God rutine for vasking av flasker? Og kjemikalier og tid?

Synes at flaskevasking er den kjedeligste delen av jobben, så har tenkt litt på hvordan effektivisere dette.

Min ide er å bruke en kraftig steamer med passende dysehode, låse flaskene fast i en kasse med stropper og noen trelister eller lignende, sette kassen så flaskene peker nedover i 45 graders vinkel eller deromkring og så dure på med steameren, et par sekunder per flaske.

vanndamp med høyt trykk burde vel rive ut og drepe det aller meste av organiske rester i flaskene.

Noen som har noen motargumenter mot dette før jeg får min fetter til å låne en industriell steamer?
Planen var å ikle meg værenebriller og oljehyre, så har tenkt litt HMS også ;)
 
Har du sett på flask-o-matic metoden,må være noe av det som fungere best om du har mange kasser å vaske samtidig. Metoden koster minimalt med investering og fungere helt utmerked.
 
Jeg skyller flaskene godt etter at de er drukket. Tørker dem opp ned så de får rent av seg. Når jeg har 12-24 flasker med etikett som er skylt, så vasker jeg disse godt i varmt Zalovann og fjerner etiketter og skyller godt i varmt vann. Tørker opp ned og dekker til tuten før de pakkes vekk. På bryggedagen skylles de med utblandet Star San og settes nok en gang opp ned for å renne av seg. De er da klare for tapping av nytt øl.
 
Ser på den flask-o-matic metoden nå. Ser ut som en fin metode for flasker som allerede er nokså fri for synlig smuss.
Greien er at det blir altid endel flasker som er litt grodd i bunnen, får flasker fra venner og kjøper tomme bjønrunger på butikken.
Og når det er festlig lag med flere deltagere, så utgår som oftest den umiddelbare skyllingen av flasker.

Så tenker at med steamer, så kan man i prinsippet ta så dritne flasker som helst og få de gullende rene i en fei.

Disse andre metodene funker sikkert kjempebra for folk som skyller hver eneste flaske rett etter bruk, men jeg er ikke et sånt veloppdragent prakteksemplar av en hjemmebrygger.
 
Det er vel snart slutt på bjørnunger på butikken. Jeg ser den med å kjøpe skitne panteflasker, men brygger man til eget forbruk, så får man ganske raskt en kritisk masse av tomflasker som kan gå i rotasjon.
 
Det er vel snart slutt på bjørnunger på butikken.
Er det?


Eg har fått ein metode no som eg likar. Kjøpte nyleg 2 kassar bjørnungar på butikken som eg skylde med vatn og tørka. Deretter laga eg 5 liter med PBW, og tappa litt i botnen på alle flaskene for å sikre meg at eg fekk vekk restar. Slik stod dei over natta, og fekk ein runde med kosten dagen etterpå før eg skylde dei igjen og desinfiserte.
 
Det er ikke vi heller(veloppdragne)men skyller alle flasker før dem lagres i garasjen. Sånn ca.1 gang i året vasker jeg 20-30 kasser og da lagres flasker opp ned i kasse til flaskedag. Flasker ikke så mye lengre,det meste går på fat nå.
 
Tilbake
Topp