Gahr
Norbrygg-medlem
Bernts skrev:Hvordan fungerer humle vekt/koketid i denne tabellen.
Regner med at du får forskjellig bitterhet om du tilsetter 30g eller 90g ved 90 min kok?
Eller er det noe jeg har oversett..??
Pål_M skrev:Er det noen mulighet for at GahrSmith kan dele litt mer om manuelle beregninger?
Jeg er også av den oppfatning at man oppnår best kontroll / forståelse over prosessene hvis man forstår den manuelle beregningene!
Kanskje finnes det noen gode linker på temaet?
Gahr skrev:Bernts skrev:Hvordan fungerer humle vekt/koketid i denne tabellen.
Regner med at du får forskjellig bitterhet om du tilsetter 30g eller 90g ved 90 min kok?
Eller er det noe jeg har oversett..??
Ja. Tallene i tabellen er utbyttefaktorer i forhold til humlevekten. formelen for utregning vil være slik:
IBU = (humlevekt i gram x utbyttefaktor x alfasyreinnhold)/(vørtervolum x 10)
Et praktisk eksempel:
Vi antar du skal tilsette 40 g pellets med et alfasyreinnhold på 5 % ved 15 minutter i 25 liter vørter (her bruker jeg for enkelhets skyld alltid tallet for ferdig mengde vørter) med en OG på 1055.
Utbyttefaktoren finner vi i tabellen, og den vil i dette tilfellet være 12. Da får vi følgende:
IBU = (40 x 12 x 5) / (25 x 10) = 20
I tilfellet ditt vil det si du får tre ganger så høy bitterhet med 90 g som med 30 g.
Gahr skrev:Humlevekt i gram = (IBU x vørtervolum x 10)/(utbyttefaktor x alfasyreinnhold)
Hei du.Ja. Tallene i tabellen er utbyttefaktorer i forhold til humlevekten. formelen for utregning vil være slik:
Et praktisk eksempel:
Vi antar du skal tilsette 40 g pellets med et alfasyreinnhold på 5 % ved 15 minutter i 25 liter vørter (her bruker jeg for enkelhets skyld alltid tallet for ferdig mengde vørter) med en OG på 1055.
Utbyttefaktoren finner vi i tabellen, og den vil i dette tilfellet være 12. Da får vi følgende:
IBU = (40 x 12 x 5) / (25 x 10) = 20
I tilfellet ditt vil det si du får tre ganger så høy bitterhet med 90 g som med 30 g.
Hei,
Jeg brygget for ca. 3 uker siden den Baltiske jõuluporten (Gahr Ed.) fra Bryggselv.
Siden jeg bruker BB 30 hadde jeg ikke plass til 11 kilo malt som oppskriften inneholder, så jeg delte alle ingredienser på 1,6 og havnet på ca. 7 kilo malt og mengden humle nevnt under (utbyttefaktoren er hentet fra Noonan-tabellen i denne artikkelen):
- 11 gram Northern Brewer i 60 minutter (6,7%) Utbytte 23%.
- 17 gram Saaz 15 minutter (3%) Utbytte 8 %.
- 17 gram Saaz 2 minutter (3%) Utbytte 4 %.
Jeg endte opp med et sluttvolum på ca. 11 liter og en OG 1.090. Ifølge Beersmith vil dette gi en IBU på ca. 17. Dette etter Tinseth-metoden. Oppskriften sier at IBUen skal være på 40. Dette er da Noonan, så jeg har prøvd meg på en utregning under:
11 * 23 * 6,7 / 110 = 15,41
17 * 8 * 3 / 110 = 3,7
17 * 4 * 3 / 110 = 1,9
Tilsammen Ca. 21 i IBU.
Om jeg bruker den opprinnelige oppskriften og legger meg på et sluttvolum på 22 liter, blir det ca. slik som dette:
Opprinnelig oppskrift:
17 * 23 * 6,7 / 220 = 11,9
27 * 8 * 3 / 220 = 2,94
27 * 4 * 3 / 220 = 1,4
Tilsammen Ca. 16.2 i IBU.
Har jeg gjort noe galt her? I begge tilfeller ender jeg på en IBU som er langt unna det som er oppgitt i oppskriften. Eller er det kanskje oppgitt noe feil i oppskriften?
Jeg mistenker imidlertid at brygget blir kjempegodt uansett
Mvh,
Kjell Breimo.