Grunn til at det ikke finnes oktoberfestbier i norge?

Rettere sagt god tysk helles som serveres i Munchen under Oktoberfest...men synes det er direkte pinlig! at jeg kan få god 'ekte' oktoberfest i bl.a. australia i fiskervær langt nord for Sydney men ikke i norge.
http://www.oktoberfest.de/de/article/Oktoberfest+2017/Bier/Die+sechs+Münchner+Brauereien/1686/ Favoritt-ølen min da. Nå snakker vi om ekte vare, de som har varemerke mao Paulaner, Hacker-Pschorr, Lowenbrau, Spaten, Hofbrau, Augistiner.

Vi i norge skal på død og liv ikke ha god tysk øl ser det ut som..bare se på polet...hundrevis av half-assed dårlig overgjæret skit-øl i pale ale style med alt for mye humle, ikke en eneste som klarer en god lager. Fy faen. Blir så forbannet. Minner meg om USA circa 30 år siden.

Ikke noe i veien med ekte god IPA (Burton on Trent) men det der var vanskelig å oppdrive i UK den gangen jeg bodde der, ditto god stout (helst Murphy's). Men hvorfor skal vi på død og liv støtte mikrobryggerier som lager dårlig øl og videre selge på polet til absurde priser til hipstere? Mener norske mikrobryggerier ligger sånn circa 30 år bak resten av verden..ja skjønner de har så vidt begynnt. Men må gå an å lære fra andre da sånn vi slipper 30 år med overhumlet dårlig overgjæret øl? Eller? Minner meg om USA da dette begynnte i tidelig 80 tallet. Men USA hadde da også den gangen bra import av øl...

Fy faen vørteren min halv-gjæret er bedre en det meste av norsk piss...er så jævla skuffet...helt tåpelig..har ikke ord...kan skaffe sann bedre øl i fiskevær langt nord for sydney (ja de fører bl.a. DAB og spaten osv!), eller i Djibouti for den slags skyld. Fucking hopeless...

OK bare en whinge der, men hver gang jeg går på polet og ser 99% norsk øl og nesten ikke noen tysk øl...jaja var tilghenger av lambic en gang jeg og...vi er så f...kings bakstreversk jeg har ikke ord....
 
Jeg antar at Helles vil selge dårlig hos polfarerne, som stort sett foretrekker IPA, RIS og surøl. Og på grunn av alkoholgrensa på 4,7% kan heller ikke dagligvarebutikker selge Helles. Det er en ølstil som dessverre faller mellom to stoler.
 
Det er jo minst 10 pils varianter å få kjøpt på polet, så en tysk Helles fra et av de seks tyske topp bryggeriene burde det vært plass for, enig med trådstarter på akkurat det punktet.
Å produsere en meget god Helles er et svennestykke innen mestring av ølbrygging teknikk, så det er ikke trivielt å brygge slikt selv heller.

If there is one beer style that typifies the greatness of German, and especially of Bavarian beer-making, it is this straw-blond lager.

Få Helles tilgjengelig på polet, enig!
 
Kan ikke si jeg kjenner meg igjen i problemstillinga, jeg ser Helles i hyllene stadig vekk. Paulaner er ganske vanlig å se.
 
dæven steike, og her sitter jeg med en pale ale og potetgull for å kose meg på en tirsdag.
tumblr_m4jcnoS2og1r573sro1_500.gif
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Ja beklager, blir noe opphisset hver bidig oktober her i BEEEGHEN når jeg ikke kan finne et eneste sted som selger en god helles, og ikke på polet heller. Kunne klart importert fra systembolaget, men ville kostet mer i frakt en ølet er verdt. Ditto fra resten av europa. Og som en nevnte, er vel svennestykke innenfor brygging (ok kanksje sammen med en ekte burton-on-trent pale ale brygget i gjærekar i stein osv). Jeg bare forstår ikke hvorfor vi ikke lærer fra resten av verden og bare gjentar feil, eller hva importørene tenker. Snakket med en på polet, polet har visst ikke kontroll over øl sortiment, det er visst importøren som gjør. Mao, skal vi ha noe bedre sortiment mht til bla. tysk øl, må vi finne ut av hvem importørene er, og begynne presse de til å ta inn litt større sortiment..kan ikke tenke (nåja med norsk øl-drikkere, vet jo aldri! Folk flest går for det som er billigst, mao tuborg grønn) for å begynne å få inn skikkelig tysk øl...ikke bare oktoberfest. DAB, Paulaner, mange andre lager knallgode Dortmund, Helles, osv osv. Kan ikke drikke lambic hver dag, av og til er det greit med avbrekk fra det belgiske (skal ikke si mer om norsk øl...bortsett fra at 99% er direkte dårlig)...

Kommer nærmere 'holy grail' i hjemmebryggingen med white labs 820 oktoberfest gjær (vanskelig å få til å gjære under 1018 f.g.), men det å bruker tysk malt og det gjæret der...er kanksje 50% på veien gitt primitiv oppset (BIAB i alu krabbekoker). Og smaker 100x bedre enn Hansa/Borg.

Forresten, veldig stor forskjell mellom Belgisk overgjæret øl, om det er Duvel, dubbel, trippel, eller hveteøl osv, og det overhumlet skitet norske mikrobryggerier skal på død og liv lage til disse her IPA drinking hipstere. Noe som heter 'lagringstid' og 'balanse', 'stolthet', osv. Herregud, blir helt matt.

Virker som det tar viss flere hundre år å utvikle/perfeksjonere godt øl (nei øl brygget i australia, usa, canada osv er ikke bra! Ikke på samme høyde med Belgia/Tyskland/Nederland/England..ikke i nærheten, bortsett fra noen få i USA). Det må jo være det som er målet. Men de landene importere i ihvertfall masse forskjellig (skitbra) øl, sånn at vi hjemmebryggere ut i øl-ørkenen klarer å lære og nærme oss ekte vare.

For holde denne gangen...forventer ikke at mikrobryggerier i Norge som har holdt på i hva? 5 år eller mindre (ok fortsatt 30 år bak resten av kloden når det gjelder øl, kremt) holder samme standard som gamle Europa, men vi kan da få lov å importere noe mer?

Dmmit rant out...blir helt utslitt hver gang jeg går å tenker på hvor unødvendig bakstreversk vi er. Gir meg hodepine.

Må finne pose og slutte hyperventilere her...over and out...
 
Sist redigert:
Som et slags mulig plaster på såret så er jeg litt enig i det at det et traust at man ikke får tak i en skikkelig helles her til lands (såvidt jeg vet), så jeg sendte en sms til ei venninne som jobber for en av importørene her i landet og spurte hvis de ikke kunne tenke seg å gjøre det.
 
Flott! Takker! Må en 'movement' eller noe sånt til tror jeg. Er jævlig trist ja, men så lenger nordmenn flest bøtter i seg tuborg grønn eller de som ser seg selv som hipstere skal drikke dårlig norsk ipa...faen om jeg vet! Ikke bare helles vettu, mye god undergjæret øl der ute, for ikke nevne hvete øl fra tyskland, amsterdam...vi ligger laaangt bak. Men det der tar tid.
 
Er vel eneste gjenstående utviklet land det lønner seg med hjemmebrygg? Hadde for lengst droppet hvis jeg bodde innenfor EU, sverige, uk osv...om det er pris eller variasjon...

red anm: faktiskt har jeg ikke funnet en ENESTE jævla bidig god pilsner på polet...eneste god import pils var på Rema1000, på glassflasker, het vel Barnard...den var helt ok den, ren og god og god malt-smak. De tyske undergjæret øl jeg har kjøpt fra polet var stortsett industri-øl...ikke direkte dårlig, men ikke mye bedre enn Ringnes og HansaBorg...er vel 2-3 av de tilgjengelig på polet vanligvis her i regnbyen...og circa 200? dårlig norsk mikrobryggeri? Helt greit å støtte lokalt, men kanskje de derre mikrobryggerierene burde gitt bryggmestere sparken og heller importert kompetente fagarbeidere fra tyskland/ungarn/tsjekkia/storbrittania osv?

Tenk dere det! 150+ mikrobryggerier med ekte braumeistere og skitbra øl! Hadde vært heeelt konge! We would rule the beer world! Nå var det bare få noen av de absurde subsidiene landbruket får da...tenker mest på at vi skattebetalere subsidierer jarlsberg-spisere verden over...

ok rant out...ble littegranne ivrig der
 
Sist redigert:
Forøvrig. Er det noen som har en pol-link til en
Er vel eneste gjenstående utviklet land det lønner seg med hjemmebrygg? Hadde for lengst droppet hvis jeg bodde innenfor EU, sverige, uk osv...om det er pris eller variasjon...

Hva er greia, hvorfor bor du ikke i et annet land? Er jo ikke så langt til Sverige, de har jo også en bru som knytter de til kontinentet ;) Veldig mye bastant hat her. Gled deg heller til regningen du får fra sykehuset etter å ha brutt foten og fått hjelp her i landet :)
 
Forventet kjedelig svar...kan du ikke komme med noe mer relevant/kreativt? Er jo norsk selv, men dette øl-tullet er både unødvendig og absurd mht til forbrukere. Var ikke mening og troll-og-troll og loll, men det er klart vi ligger noe bak andre land. Og ulik landbruk, er det ikke snakk om politiske valg. Støtter fullt ut bryggere av Hardangersider i Hardanger som vil selge (problematisk i årevis, og langt fra bra fortsatt), og andre produsenter av lokale alkohol og matvarer. Så lenge det er BRA! Hardangersider er skitbra..på høyde med god vin. Ditto enkelte lokale matvarer (noen få osterier osv). Norsk øl er derimot direkte dårlig. Sånn er det, men det kommer til å ta laaangt lang tid (hvis vi ser på andre land) å forbedres. Men det er ikke grunn til at polet skal prøve skjerme norske produsenter fra import av (stortsett bedre!) øl. Tvertimot.

Lenke til? Kan forsøke finne fram, men har bare pol-link...
 
Det med å brekke foten og regningen derpå skjønte jeg fort var tullete å skrive, det har ingenting med dette å gjøre, men lot det stå, siden jeg først hadde skrevet det.

Men, du får ikke snudd noe med de litt vel entusiastiske meningene på et forum. Men mindre noen importører følger med her og tenker på generell konsensus.

Men tja, jeg har smakt mye godt norsk øl, men det er minoriteten av de. I det siste har jeg smakt mye av lokalbrggerier, altså lokale for meg. Og det har vært bare ræva, egentlig. Øl som ikke har noen mening. Men importen er jo en annen sak.
 
Det slår deg altså ikke at det meste av hatet ditt går ut på at DU faktisk ikke liker enkelte ØL, som andre til gjengjeld ELSKER? Med det mener jeg at det blir i mine øyne feil å hisse seg på at det er FEIL øl og ØLTYPE som blir importert, og ikke den DU liker. Det blir liksom som en 3 åring som sutrer over at han har fått FEIL farge på slikkepinnen.
Når det er sagt skulle jeg gjerne hatt enda mer "Dortmund, Helles, osv osv" jeg også, dog vil jeg ikke at " det overhumlet skitet" skal sluttes å tas inn. Jeg liker nemlig også overhumlet ale jeg.
Første og siste. (Forøvrig ikke ment til deg Miguel...)
 
Sist redigert:
Ok da, men her i regnbyen, er ikke utvalget allverden. Nå er jeg sjelden ut på byen, men det jeg har smakt av 7 fjell, og de andre er vel i overkant entusiastiske ang bruk av humle. Får hodepine og lukter som en fyllik etter 1 halvliter. Kan hende Hamar har rett og slett bedre bryggerier. Støtter fullt ut mikrobryggeri revolusjonen, så lenge vi også har alternativer. Men til nå mangler det (og prisene er jo også helt absurde).

Red anm: nokså mye god belgisk øl da, så lenge du er villig til å punge ut cough cough rundt 100kr + for en liten 330ml flaske da...
 
Som Ekorskurken sa...ja han har helt rett...er smak og behag. Men det der ikke det jeg sikter til her. Ja jeg har mine meninger om norsk mikrobryggerier (ok bastante meninger, som mange øl-kjennere kan sikkert være enig i), men i dette tilfelle dreier det seg om IMPORT av forskjellige øl-typer, ikke bare det smale sortiment som polet fører. Og som kunne og burde være større.

Det går også an å diskutere hva er rett og galt eller riktig med ølbrygging, men det finnes faktisk standard for det der også med vin. Og (gitt noe forbehold om smak) kan man faktiskt til en viss grad konstatere at øl har feil, mangler, osv. Se bare Alain Peynaud si 'the taste of wine'. Men det der blir en helt annen diskusjon, my bad fordi jeg sporet av helt der.
 
Tilbake
Topp