Grainfather Beersmith profil

Hvis du går på addons i beersmieth så kan du laste ned en profil til grainfather der også. Hvis jeg ikke tar feil er den laget av folka bak maskina, den er iallefall linket fra sidene deres.
 
Denne tråden burde flyttes til subforum for Grainfather.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Sist redigert:
Hei,

Jeg kom over en kommentar på profil oppsettet til Grainfather i Beersmith2, er det noen som har erfaring til å si noe om grainfather profilen(add on) mot de endringene som blir foreslått her?


Det er klippet fra et annet forum:

GrainFather BeerSmith profile and approach

Looked at BeerSmith’s logic and tested it against the values I used and measured on 2 GF brews at the weekend - managed to come up with a profile and method that fits close enough for the moment.
This is a work in progress and I am pretty green when it comes to brewing so would appreciate anyone else’s comments and modifications.
Apologies for the long post. Thought I would explain as well as state.
A problem with BeerSmith is it doesn’t seem to handle single vessel brewing very well. It supports BIAB methods but these don’t use fly sparging or rims recirculation.


This profile is based on the following assumptions from the details in the GF manual.

Pre boil qty for 60 min boil is 28L at 100C to result in 23L at 20C temp in the fermenter. Calculated as – 23L in fermenter, 2L lost to boil, 1L Cooling & Shrinkage, 2L lost to trub & dead space in GF below pump inlet.


Grain Father equipment profile:
Brewhouse Efficiency: 75%, Hop Utilization: 100%
Mash Tun Vol: 30L, Mash Tun Weight: 4kg, Specific heat: 0.12, Lauter Tun deadspace: 0
Top up water:0, Boil time: 60mins, Boil off: 2L per hour, Cooling Shrinkage 4%
Loss to trub and chiller: 2L, Batch volume: 23L, Fermenter loss 1.5L


The GF has 3.5L dead space below the pipe (measured and confirmed) which is why 3.5L is added to mash water. GF recommend a 2.7L per kg mash water ratio and unless someone has a good reason I intend to stick to this.
I set the dead space for the mash lauter tun to 0 in BS as otherwise it messes up the calc for sparge water. It adds the dead space twice – once for mashing and once for sparging.
You need to calculate the intial strike water using the GF provided formula – (Grain weight (kg) x 2.7) + 3.5 (dead space) and enter this in the mash in step in the mash profile.
I also had to change the Grain absorption value under Tools:Options:Advanced to 0.8 – the figure GF recommend as otherwise sparge calcs are out. BS recommends 0.96. Do any more experienced brewers have any comments on this value and its implications?

Mash profile:
When creating a recipe I use the temperature - 1 step mash profile - select the one with the body you want but this just presets the mash temps which I override based on the recipe anyway.
I edit the stages
Mash In - type: temperature, Step temp: your mash temp, step time: your mash time, rise time - I set at 3-5 mins which gives the water enough time to come back up to temp when the grain is added, Water to add: I set this based on the water calculated using the GF formula, water grain ratio is auto calc based on water to add so ignore it.
Mash Out – type: temperature, step temp: 75.6, step time: 10, Rise time: 8-10 mins (about the time it takes mine to go from mash to mash out temps), water to add: 0.

The correct sparge water should now be calculated by BS on the mash page
It is .4-.5L greater than the GF calc. I think SB factors in something else but it is close enough for me.
Now everything works fine for me. Did a 60 min and a 90 min boil and the calcs it gave me were close enough.
 
Jeg bruker den du har funnet på forumet, bla fordi den i BS surrer til vannmengdene pga deadspace er satt til 7 og ikke 0.
Treffer stort sett spot on med den profilen på 75% effektivitet. Har avinstallert add-on i BS ...
 
Jeg bruker den du har funnet på forumet, bla fordi den i BS surrer til vannmengdene pga deadspace er satt til 7 og ikke 0.
Treffer stort sett spot on med den profilen på 75% effektivitet. Har avinstallert add-on i BS ...

