Grainfather G70

Står i kjelleren her nå. Har vært litt frem og tilbake om jeg skulle ha denne, B40 eller B80. Det blei denne som "den store bryggeren" Så blir det nok en B40 som "den lille bryggeren" utover våren en gang. Blir vel unboxing og brygging den 26.12.19 da jeg har en kompis som er GF tilhenger og han vil veldig gjerne være med på første brygging. Skal prøve å huske å komme med tilbakemelding etter første brygg!
 
Står i kjelleren her nå. Har vært litt frem og tilbake om jeg skulle ha denne, B40 eller B80. Det blei denne som "den store bryggeren" Så blir det nok en B40 som "den lille bryggeren" utover våren en gang. Blir vel unboxing og brygging den 26.12.19 da jeg har en kompis som er GF tilhenger og han vil veldig gjerne være med på første brygging. Skal prøve å huske å komme med tilbakemelding etter første brygg!
Med micro pipeworks kan du faktisk brygge med så lite som 5,5 kg malt i G70. Så det er ikke sikkert du trenger en ”liten” brygger i tillegg. o_O
 
Sist redigert:
Trenger og trenger :) .
Planen er en Brewtools B40 i løpet av våren. Men vi får se. Jeg er veldig spent på hva jeg synes om kontrolleren på G70.
Gleder meg til å prøve den!
 
Ja sorry altså. Glemte helt denne tråden. Har brygget tre brygg på denne nå. Det første brygget fikk jeg ikke vært med 100% på, da jeg ble litt til og fra da jeg måtte ordne litt andre ting. Jeg er veldig fornøyd med bryggeren! Først brygget vi 60l, så har jeg brygget 30l på den to ganger. En av de kommende dagene skal jeg brygge 2 sett Ringnes julebokk på den. Gleder meg allerede.

Har sett varierende omtaler av den på nett. Men personlig er jeg kjempefornøyd. Det eneste, om jeg skal finne noe negativt, er at siktglasset er litt "teit" da det står inne i ett rør. Så man bør lyse på det med mobilen eller lignende for å se hvor mye som er i bryggeren. Det er vel egentlig mer ett irritasjonsmoment enn noe som er så veldig farlig.

Har fremt til nå hatt en Beer Brew automatic som "den store bryggeren" Allerede ved første brygg reagerte jeg på at vi fikk langt bedre utbytte enn jeg er vant til. Den er enkel å brygge med, og jeg elsker at man kan fjernstyre den. Siste brygg satte jeg i gang oppvarmingen av meskevannet fra Expressohouse på Nordby senteret :) Så da var den klar når jeg kom hjem. Liker å brygge men å vente på at man oppnår meske temp synes jeg alltid er litt kjedelig.

Dette er en brygger som passer veldig bra for meg. Vurderte Brewtools, men det er nok litt mer "om og men" enn jeg liker. Selvfølgelig langt flere muligheter og flotte brygger Brewtools lager. Men personlig har jeg ikke bruk for alle de muligheten. Jeg liker at ting er enkelt. Det at den har konisk bunn og hull i bunnen er noe jeg setter stor pris på. Er bare å åpne krana og spyle/vaske bryggeren, mens vannet går rett i sluket. Liker også kontrolleren. Den dekker mine behov. Men mange som vil ha flere muligheter vil sikkert like f. Eks Brewtools sine brygger bedre. Jeg liker at ting er enkelt :)

Siden dette er min første motstrømskjøler bør jeg vel også nevne at den imponerte meg. Veldig rask kjøling, og deilig å ha en kilde mindre til klin, og søl :)
 
Sist redigert:
Takk for svar!

Har selv solgt G30 og kjøpt denne nå. Så også de dårlige omtalene av denne på nett, og lurte derfor på om jeg burde benytte angreretten. Ble så jeg beholdt den, så blir spennende å kjøre første 50-liters batch neste helg, da jeg bare har èn 25-liters batch på den så langt.

