktet en kjøleskapsmotor eller rettere sagt ett kjøleaggregat, med en kompressor, kodensor, vifte og radiator men hvor kjølevæsken ikke går til en væske til luft evaporator som i ett kjøleskap, men til det som for oss er en helt vanlig liten kjølespiral i en vannbeholder. Problemet er at kjølevæske ledningen til evaporatoren må kuttes og loddes på en kjølespiral istedet, også må det fylles på ny kjølevæske, R-134 eller hva det nå heter!?! En kjøleservice tekniker bekjent lagde en slik for meg med deler og han ville ikke ha betaling for det var da bare slike deler de kastet eller hadde drøssvis av uansett. (Noen her inne med peiling har vel en smørbrød liste på hvor/hvordan man tar delene fra?) Så har man en Stc-1000 til og slå av og på aggregatet og pumpe i vannbadet.

Man kan også bruke akvariumskjølere ala
https://www.homebrewtalk.com/forum/threads/fishies-to-fermenting-aquarium-chiller-fermenter.285105/
Eller
generelle industrikjølere for vann for søk på for eks. CHILLER CW-3000
 
Er kanskje flere enn meg som sitter å venter på Grainfather sin glykolkjøler? Har gjæringskaret deres, og bruker idag vannpumpa deres.

Ser Brewshop får inn en tysk variant på nyåret.

https://brewshop.no/produkt/utstyr/gjaering/kjoleenheter/quantor-minichilly-05-sb-compatible

Ser litt mer industriell ut enn Grainfather sin, men kan til gjengjeld CC til lavere temperatur. Hva tenker dere om denne?

Lurer på støynivået er på denne...?

Sitter også å lurer på glycolkjøleren, men det er jo en investering...

I mellomtiden:
Hvordan synes du vannpumpa fungerer? I hvor stor grad greier den å holde temperaturen i karet nede, og hvor lavt?

Mvh
Morten
 
Sitter også å lurer på glycolkjøleren, men det er jo en investering...

I mellomtiden:
Hvordan synes du vannpumpa fungerer? I hvor stor grad greier den å holde temperaturen i karet nede, og hvor lavt?

Mvh
Morten

Vannpumpa fungerer utmerket til mitt bruk. Dvs foreløpig bare brukt den til ale temperatur (18-22 grader). Bruker en kjøleboks med vann og har oppi 3-4 fryseelementer. Dette står i romteperatur. Ulempen er at jeg ikke kan reise vekk under gjæringen fordi jeg må bytte fryseelementene en gang til dagen (iallefall under stormgjæringen). Skal forsøke å CC på torsdag. Kommer tilbake med mer info.
 
Tenker høyt her, men vil det ikke fungere å kjøpe en mindre fryseboks (https://www.elkjop.no/product/hvitevarer/fryser/M98CFW15E/matsui-fryseboks-m98cfw15e-85-cm) og lage en krage i tre (som en keezer), bruke en ITC-310T, fylle et kar med glykol og bruke dette sammen med Grainfather sin vannpumpe?

Litt mer bulky, men til en brøkdel av prisen.

Skulle tro det kunne gå, forutsatt at den vannpumpa tåler glykolbalndingen. Usikker på hva som skjer med tettheten og viskositeten på blandingen når den kjøles ned til x antall minusgrader. Den vannpumpa ser ikke ut som den tåler så mye "motgang" akkurat, men det blir bare gjetting fra min side.

For meg er hovedårsaken til å snuse på dette systemet at jeg vil ha noe mindre enn et stort kjøleskap til nedkjøling og temperaturkontroll under gjæring. Det er ikke all verdens plass i boden hvor dette dessverre må stå, så en fryserløsning går ikke for min del.
 
Tenker høyt her, men vil det ikke fungere å kjøpe en mindre fryseboks (https://www.elkjop.no/product/hvitevarer/fryser/M98CFW15E/matsui-fryseboks-m98cfw15e-85-cm) og lage en krage i tre (som en keezer), bruke en ITC-310T, fylle et kar med glykol og bruke dette sammen med Grainfather sin vannpumpe?

Litt mer bulky, men til en brøkdel av prisen.

Never mind. Ser dette er diskutert i utenlandske forum, og det sies at det ikke er nok fytt i en fryser til å gjøre jobben. Iallefall ikke i den lille jeg linket til. Back to square one... :p
 
4F5728E6-7227-4393-8E3E-5CDE30F38405.jpeg Da ble det en MiniChilly :)

Meget imponert over byggekvaliteten. Merker dette er tysk kvalitet ja!

Kjølte ned glykolen (27L) fra 20 til 0 grader under 20 min! Godt isolert.

Stod i produktbeskrivelsen at den kan kjøle ned til -6, men laveste temperatur på displayet er -1. Skal forhøre meg med forhandle om dette.
 
Tilbake
Topp