Jeg treffer ganske greit på Preboil OG og Postboil OG, men sliter med å treffe 28L Preboil har sjekket at meske og skyllemengde i BS stemmer sånn ca med formlene med fra Grainfather(fraviker med ca 0,4L)

Får alltid 25-27L preboil og 19-22L i gjøringsdunken, ikke 28L preboil og 23L i gjøringsdunken.
Jeg har vurdert å legge til vann i skyllingen for å få preboil mengden til 28L men da vil jeg jo få lavere OG og må eventuelt koke hardere for å treffe korrekt postboil OG.

Hvordan går det med deg og vannmengdene?


Edit:
Kunne du tenkt deg å exportert den profilen du bruker og sende den til meg på mail? Da blir det lettere å se om jeg har bommet må noe :) antonio@pancit.net
 
Sist redigert:
Jeg treffer stort sett spot on både pre og postboil. Kjører litt forskjellige batchstørrelser, de tre gangene jag har kjørt full størrelse har jeg endt opp på 28 liter streken og 22-23 liter i dunken avhengig av humlemengdene og om jeg tipper GF mot pumpa for å få med mest mulig. Kalkulerer da meskevann med GF formel og legger inn i mashprofile, skyller med det BS kommer fram til minus 3 dl.
Har en kompis som har slitt med både vørtermengde og SG/OG, funket bedre for ham med denne profilen hvertfall.
Profil sendt på mail, legger den her også i tillfelle andre vil se på den.

Hvis det ikke blir bedre kan du vel skylle til 28 liter, koke, måle OG og evt justere brewhouse eff slik at du treffer bedre neste gang? Sitter fortsatt igjen med problemet at man ikke vet hvor mye skyllevann man trenger da...
 

Vedlegg

  • GF_profil.zip
    644 bytes · Sett: 214
Takker for profilen! Jeg har sett over den og ser at det er noe mindre korrigeringer i forhold til hva jeg har gjort.

MEN! etter en del tenker i ettermiddag så har jeg funnet hva som står på i bryggeriet mitt når jeg mangler liter etter koking...for å spare pumpe filteret i GF for humlen så har jeg denne i humleposer, og når jeg er ferdig med å koke så tar jeg ut humleposen ut av GF og dermed så er det en selvfølge at jeg får noe mindre ut i gjæringsbøtta på grunn av den plassen som humlen skulle tatt i GF! Selvsagt så lar jeg humleposen henge over til den ikke drypper mer men det kompenserer ikke det nok i forhold til plassen den tar oppi + væske innhold :)

Jaja, man lærer noe nytt hele tiden :)
 
Hei,
Tilfelle dere ikke har fått det med dere, så er det en på Grainfather User group på facebook som har laget en profil, denne treffer alle tall SPOT on.

Ligger under files på gruppa, er den profilen og mash profilen som Andrew Hammond har laget.
 
Du zip'er ut den. Så dobbelt trykker du på hver enkelt. Da åpner den seg i beersmith og du kan editere den derifra med å lagre den.
 
I tillegg så er det viktig at du går på Tools->options->Advanced og endrer grain absorption til 0,7669 isteden for 0,9600 som er standard
 

Vedlegg

  • advanced.jpg
    advanced.jpg
    113,1 KB · Sett: 138
Hei
Hei,
Tilfelle dere ikke har fått det med dere, så er det en på Grainfather User group på facebook som har laget en profil, denne treffer alle tall SPOT on.

Ligger under files på gruppa, er den profilen og mash profilen som Andrew Hammond har laget.
Hei,
Tilfelle dere ikke har fått det med dere, så er det en på Grainfather User group på facebook som har laget en profil, denne treffer alle tall SPOT on.

Ligger under files på gruppa, er den profilen og mash profilen som Andrew Hammond har laget.

Jeg får ikke vannmengdene for mesking til å stemme, den ønsker å legge til ca 3,5 L på meskevann i forhold til GF`s offisielle formel.
 
Tilbake
Topp