Hvordan gjorde du det når du brygga 30 liter? Mer meskevann og mindre skylling? Jeg kjøpte et ekstra sett med overflow-rør og kappa de slik at de passa bedre til maltmengden til batcher på 25 liter (30 før kok). Dog litt usikker på om det egentlig var noe vits. Lurer også på om dere fikk god kok på 50 liter? Så David Heath sin video der han deler erfaringer rundt første brygg, der han blant annet slet med dette og ujevn temperatur under mesking. Dette er ikke noe jeg la merke til, men blir nok å ta noen ekstra kontrollmålinger av temperatur ved neste brygg.

Kjøleren opplevde jeg også som god, da den kjølte rett fra kok og ned til 15-16 grader i gjærkaret. Førsteinntrykket mitt er også at det er ei god maskin, men kanskje litt stiv pris.

Ellers savner jeg liter-merking på innsiden av kjelen, og må si at det vaskefilteret føltes unødvendig da det gikk fort tett. Blir nok å bruke ei stor te-sil/humleball eller noe i stedet.
 
Har ikke samme erfaringer som David. Kjenner ham og prater med ham rett som det er. Vi har nok ikke samme opplevelse av denne bryggeren. Det kan være flere årsaker til det. Har sett flere andre på youtube som har testet bryggeren og de virker også å være fornøyde. Noe småplukk man skulle ønske var sånn og sånn vil det alltid være. Og en del forbedringer regner jeg med det vil komme med software oppdateringer fremover.

Gjorde ikke noe spesielt når jeg kjørte 30l. Men la til 3-4 liter på meskevannet som du nevner. Og droppet tilsvarende på skyllevann. Har faktisk planer om å teste å kjøre i alt vannet på en gang og droppe hele skyllingen. Men det er ikke så veldig prioritert. Så det får bli en gang det passer sånn.

Vaskefilteret ser jeg på som kjekt å ha, men kommer nok ikke til å bruke det så mye. Når det gjelder "liter merking" på innsiden så har jeg ikke tenkt så mye på det da jeg bruker siktglasset.

En ting som irriterte meg litt i dag er at det ikke var så mye futt i pumpen på 100-99 grader. Det er jo greit at den virker som den skal når man skal desinfisere kjøleren. Mulig det var luft i den. Eller så er det noe galt med pumpen. I så fall dekkes det av garanti. Har du opplevd dette? Altså at pumpen fungerer dårlig like etter at man har slått av kok?

Det kom seg når jeg kom ned på rundt 90 grader. Jeg skal se på det på neste brygg. Alt i alt er jeg veldig fornøyd med bryggeren.

Når det gjelder kok så synes jeg den var litt slapp ved 60l. Men det bare justerte jeg på kontrolleren så var alt i orden. Her vil det nok også komme forbedringer via software oppdateringer regner jeg med. Det er dog litt merkelig at varmen står på 100% konstant (hos meg i alle fall) under kok. Mulig det kommer en fiks for dette også...

Det som har vært avgjørende for meg så langt er at den har WIFI, og at det ikke er så "mye greier å styre med" som f. Eks på Brewtools. Alle er forskjellige. For andre kan nettopp dette gjøre at de går for en Brewtools istedenfor. Bare for å ha sagt det Brewtools er supre bryggere, men denne passer bedre for meg pr i dag. Hadde jeg hatt ett stort bryggerom hvor alt kunne stå permanent hadde jeg kanskje gått for Brewtools istedenfor. Det vet jeg ikke :)

Prisen har jeg ikke så mye formeninger om egentlig. Ser ikke helt hva jeg skulle ha kjøpt istedenfor som oppfyller ønskene mine og er rimeligere.
 
