john petter
Fylkesstyre
Da var brygget satt til gjæring. Må si jeg er spent på resultatet. Fikk da 25 l i dunken, etter å ha jobba konstant i hele dag..
Endte med en OG på 1,058. Det ble noe høyt da oppskrifta forklarer 1,046-50. Mulig årsak?
Har enda ikke klart å bli klok på detta med effektivitet, beregning av meske- og skyllevann. Noen som kan peke meg i en retning hvor det er enkelt forklart?
Hvis du, trådstarter, ikke har blitt offer for information overload ennå, kan jeg komme med litt til her. ;-)
Som jeg skrev før, så målte jeg avdamping under kok til å være 4 liter pr. time på min Netthandelen brygger på 1.800 W rullende kok.
Jeg lager før hvert brygg et enkelt regnestykke (eksempel med 6 kg malt):
25 liter -vørt i gjæringskaret (målet)
+6 liter -tap til malt i maltrøret (1 l/kg)
+6 liter -tap under kok i 90 min
+2 liter -tap i trub
______
=39 liter -total vannmengde
-18 liter -skyllevann
______
=21 liter -meskevann (33 liter til kok, 27 liter før overføring til gjæringskar.)
Da har du mengder du kan bruke til å beregne salter i henholdsvis mesk- og skyllevann.
Etter noen brygg kan du justere litt på parametrene hvis du jevnt over får for mye eller for lite. Eller hvis du synes mesken blir for tørr eller suppete.
Det at du fikk bedre resultat enn beregnet på brygget ditt betyr at du hadde høyere effektivitet enn oppskriften gikk ut i fra. Det er jo bra hvis ikke det for eksempel er skylt for mye, -at du har fått ut ekstra sukkerpoeng med tanniner på kjøpet.... Da _kan_ du få litt snerpete smak i ølet.
Skylleteknikk står det mye om på forumet og er et yndet diskusjonstema.
Sist redigert: