Grådigbrygging. Dobbelt så mye øl.

Det er helt kurant måte å brygge på, men du må korrigere humlemengdene for at den koker i sterkere vørter og følgelig får dårligere utbytte.
Mulig dette passer best i tråden for dumme spørsmål, men hva skjer hvis man koker humler i vannet som skal brukes for å tynne ut ølet?
 
Neida, jeg gjør det hele tiden
Det er bare å regne ut på forhånd så slipper du å stå der å klø deg i hode mens det koker
La oss si jeg brygger 50/50 all-grain/ekstrakt, koker 6 liter og fortynner til 12 liter
da trenger jeg igrunn ikke å korrigere i det hele tatt iom at jeg ikke tilsetter ekstraktet før mot slutten av kok

Men nå må man jo ta dette med IBU kalkulasjoner med en klype salt uansett
 
Jeg lagde ihvertfall en veldig god IPA på den måten
Ikke no vegetabilsk smak, bare masse tropisk frukt


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Leker meg med denne i Beersmith. Lager en APA-oppskriften først i en fiktig gryte (65 liter), for jeg skal egentlig bare koke opp 32 liter og så fylle opp med vann før gjæring.
Dropp fiktiv gryte. Sett "Top off water" under "Fermenter/bottling volumes" i utsyrsprofilen din til den mengden vann du ønsker å vanne ut med etter kok. Beersmith skal da ta seg av resten. Brew steps rapporten blir veldig forståelig da.
 
Dropp fiktiv gryte. Sett "Top off water" under "Fermenter/bottling volumes" i utsyrsprofilen din til den mengden vann du ønsker å vanne ut med etter kok. Beersmith skal da ta seg av resten. Brew steps rapporten blir veldig forståelig da.
Funka ikke. Endra batch volum, det funka. Ingen endring når jeg skriver i feltet på Top Up Water. Hm...
 
Funka ikke. Endra batch volum, det funka. Ingen endring når jeg skriver i feltet på Top Up Water. Hm...
Riktig. Reduserer skyllevannet fordi det ikke er plass i kokekjelen. Bitterheten endrer seg også ganske mye pga SG i kokevørteren slik som er nevnt før her.
Prøv å lagre en utstyrsprofil med masse top up water (og dertil større batch-size), og konverter til den fra en oppskrift du har med din opprinnelige batch-størrelse.
 
Tilbake
Topp