God oppskrift på Belgisk Wit? Lykkes ikke helt...

Nyttig oppklaring - takk!
Enkel måte å regne ut antallet du trenger:
25 liter vørter
OG på 1,060 --> 15 Plato/Brix (du deler OG på 4)
Ønsket pitchrate på 0,75 (millioner celler per milliliter per Plato):

0,75*15*25 = 282 avrundet, dvs du trenger i underkant av 300 mrd celler til brygget ditt (dvs 3 pakker ferskgjær --> 300,- eller 1 pakke gjær og en 1,75 liters starter --> 120,-? ) :)

Noen typisk pitchrater:
Ale: 0,5 til 0,75
High gravity ale: 0,75 til 1,0
Lager: 1,0 til 1,5
High gravity lager: 1,5 til 2,0
 
Hjertelig takk - nå lærer jeg masse her! Og i dag tidlig startet wlp-en også såvidt . Vurderer å likevel spe på med en ihht tips herfra.
 
Takk, spennende! Er dette en tørrgjær? Bestiller du den fra websiden over eller får man tak i den i Norge? Nå er gjærstarteren igang her, virker jo ikke allverdens komplisert, men krever jo mindre planlegging med tørrgjær.
 
Takk, spennende! Er dette en tørrgjær? Bestiller du den fra websiden over eller får man tak i den i Norge? Nå er gjærstarteren igang her, virker jo ikke allverdens komplisert, men krever jo mindre planlegging med tørrgjær.

Hvordan gikk med ølet?
Intet tegn til liv?
 
Hvis du nå da har satt ny gjær ville jeg pitcha @ high krausen
Ta den av magnetrørern etter 12 timer hvis du har det
Det er ihvertfall mine to cent
 
Sist redigert:
Takk, spennende! Er dette en tørrgjær? Bestiller du den fra websiden over eller får man tak i den i Norge? Nå er gjærstarteren igang her, virker jo ikke allverdens komplisert, men krever jo mindre planlegging med tørrgjær.
Ja, det er tørrgjær. Lallemand selges hos de fleste butikkene, men det varierer litt hva de har inne.
 
Nå har denne todelte batchen tilbragt 2 uker på flaske og begge er en kraftig forbedring fra tidligere, så jeg er kjempefornøyd! Bedre temperaturkontroll (og lavere temperatur i starten) og nok (mer) gjær er to elementer jeg vil bygge videre på. Den halvdelen (10 l) med Safale T-58 ble best - toner av lakris/anis er nok ikke det jeg er på jakt etter, men (uten erfaring med denne gjæren) tipper jeg det er det denne gjæren gjør - den smakte "rett": Veldig god. Den andre halvdelen med WLP400 fikk en mer gjæret feeling, og smaken en blanding av den "tråkke" jeg har opplevd tidligere med elementer av noe mer fruktig og lovende. Jeg tipper det bunner i at jeg ikke laget gjærstarter først, og så litt etter at den første hadde startet hadde i en ny gjær som var startet. Neste gang blir det starter fra start! Takk for all bistand - det blir mer brygging av Belgisk Wit her i gården.
 
Wit er nok like mye prosess som oppskrift. Jeg har alltid brukt WLP400, men det finnes et bra alternativ fra Lallemand også. Vant NM for noen år siden med denne oppskriften. Har alltid blitt godt mottatt.
Jeg lette en del rundt (på utenlandske sider, BYO o.l.) etter oppskrift på wit før jeg skulle bryggeden, og de fleste oppga ca 10-20 g appelsinskall pr 20 l, (samt noen gr. koriander, og 1-2 g kamille). Jeg starta med
10 g (røstede&knuste) korianderfrø, 5 min kok
5 g kamille, 5 min kok
5 g appelsinskall, bitter, 5 min kok
5 g appelsinskall, søt, 5 min kok
5 g appelsinskall, fersk, 5 min kok
og synes det var "usynlig" i vørteren, så jeg dro på med
5 g kamille, primærgjæring
10 g koriander, (hele), primærgjæring
10 g appelsinskall, bitter, primærgjæring
10 g appelsinskall, søt, primærgjæring
10 g tørket nype, primærgjæring,
det hjalp, men synes fortsatt det var lite preg, (bortsatt fra kamille), så jeg dro på med
10 g koriander, (hele), primærgjæring
10 g appelsinskall, bitter, primærgjæring
10 g appelsinskall, søt, primærgjæring
i keg'en (i en slik 'tørrhumlingshylse').
Nå synes jeg den er fin, (men det ble plutselig litt mye korianderpreg).
Jeg våger (vagt) å tro på bio-trans teorien ang. koriander, og at det var uheldig å legge til dette etter gjæring(?)
Neste brygg tror jeg på å dra på med
4 g kamille,
10 g koriander, (røstet),
10 g appelsinskall, bitter,
10 g appelsinskall, søt,
10 g appelsinskall, fersk
6 g tørket nype,
i både kok, (flameout) og i primær, (ikke i keg). Ev redusere/bytte noe med annen type sitrus, (særlig sitron). Tror 3g/l er bra mål (for meg). Får man tak på veldig fersk koriander kan nok det reduseres noe. Og jeg vil nok teste citra, el. likn. ('sitrus'-humle) i flameout og tørrhumle (bio).

Definitivt noe jeg vil brygge igjen. Mye enklere å bli fornøyd med enn Hefe, (som jeg synes er drit-tricky å få til bra).
 
Jeg legger denne her så kan du prøve deg på originalen!

Austmann Bryggeri - Utpå
Author: Anders Cooper
Category: 16 - Belgian and French Ale
Subcategory: A - Witbier

Ingredients:
(48,9%) Pilsner Malt - added during mash
(27,5%) Wheat Malt - added during mash
(7,6%) Torrified Wheat; Fawcett - added during mash
(9,2%) Carahell®; Weyermann - added during mash
(6,9%) Havregryn - added during mash

0,45g/L Magnum (14,0%AA) - added during boil, boiled 60 m
0,4 g/L kg Korianderfrø (knust) - steeped after boil 15min
0,5 g/L Appelsinskall søt - steeped after boil 15min
1 g/L Columbus (15,0%AA) - added dry to primary fermenter before fermentation

White Labs WLP550 Belgian Ale

Original Gravity: 11,3 °P
Terminal Gravity: 2,3 °P
Alcohol: 4,7%
Attenuation: 78,8%

Inn på 50 grader
Opp til 67 i 45 minutter
Opp til 79 i 10 minutter

Trekke korianderfrø og appelsinskall i 15 minutter før overføring, etter whirlpool.
Kjøle til 19 grader.
Fermentere på 21 grader

God sommer!
 
Litt uvanlig i en Wit kanskje, men sikkert godt
CTZ er ikke så veldig tradisjonelt i en witbier, men jeg synes de er undervurdert i moderate mengder.
550 ser jeg ikke noe problem med. Underpitching er aldri noen issue, den flokker godt, er ikke for temp sensitiv, gjærer godt ut, har et belgisk preg uten for mye fenoler gitt at vørteren er under 14P. Skikkelig allsidig arbeidshest!
 
Wit med Columbus og WLP550, men uten flaket hvete er ganske utradisjonelt, ja. Men kan jo smake fantastisk likevel :cool: Hvis dette er en autentisk oppskrift fra bryggeriet, så henger vel gjærvalget sammen med at de helt sikkert bare har 2-3 husgjær som brukes til mange ulike stiler. NØ bruker vel WLP007 og WLP500 til mange forskjellge øl, om jeg husker rett.
 
Tilbake
Topp