Mulig dette passer best i tråden for dumme spørsmål, men hva skjer hvis man koker humler i vannet som skal brukes for å tynne ut ølet?Det er helt kurant måte å brygge på, men du må korrigere humlemengdene for at den koker i sterkere vørter og følgelig får dårligere utbytte.
Det vil funke det og, men da må du igjen korrigere for at du koker i vann![]()
Dropp fiktiv gryte. Sett "Top off water" under "Fermenter/bottling volumes" i utsyrsprofilen din til den mengden vann du ønsker å vanne ut med etter kok. Beersmith skal da ta seg av resten. Brew steps rapporten blir veldig forståelig da.Leker meg med denne i Beersmith. Lager en APA-oppskriften først i en fiktig gryte (65 liter), for jeg skal egentlig bare koke opp 32 liter og så fylle opp med vann før gjæring.
Funka ikke. Endra batch volum, det funka. Ingen endring når jeg skriver i feltet på Top Up Water. Hm...Dropp fiktiv gryte. Sett "Top off water" under "Fermenter/bottling volumes" i utsyrsprofilen din til den mengden vann du ønsker å vanne ut med etter kok. Beersmith skal da ta seg av resten. Brew steps rapporten blir veldig forståelig da.
Prøvde det samme, det eneste som endrer seg er skyllevannet som reduseres tilsvarende...Funka ikke. Endra batch volum, det funka. Ingen endring når jeg skriver i feltet på Top Up Water. Hm...
Riktig. Reduserer skyllevannet fordi det ikke er plass i kokekjelen. Bitterheten endrer seg også ganske mye pga SG i kokevørteren slik som er nevnt før her.Funka ikke. Endra batch volum, det funka. Ingen endring når jeg skriver i feltet på Top Up Water. Hm...