Grådigbrygging. Dobbelt så mye øl.

Stig Aa.

Norbrygg-medlem
Har ikke funnet gode kilder på dette med å tynne ut øl etter kok, så tar gjerne mot tips og lenker til dette.

Planen er slik: Jeg har en 36 liters gryte jeg pleier å brygge med, BIAB. Tenkte å lage en oppskrift på 60 liter, og brygge denne i gryta jeg har. Etter kok fordeler jeg dette i to kar og fyller på med (kokt?) vann slik at det blir 60 liter. Er det så enkelt?
Det blir da ca 7 kilo malt og 4 kg DME. Usikker på om det vil gi noe dårligere smak.

Innspill mottas.
 
ifølge "Den nye store ølboka" kan du brygge øl på 7.5% og vanne ut med 50% vann for å få 4.7%... smaken blir vell også derretter.. personlig trur æ ikke på snarveia til godt håndverk og godt øl

Sent fra min LG-D855 via Tapatalk
 
Det er helt kurant måte å brygge på, men du må korrigere humlemengdene for at den koker i sterkere vørter og følgelig får dårligere utbytte. Blir en del forskjell siden vørtern blir ca dobbelt så sukkerholdig som tiltenkt i oppskriften.

Utover det er dette helt problemfritt.
 
Det er helt kurant måte å brygge på, men du må korrigere humlemengdene for at den koker i sterkere vørter og følgelig får dårligere utbytte. Blir en del forskjell siden vørtern blir ca dobbelt så sukkerholdig som tiltenkt i oppskriften.

Utover det er dette helt problemfritt.
Justere hvordan? Mer/mindre? Hvor meget?
 
Hvis du har plass til alt i gjærinsdunken, er det lettest å tynne ut før gjæring. Da tynner du ut med kaldt vann fra springen. Oksygenet i vannet trengs til gjæringen.
 
"Greed-is-good" er det noe som heter...

Jeg tro "grådighetsbrygging" med utvanning før eller etter gjæring kommer fra to forskjellige grådigheter. De store bryggeriene sparer plass i /størrelse av kokekar (og energi) + plass /størrelse under gjæring ved å vanne ut etter gjæring. For oss som brygger i mindre skala er det gjerne kokekar (og påkrevd effekt for å koke ett stort volum) som begrenser oss, mens Europris-dunkene er billige, så vi vanner ut før gjæring. (Uten noen form for argument, "liker" jeg best hjemmebryggerens grådighet om jeg skal velge).

Jeg brygger sterk/tykk vørter som jeg vanner ut før gjæring. Det som jeg må passe på er, som nevnt ovenfor, at man tilpasser humlingen. Jeg bruker gratistjenesten BeerClac, og tar ned "Boil volume" til "etter-kok-volum"og da vil man måtte bruke noe mer humle pga. mindre utnyttelse i fyldigere vørter. Om man skal justere vannet kjemisk under/etter mesk, må man også tenke seg litt om. Under mesking er fokus på pH og etter mesk "smak-salter" for total volum, man må prøve å matche begge.

Jeg har aldri merket noen problemer/usmaker/mangel på smak etc. basert på denne metodikken, bare mer øl av samme kvalitet på mindre tid (og mindre kjeler/energi bruk (noe som ofte er begrensende for oss som koker elektrisk)). Jeg får mesket ca 16-18 kg malt fordelt på to 27l kjeler (Villa bryggeri) og koker i disse + en 32l kjele (HLT / kokekjel) via tre 15A kurser (altså koker: 27l + 27l +32l), da får jeg 3 "typer øl" på en bryggerunde. 2 stk basert på samme vørter, men forskjellig humle og en som er potensielt helt forskjellig fra de to. Jeg bruker da utvanning aktivt alt etter hva slags øl jeg vil ha til slutt. Litt mer jobb der å da, men totalt sett tidsøkonomisk.

PS: Jeg har heller ikke merket usmaker etc. på øl fra store bryggerier som vanner ut øl (antagelig de fleste), så jeg skulle tro at man ikke trenger å være skeptisk til den metodikken (men man må tanke litt på oksygen problematikken da, noe som gjør det i praksis ubrukelig å utføre for oss hobbybryggere).
PPS: Hvis man kjøper et "ferdighumlet maltekstrakt-sett" vil man ofte i praksis gjøre en utvanning av sterk vørter, om jeg ikke tar feil. Det går jo bra.
 