Sist redigert:
Da er jeg i gang med å kjøre en batch Ringnes Julebokk. Her har jeg tatt i alt vannet på en gang. Så kan jeg kontrollere dette remote og kan sette i gang koking når jeg kommer hjem :)
 
En ting som irriterte meg litt i dag er at det ikke var så mye futt i pumpen på 100-99 grader. Det er jo greit at den virker som den skal når man skal desinfisere kjøleren. Mulig det var luft i den. Eller så er det noe galt med pumpen. I så fall dekkes det av garanti. Har du opplevd dette? Altså at pumpen fungerer dårlig like etter at man har slått av kok?

Opplever det samme, men det nevnes også i manualen at pumpa får for mye luft i seg til å fungere når det koker. Finner ikke det avsnittet i farta, men skal lete litt mer senere. Husker også den nye måten å gjøre det på (i følge manualen) var å sirkulere kjøleren i to min. Etter at varmen var slått av.

Ellers er jeg spent på resultatet etter julebokken!
 
Sist redigert:
Opplever det samme, men det nevnes også i manualen at pumpa får for mye luft i seg til å fungere når det koker. Finner ikke det avsnittet i farta, men skal lete litt mer senere. Husker også den nye måten å gjøre det på (i følge manualen) var å sirkulere kjøleren i to min. Etter at varmen var slått av.

Ellers er jeg spent på resultatet etter julebokken!

Aha. Takk for tips. Må innrømme at jeg ikke har lest manualen :)
Det kokte nok ikke, men sikkert mye luft i pumpen rett etter at man slår av. Så da får man sikkert finne seg i å vente til det er 95 grader eller noe. Ingen krise. Pumpa har fungert helt topp i dag, så dette er nok grunnen.

Så langt kan det se ut som jeg vil slite med å oppnå riktig OG på Julebokken. Men det har jeg aldri klart. Ingen jeg kjenner heller.
Men jeg har god tid, så den skal få stå å meske til utpå kvelden en gang. Heldigvis er den knallgod på 7-8% også :)
 
Jeg fikk kjørt pumpa med en gang det slutta å koke, men måtte slå av og på pumpa samt strupe inn med ventilen for å "prime" den.
 
Liten oppdatering på "no sparge" av julebokk.
Forventet utbytte 1085, fikk 1070.
Noe jeg synes er tragisk dårlig. Spesielt etter 3 timer+ med mesking.
Så neste gang mesker og skyller jeg nok som jeg pleier :)
 
Jeg klarte ikke lenger å vente, så jeg kjøpte meg G70 forrige uke. En oppgradering til min G30 som jeg nå har hatt i noen år.
Første brygg ble unnagjort på torsdagen, da ble det en Kölsch på 50 liter.
Må si jeg er veldig imponert over denne maskinen. Alt fungerte som forventet og de tingene som irriterte meg på G30 er borte.

Ting som er bra:;
- Filteret før pumpen er nå gigantisk. Det er også en lek å skrape av litt humle på det nye filteret uten å måtte være redd for å dunke av hele greia.
- Omtrent hele bunnen av maskinen er nå dekket med varmeelementer, dette sprer varmen bedre og sjansen for å brenne ting fast er mindre.
- Pumpen er vesentlig kraftigere. Under mesking var jeg nesten redd slangen skulle ta med seg lokket og hoppe ut av maskinen.
- Nye monteringspunktet for slangene til resirkulering og kjøling er både enkel, tett og hindrer gris på utsiden av maskinen.
- Kjøleren er gigantisk. Krever svært lite vann og får temperaturen ned til akkurat det nivået man ønsker. (Kan trygt anbefale denne som kan plugges i enden av slagen fra kjøleren)
- Sikteglasset er helt knall. Nå kan jeg ha "inne-røret" på plass mens jeg fyller vann.
- Kontrolleren har WiFi som gjør at man hvor som helst i verden kan styre den (Gitt at den står på). Dette fikk jeg bruk for allerede første brygg, da jeg sluttet 1 time tidligere fra jobb og kunne starte oppvarmingen dertil tidligere. Fulgte temperaturen live fra bilen på veil hjem.
- Konisk bunn med uttaket til pumpen på det laveste punktet. Får enkelt pumpet omtrent all mesken ut og gjør rengjøring av maskinen der den står til en lek.
- Det er ikke lengre behov for silikonpakninger på silene. Dette reduserer irritasjonen og slitedeler betraktelig.

