Grainfather Beersmith profil

Regner med det er fordi du har huket av "Calc Boil Vol" :) fjern det og sett pre boil vol til 28 liter, eventuelt 29 hvis du skal ha 90 min kok så stemmer det skal du se :) Gjort samme selv, ble mye til kok ;)

Sent fra min E6653 via Tapatalk
 
Hmmm. Da må det være en dobbel oppføring et eller annet sted.
For i utgangspunktet skal en jo regne 3.5L + (2,7 liter pr kg malt). = Offisiell GF-formel.
Hvis profilen legger til 3.5L utenpå der igjen, er nok den oppføringen gjentatt et sted den ikke skal være.
 
De 3,5 literne det er referert til her tror jeg er "Lauter Tun Deadspace" som er satt i beersmit profilen, dette er satt til 3.5 liter i AH profilen, og "Adjust Mash Vol for Deadspace" er huket av, så hvis man velger at beersmith skal ta seg av boil volume kalkuleringen, så vil den legge på 3.5 liter for å justere for deadspace.
 
De 3,5 literne det er referert til her tror jeg er "Lauter Tun Deadspace" som er satt i beersmit profilen, dette er satt til 3.5 liter i AH profilen, og "Adjust Mash Vol for Deadspace" er huket av, så hvis man velger at beersmith skal ta seg av boil volume kalkuleringen, så vil den legge på 3.5 liter for å justere for deadspace.

Det er korrekt, jeg fjernet de 3,5L der og da er alle kalkuleringer i orden.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Min viser både feil mash volume og sparge. Mash skal være 17,67L og Sparge 17,73, men BS sier 13,5 for mash og 14,53 for sparge. Deadspace er satt til 3,5L og adjust mash er huket av.

Ideer?
 
Ja, valgte _AH versjonen. Ser at den på oppskriften gir korrekt mash, men ikke korrekt sparge
 

Vedlegg

  • Screen Shot 2016-01-13 at 11.39.39.png
    Screen Shot 2016-01-13 at 11.39.39.png
    150 KB · Sett: 117
Nei, var ikke det. Skal den? Når jeg satt den på endret den sparge til 16,05

EDIT: Og når jeg endret boil time til 90min og batch size til 25L (stod feil på 23) så gikk den opp til 19,63, så da ble den for høy igjen...
 
Batch size i profilen skal stå på 23 liter :) ... og batch size på GF sidene skal stå på 23 liter.

Den skal ikke være huket av :), man må force pre boil volume selv, altså sette den til 28 liter ellers blir det feil :)
 
Men i oppskriften jeg har funnet så er batch size 25L, og når jeg la inn dette i GF app'en så fikk jeg 17,67 og 17,73. Og batchen endte på 25,1L etter kok.
Hva misser jeg her?
 
Hvis du skal øke batch sizen med AH profilen så tror jeg du er nødt til å øke Est Pre Boil vol også fra 28 og til 30 liter :) Fort gjort å få boilover da :)
 
Ok. Er helt nye med BS så kommer seg vel etterhvert. Dog er det vel mange oppskrifter som er på 25l. Må man manuelt endre på profilen da for å bruke disse? Virker som det er for mange parametere inne i bildet her ettersom GF app'n kalkulerer korrekt og BS feil.
 
De fleste oppskrifter er 23l og ikke 25, selvom de ofte blir referert til som 25 :) All-grain ølsett osv du kjøper på bryggeland og bryggselv osv er 23liters batcher.
Beersmith har en "Scale Recepie" knapp når du står på oppskriften din som du kan bruke den til å scale den riktig til ditt utstyr, bare å trykke på den, velge profilene din, også oppjusterer og nedjusterer beersmith innholdet i oppskriften til å matche brygge utstyret ditt.

Det du må normalt sett endre selv i beersmith er pre-boil volumet, skal du koke i 60 minutter så lar du den stå som den står, de gangene du skal koke i 90 minutter så setter du pre boil til 29 liter (og legger inn 24 liters batch i kalkulatoren til GF hvis du vil sjekke tallene dine :)
 
De fleste oppskrifter er 23l og ikke 25, selvom de ofte blir referert til som 25 :) All-grain ølsett osv du kjøper på bryggeland og bryggselv osv er 23liters batcher.
:)

Nei, de er da oppgitt til 25 liter (Bryggselv) med brygghuseffektivitet 75 eller 85 prosent avhengig av settet.
Har du en brygghus effektivitet som avviker fra dette får du mer eller mindre vørter i gjæringsbøtta, de fleste som starter med ølbrygging og sett får imidlertid mindre, det gjorde også jeg i begynnelsen.
Sist jeg brygget Lucky Jack settet fikk jeg faktisk 25L i karet, første gang 19L :)
Forutsetter da at du brygger settet til riktig OG og ikke volum.
 
For å få ut 25 liter av grainfather en må du jo fort ha 32 liter preboil, hvertfall hvis man i tillegg skal ha 90 min kok... Hvordan klarer du å få oppkok til det uten at det koker over?

Sent fra min E6653 via Tapatalk
 
Du fikk 25 liter i gjæringskarret ved å brygge Lucky Jack på GF?

Sent fra min E6653 via Tapatalk
Nei, det har jeg ikke sagt. Jeg påpeker at ølsettene til Bryggselv er 25L med de forutsetningene de er solgt under, altså at du oppnår oppgitt meskeeffektivitet som settene har relatert de 25L til, samt ikke har andre tap, dvs. tar alt med i gjæringsbøtta.

Det er greit å ikke feilinformere, produsenten har sitt på det rene

Dersom GF må ha så tynn mesk / liten kokekapasitet at du ikke kan brygge 25L i gjæringsbøtta med en OG på 1.047, så er det ikke produsenten av ølsettes feil, sannsynligvis ikke produsenten av GF heller, se nedenfor.

Her har du imidlertid en som har brygget og kunne fått 25L i bøtta på GF med OG 1.047 hvis han hadde tynnet ut med 2L før kokeslutt
https://forum.norbrygg.no/threads/tett-grainfather-filter.30304/#post-327076

Så det er tydeligvis mulig på en GF også.
 
Sist redigert:
På ingen måte feil informasjon dette, denne tråden omhandler Grainfather og Beersmith profilen .. som er satt til en effektivitet til 75%..... De settene jeg har hatt fra bryggselv så må man ha en 85% effektivitet for å oppnå 25 literne, i tilegg så blir det tatt hensyn til deadspace osv, så i all praksis øyemed, så må Per Åge behandle de settene som 23 liters sett i både beersmith og GF for å få nogelunde riktig tall og IKKE 25... selvom produsenten har satt et optimistisk tall på det
 
Tilbake
Topp