Grainfather connect

Merkelig... GF er kjent for høy effektivitet, og 5,4 kg er perfekt mengde for bryggeren. Du målte ikke før det kokte? Vørteren er veldig dårlig blandet før kok. Tynn øverst og tykk nederst.
 
Jeg har ikke hatt problem med meskeeffektiviteten heller på GF. Siste batch med 5,25 kg malt med 65 gr. C mesking i 80 min ga 31 liter med en SG på 1.049. Dette er preboil (noen min etter start kok) så skyllingen er også med. Rimelig lang mesketid som kan gi litt høyere uttrekk. Hvordan man skyller kan også ha en del å si. Jeg skyller kontinuerlig og passer på at det alltid er litt skyllevann over maltsengen.
Etter skylling kan en la maltkurven rinne av seg litt, men pass på så SG ikke blir for lav på uttrekket. Malten ble kjøpt ferdigknust hos bryggselv. Jeg ber alltid om medium knust, men vet ikke hvilken åpning som de faktisk knuser med.
 
Høres ut som om det
1 Feil knusing,
2 For kort røring ved innmesk
(Jeg bruker for 15-20min og rører virkelig , for blir varm i trøya )
3 Feil mengde meskevann?
4 Mye hvete/rug eller spesial malt som gjør at PH blir så høy at sakkerifasen i betasteget går utrolig langsom? (Jodtest og pH meter er gode venner her og et par spiseskjeer fosforsyre i meskevannet.. meske PH på ca 5.2 er optimalt.
Ikke strupe sirkulering under mesk! Full gass på pumpa always. Spiller ingen trille mer overkjøring i overflowrøret
5. Skylling : skyller du for fort eller ugjevnt vil utbytte gå ned.
På normal grist bør meskeeffektivitet være min 75%
Etter noen batcher på 5-6kg er standaren 80+..
Er stortsett dette som påvirker utbytte.
(Har du ekstremt hardt vann med mye kalk kan forlenget mesk og litt syre i meskevann bidra til mer optimal meskeprosess .
Prøv igjen :)



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Merkelig... GF er kjent for høy effektivitet, og 5,4 kg er perfekt mengde for bryggeren. Du målte ikke før det kokte? Vørteren er veldig dårlig blandet før kok. Tynn øverst og tykk nederst.
Målte før kok, men rørte godt i vørter før jeg tok måling. OG var også mye lavere enn forventet, så det var nok lav meskeeffektivitet.

Høres ut som om det
1 Feil knusing,
2 For kort røring ved innmesk
(Jeg bruker for 15-20min og rører virkelig , for blir varm i trøya )
3 Feil mengde meskevann?
4 Mye hvete/rug eller spesial malt som gjør at PH blir så høy at sakkerifasen i betasteget går utrolig langsom? (Jodtest og pH meter er gode venner her og et par spiseskjeer fosforsyre i meskevannet.. meske PH på ca 5.2 er optimalt.
Ikke strupe sirkulering under mesk! Full gass på pumpa always. Spiller ingen trille mer overkjøring i overflowrøret
5. Skylling : skyller du for fort eller ugjevnt vil utbytte gå ned.
På normal grist bør meskeeffektivitet være min 75%
Etter noen batcher på 5-6kg er standaren 80+..
Er stortsett dette som påvirker utbytte.
(Har du ekstremt hardt vann med mye kalk kan forlenget mesk og litt syre i meskevann bidra til mer optimal meskeprosess .
Prøv igjen :)



Sent from my iPhone using Tapatalk

1. Jeg tenker på dette jeg også.
2. Jeg rørte inn litt og litt malt, brukte ganske god tid på dette. Kan prøve å være enda mer nøye neste gang.
3. Meskevann er nok riktig. Beregnet det med tre forskjellige bryggeprogram, inkludert GF sitt eget.
4. Av 5,4 kg var 0,95 hvete, Resten pils og pale.
5. Jeg brukte sikkert rundt 20 min på skyllingen. Jeg skal innrømme at denne prosessen er det kjipeste med GF, så her ser jeg etter andre løsninger.

Neste brygg rører jeg enda mer i mesken i starten, dropper hard struping av pumpen, og mesker litt lenger. Skal også kontrollere knusingen av malten.
For meg er det ikke viktig å få så veldig høy meskeeffektivitet, 75% eller noe er jeg fornøyd med. Men jeg vil ha forutsigbarhet.
 
Målte før kok, men rørte godt i vørter før jeg tok måling. OG var også mye lavere enn forventet, så det var nok lav meskeeffektivitet.



1. Jeg tenker på dette jeg også.
2. Jeg rørte inn litt og litt malt, brukte ganske god tid på dette. Kan prøve å være enda mer nøye neste gang.
3. Meskevann er nok riktig. Beregnet det med tre forskjellige bryggeprogram, inkludert GF sitt eget.
4. Av 5,4 kg var 0,95 hvete, Resten pils og pale.
5. Jeg brukte sikkert rundt 20 min på skyllingen. Jeg skal innrømme at denne prosessen er det kjipeste med GF, så her ser jeg etter andre løsninger.

Neste brygg rører jeg enda mer i mesken i starten, dropper hard struping av pumpen, og mesker litt lenger. Skal også kontrollere knusingen av malten.
For meg er det ikke viktig å få så veldig høy meskeeffektivitet, 75% eller noe er jeg fornøyd med. Men jeg vil ha forutsigbarhet.
Har testet flere ulike knusinger, uten å oppleve den helt store forskjellen i effektivitet. Knuser man smalt (1 mm eller smalere) er det viktig å kjøre med lav hastighet så skallene ikke males opp. De bør være så hele som mulig. Men om kjernen er knust i 2 eller 6 biter virker ikke å ha veldig stor betydning hos meg. Har en MM 2.0 mølle.

Tror du vil oppleve noe bedre effektivitet ved 70-80 minutter enn 60. Med tilsvarende malt og mengde ender jeg alltid på 82 til 94 % meskeeffektivitet. Pleier å bruke noe mer enn én time.
 
Tilbake
Topp