Ting som ikke er bra:
- Pluggen til kontrolleren virker skjør og jeg er redd et litt kraftig dunk i denne kan få fatale konsekvenser.
- Kontrolleren sitter med magneter, som i utgangspunktet er ganske flott, men den sitter litt slarkete.


Dette er mine tanker rundt denne herligheten etter mitt første brygg. Gleder meg allerede til neste gang jeg skal brygge.


Edit: Glemte et viktig punkt ang silikonpakningene.
 
Sist redigert:
Nå har jeg noen brygg bak meg på denne. Og er veldig fornøyd med bryggeren! For to uker siden brygget jeg først 2x ølsettet Earth Kveik på lørdag, og ca 70l (til kok) med Bayer på søndag. Begge bryggene gikk som forventet uten problemer av noe slag. Håper det kommer en kondenser til denne før høsten når jeg skal i gang med å brygge inne igjen. Brygger stort sett ute om sommeren.
 
Nå har jeg noen brygg bak meg på denne. Og er veldig fornøyd med bryggeren! For to uker siden brygget jeg først 2x ølsettet Earth Kveik på lørdag, og ca 70l (til kok) med Bayer på søndag. Begge bryggene gikk som forventet uten problemer av noe slag. Håper det kommer en kondenser til denne før høsten når jeg skal i gang med å brygge inne igjen. Brygger stort sett ute om sommeren.

Kjøpte kondensator til 30-literen fra brewshop, bare uten lokk. Satte den i et muurikka lokk som nesten passa perfekt (slo ut flensen på lokket litt) over G70'en. Fungerer utmerket. Sitter ok fast med sin egen vekt, men har noen stropper i tillegg.
 
En ting som irriterte meg litt i dag er at det ikke var så mye futt i pumpen på 100-99 grader. Det er jo greit at den virker som den skal når man skal desinfisere kjøleren. Mulig det var luft i den. Eller så er det noe galt med pumpen. I så fall dekkes det av garanti. Har du opplevd dette? Altså at pumpen fungerer dårlig like etter at man har slått av kok?

Det kom seg når jeg kom ned på rundt 90 grader. Jeg skal se på det på neste brygg. Alt i alt er jeg veldig fornøyd med bryggeren.

Alltid bra å konsultere manualen før man trekker forhastede konklusjoner. At det er vanskelig å pumpe når det koker, er jo at det kaviterer på sugesiden allerede før du begynner å snurre på pumpehjulet ditt. Derfor skriver de i manualen at den skal brukes under en viss temperatur.

Men dere har vel lest på nå så det er iorden :)
 
Alltid bra å konsultere manualen før man trekker forhastede konklusjoner. At det er vanskelig å pumpe når det koker, er jo at det kaviterer på sugesiden allerede før du begynner å snurre på pumpehjulet ditt. Derfor skriver de i manualen at den skal brukes under en viss temperatur.

Men dere har vel lest på nå så det er iorden :)

Akkurat som beskrevet tidligere i tråden:
det nevnes også i manualen at pumpa får for mye luft i seg til å fungere når det koker.
/QUOTE]
 
Hvorfor kritisere noen som deler av kunnskapen sin... Det som er sagt/skrevet at den får for mye luft er feil.

Hadde man trodd at det er luft så ville man kanskje gitt opp å desinfisere slanger med pumpa, eller prøve å finne opp noen remedier, i steden for å skru ned flowen både inn og ut av pumpa, for da kan man unngå kavitering, som er årsaken til at det funker dårlig ved koketemperatur og vanlig flow..
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp