Gressklipperøl

Har prøvd å satt sammen en oppskrift på et "gressklipperøl" Ønsker gjerne tilbakemeldinger på hva dere tror om dette, høres det helt håpløst ut?

Batch size 23l

Malt: Best pilsen malt 6.0kg

67C 90 min

Humle:

Nelson Sauvin 25g 90 min
Cascade. 35g 30 min
Cascade. 40g 5 min

Gjær: safale US-05

Total IBU: 57.00

Et etter klipping-øl, så vidt jeg kan se:p. Det blir ganske sterkt - regn med at det ender på minst 6,5% hvis du har rimelig god effektivitet (82/83%):). Men sikkert friskt og godt.

Jeg ville ikke kastet bort Nelson Sauvin som bitterhumle på 90. Du får ikke noe smak eller aroma ut av det. (Men hvis du har mye av den, så spiller det jo liten rolle.) Hva med å bruke den sammen med Cascade som aromahumle i stedet?

Nå venter jeg egentlig på @Miguel her:). Men jeg tar sjansen: Skaff deg IBUene dine fra den tidlige tilsetningen, og bruk resten av humla ved 10 (smak) og 0 (aroma). Og så tørrhumler du, også.

Poenget er at du koker bort aroma og smak ganske fort. Det du tilsetter ved 30 mener jeg ikke gir så mye annet enn bitterhet, så jeg ville heller flytte det fremover. Det gir mindre bitterhet, men mer smak/aroma.

Dette ølet får lite maltsødme. Alkoholen gir riktignok noe sødme. Personlig ville jeg nok hatt det litt mindre bittert, men det er en smakssak. (Jeg er ikke så glad i denne typen øl; jeg ser gjerne noe krystallmalt i IPAer. Og er de lyse, vil jeg ikke ha dem så bitre.)

Sist redigert:
Tilbake
Topp