Granskudd i ale

De siste to årene har jeg plukke granskudd på våren og brukt dem til å lage sirup av. Veldig godt på dessert, i soppstuing og viltgryter.

I fjor fikk smake en meget god Graskuddlager av Tommy, som står bak Drøye bakker mikrobrygg (http://tdsbrygg.blogspot.no/). Jeg har tenkt at jeg skulle prøve å lage noe lignende selv, men lykkes aldri med lager-/pilsbryggene mine, siden jeg ikke har noe temperaturreguleringssystem som går lavt nok.

Jeg har nå kokt inn et granskuddekstrakt (av 500 gram granskudd), og tenkte derfor å prøve å tilsette det i en type light mild ale eller lignende. Kanskje det finnes en ale som er tett oppimot pilsnertypen i smak?

Er det noen som har noen tips til en ale-brygger?

Eventuelt tenkte jeg kanskje å tilsette det i en kölsch eller red ale/amber ale...
2016-05-29 20.41.39.jpg 2016-05-29 20.41.21.jpg
 
Sist redigert:
Hvis du brygger en typisk pils oppskrift, men gjærer med us-05 på 15-16 grader vil du få en ganske clean ale som minner mye om pils. Og med granskudd i så tror jeg forskjellen blir minimal.
 
Så hyggelig at du likte granskudd lageren Ølbjørn. Men faktisk så hadde ikke den du smakte lager gjær i det hele tatt. Jeg lagde en split batch, hvor den ene halvparten hadde Vossa kveik og den andre hadde US-05 (som Assbrygg foreslår).
Du fikk vel en av hver mener jeg å huske?

Uten å ha kikket i notatene så mener jeg å huske at de gjæret ut på en 18-19 grader, noe som er litt spesielt for Vossa kveiken som absolutt tåler mye høyere temperaturer, mens for US-05 er dette helt greit.

Kommer nok til å lage denne igjen snart, men da skal jeg ikke bruke noe ekstrakt sett som jeg brukte den gangen (dansk lager eller noe). Tror jeg vil bruke en enkel pils eller lager oppskrift (f.eks Gahr sin) hvor granskudd sirupen kommer litt godt frem.

Uansett, bare prøv deg frem Ølbjørn. Det blir nok godt skal du se :)
 
Så hyggelig at du likte granskudd lageren Ølbjørn. Men faktisk så hadde ikke den du smakte lager gjær i det hele tatt. Jeg lagde en split batch, hvor den ene halvparten hadde Vossa kveik og den andre hadde US-05 (som Assbrygg foreslår).
Du fikk vel en av hver mener jeg å huske?

Uten å ha kikket i notatene så mener jeg å huske at de gjæret ut på en 18-19 grader, noe som er litt spesielt for Vossa kveiken som absolutt tåler mye høyere temperaturer, mens for US-05 er dette helt greit.

Kommer nok til å lage denne igjen snart, men da skal jeg ikke bruke noe ekstrakt sett som jeg brukte den gangen (dansk lager eller noe). Tror jeg vil bruke en enkel pils eller lager oppskrift (f.eks Gahr sin) hvor granskudd sirupen kommer litt godt frem.

Uansett, bare prøv deg frem Ølbjørn. Det blir nok godt skal du se :)
Takk for tips! Hva tenker du om når granskuddeksten bær tilsettes i bryggeprosessen? Etter omstikking?

Hvor mye øl går 500 gram skudd til, tror du?
 
Tilbake
Topp