Jeg brygger ofte 42 liter i 50L kjelen min. Koker da ca 48L og topper opp med kaldvann under kjøling, lett og smertefritt. Har også tynnet ut en pils til 52L der effektiviteten ble i overkant høy. Denne ble toppet med ca 8 liter under kjøling og omtrent like mye i gjæringskaret.

For å tynne ut etter gjæring bør man kvitte seg med O2 i vannet. Å koke vannet reduserer O2innholdet men jeg vet ikke hvor mye. Man skulle vel tro at 15 min kok av 2-3 liter burde gå greit siden dette praktiseres for sukkertillsettinger både for smak og for naturlig karbonering. Dette er imidlertid synsing og jeg har aldri forsøkt dette fordi at jeg ikke har hatt behov.

Som nevnt tidligere så må man ta hensyn til et lavere humleutbytte, både bitterhet, smak og aroma når man koker en konsentrert vørter. Man bør også gjøre noen betraktninger av hva uttynningene gjør med FG for å bestemme hvilken mesketemp man benytter. Videre må man beregne mengde spesialmalter ut fra sluttvolum, dvs at man ikke bare øker basemalt for ønsket OG. Tror også at det finnes en grense på hvor mye man kan tynne ut vørteren før man mister kontroll over hva som skjer med ølet. Tror min rekord er nevnte pils med tilsammen 15-16 Liter vann til et gjæringsvolum på 52L og OG på 1.054. Føler at jeg traff som tilsiktet på den!
 
Men husk at det i gammel tid ble straffet med drukning om man ble tatt for å vanne ut ølet. Dette fordi vannet bar sykdom,ølet ikke. Så kok vannet. Det vil jeg si er innafor med tanke på drukning.

Men en annen ting som kanskje har innvirkning på ølet er aromaprofil. Om man bruker mer humle får man også mer av aromaene til humla selv om man får lavere ibu. Vet ikke selv om aromaoljene har samme nedsatt utbytte pga sukkernivå.... noen meninger om det?

Driver også å tenker på den type brygging, men er litt redd for å bli druknet.
 
Eg tynnar ut mine fleste brygg med vatn før gjæring. Normalt er det tale om 4-5L som tilsetjast i 20-25L i det eg når det 0. minutt. Éin gong tilsette eg 10L vatn på 18L, mest som eit eksperiment. Heller ikkje der var det tale om usmak, men eg var ikkje merksam nok på humlemengdene.

Vatnet tilsetjast rett frå springen, dvs utan koking, men det skjer som sagt i det kokeplata vert skrudd av. Gjæren tek elles hand om det oksygenet som måtte verte tilført, og etter nedkjøling skal jo dunken også ristast i 60 korte. Heldigvis har me reinare vatn i dag, enn den gongen ein vart straffa med drukning for å vatne ut ølet.
 
Men husk at det i gammel tid ble straffet med drukning om man ble tatt for å vanne ut ølet. Dette fordi vannet bar sykdom,ølet ikke. Så kok vannet. Det vil jeg si er innafor med tanke på drukning.

Men en annen ting som kanskje har innvirkning på ølet er aromaprofil. Om man bruker mer humle får man også mer av aromaene til humla selv om man får lavere ibu. Vet ikke selv om aromaoljene har samme nedsatt utbytte pga sukkernivå.... noen meninger om det?

Driver også å tenker på den type brygging, men er litt redd for å bli druknet.
Eg tynnar ut mine fleste brygg med vatn før gjæring. Normalt er det tale om 4-5L som tilsetjast i 20-25L i det eg når det 0. minutt. Éin gong tilsette eg 10L vatn på 18L, mest som eit eksperiment. Heller ikkje der var det tale om usmak, men eg var ikkje merksam nok på humlemengdene.

Vatnet tilsetjast rett frå springen, dvs utan koking, men det skjer som sagt i det kokeplata vert skrudd av. Gjæren tek elles hand om det oksygenet som måtte verte tilført, og etter nedkjøling skal jo dunken også ristast i 60 korte. Heldigvis har me reinare vatn i dag, enn den gongen ein vart straffa med drukning for å vatne ut ølet.

Første gang vi overskjøt OG så foreslo jeg å tynne ut vørteren før gjæring. Svaret kom kontant: "Det enåkje så mye godsmak i vatn da!"

Neste gang trumfa jeg det igjennom og fikk mer 6% heller en mindre 8%s øl. Etter den gangen så har vi skaler opp oppskriftene og brygget ned i gjæringskaret og kommentarene er nå: "Det e nå allti grett me ei kasse te på si, det e steike godt vatn vi har her! Drukne i øl gjør vi å snart!"


Når det gjelder humlearoma og smak, så vil jeg si at det som gjelder er å prøve seg frem. Det eneste som er sikkert er at min erfaring tildier at man må bruke litt mer en totalvolumet skulle tilsi for smak. For aromahumle i kjelen gjelder det samme men for tørrhumling tror jeg man bare må skalere opp dersom man skal brygge ned etter gjæring.
Beersmith og også beercalc er fine verktøy å bruke. Førstnevnte er muligens best fordi det har endel innbygde funksjoner for nedbrygging, sistnevnte er gratis og meget enkelt å bruke. Jeg legger nå inn oppskriftene i Beersmith men har økt humletillsettingene litt basert på erfaring. Det siste er bare små justeringer egentlig.

Å "brygge ned" er å tynne ut vørteren/ølet.
 
Praktiserer også utvanning av vørter etter avkjøling. I en 14 liters batch pleier jeg å ende opp med 7-8 liter til avkjøling. Når vørter har blitt avkjølt til 30 grader fyller jeg opp til 14 liter med vann rett fra springen. Sparer masse tid, og heller ikke merka noen forskjell på smak.
 
Leker meg med denne i Beersmith. Lager en APA-oppskriften først i en fiktig gryte (65 liter), for jeg skal egentlig bare koke opp 32 liter og så fylle opp med vann før gjæring.
I den fiktive gryta blir OG: 53, 5,4% og IBU på 89,2. (Tok litt kraftig i på humla, siden bitterheten reduseres ved høy OG - som det jo egentlig blir i den ekte gryta).
Når jeg så endrer gryteoppsett i Beersmith til 32 litersgryta, som jeg skal koke i, får jeg OG på 107 og 11,1%, men IBU blir bare 89,2?!

Dette forstår jeg ikke: Samme mengde humle (og malt) i en 65 liters eller 32 liters, gir nesten samme IBU? Blir bitterheten SÅ drastisk spist opp ved høy OG?
(Med forbehold om feberfantasier...)
 
Tror det er slik. Og husk at BU/GU stiger så kan godt være at du opplever bitterheten høyere i den med størst volum. Men tynner du etter gjæring er det vel bare å skalere. Antar det etter koking/før gjæring blir nesten det samme.
 
Hmm. Trodde det var et poeng at alt vann skulle kokes for å sikre at en tar knekken på bakterier. Vi tynnet ut vørteren vår sist gang, men gjorde det før koking.

Trenger en ikke det??
 
Jeg tynner vanligvis ut vørtern etter kok iom at jeg liker å brygge et par liter mer enn min kokekjele tillater(vet at det er en av bryggerens syv dødssynder)
Og ja, bitterheten blir ganske drastisk redusert av høyere boil gravity, så det må jeg ta høyde for
 
Sist redigert:
Jeg tynner vanligvis ut vørtern etter kok iom at jeg liker å brygge et par liter mer enn min kokekjele tillater(vet at det er en av bryggerens ti dødsynder)
Og ja, bitterheten blir ganske drastisk redusert av høyere boil gravity, så det må jeg ta hensyn til
Kokt vann eller rett fra springen?

Jeg har tenkt å blande ut 25 liter til å bli 50 liter... sikkert litt ekstremt.
 
Rett fra springen(det er vel der dødssynden ligger begravet)
Det er ikke ekstremt i det hele tatt, tynner ofte ut 8 liter til 10 -15 liter
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp