"Greed-is-good" er det noe som heter...
Jeg tro "grådighetsbrygging" med utvanning før eller etter gjæring kommer fra to forskjellige grådigheter. De store bryggeriene sparer plass i /størrelse av kokekar (og energi) + plass /størrelse under gjæring ved å vanne ut etter gjæring. For oss som brygger i mindre skala er det gjerne kokekar (og påkrevd effekt for å koke ett stort volum) som begrenser oss, mens Europris-dunkene er billige, så vi vanner ut før gjæring. (Uten noen form for argument, "liker" jeg best hjemmebryggerens grådighet om jeg skal velge).
Jeg brygger sterk/tykk vørter som jeg vanner ut før gjæring. Det som jeg må passe på er, som nevnt ovenfor, at man tilpasser humlingen. Jeg bruker gratistjenesten BeerClac, og tar ned "Boil volume" til "etter-kok-volum"og da vil man måtte bruke noe mer humle pga. mindre utnyttelse i fyldigere vørter. Om man skal justere vannet kjemisk under/etter mesk, må man også tenke seg litt om. Under mesking er fokus på pH og etter mesk "smak-salter" for total volum, man må prøve å matche begge.
Jeg har aldri merket noen problemer/usmaker/mangel på smak etc. basert på denne metodikken, bare mer øl av samme kvalitet på mindre tid (og mindre kjeler/energi bruk (noe som ofte er begrensende for oss som koker elektrisk)). Jeg får mesket ca 16-18 kg malt fordelt på to 27l kjeler (Villa bryggeri) og koker i disse + en 32l kjele (HLT / kokekjel) via tre 15A kurser (altså koker: 27l + 27l +32l), da får jeg 3 "typer øl" på en bryggerunde. 2 stk basert på samme vørter, men forskjellig humle og en som er potensielt helt forskjellig fra de to. Jeg bruker da utvanning aktivt alt etter hva slags øl jeg vil ha til slutt. Litt mer jobb der å da, men totalt sett tidsøkonomisk.
PS: Jeg har heller ikke merket usmaker etc. på øl fra store bryggerier som vanner ut øl (antagelig de fleste), så jeg skulle tro at man ikke trenger å være skeptisk til den metodikken (men man må tanke litt på oksygen problematikken da, noe som gjør det i praksis ubrukelig å utføre for oss hobbybryggere).
PPS: Hvis man kjøper et "ferdighumlet maltekstrakt-sett" vil man ofte i praksis gjøre en utvanning av sterk vørter, om jeg ikke tar feil. Det går jo bra.