Grusomme bilder !!!

det er er mitt verste mareritt, jeg sjekker så mange ganger at den er på rett kobling at jeg ville blitt diagnostisert med tvangstanker. (Det er bare såvidt jeg kommer meg ut av boden)

føler med deg...

Dette er noe jeg har vært veldig nøye på, hva som skjedde på lørdag er ikke lett å si... eller vent... jeg drakk ikke øl mens jeg brygget. Det er nok årsaken, det skal aldri skje igjen :p
 
Er det mulig? Brygget på lørdag og skulle bare sjekke at alt var i orden i dag.
Det var det ikke, har prestert å koble slangen til blow-off på øl ut på Fermzillaen med den uheldige konsekvens at gjæringskaret var så å si tomt og ølet fløt i kjøleskapet og utover gulvet. :mad:
Hvis jeg skal tvinge meg selv til å se positivt på dette så har bryggeriet nå nyvasket gulv og jeg slipper å flaske :(

Vis vedlegget 48390
Selv med fargekodet koblinger på Fermzillaen??????
 
Du har jo fargekoder på din, men det hjelper jo ikke alle. 48 timer med gjærlås vil redusere faren for å ta feil kobling.
Men det er jo i starten man kanskje trenger blow-off? Om man trenger et ekstra hinder for å ta feil kan man jo ta på en hette (keg post cap) på øl ut. Ellers greit å alltid gjøre en dobbeltsjekk - klem på gjæringskaret å se at luft kommer ut av slangen uten at øl suges opp fra flyteballen.
 
Det enkleste er jo bare å ta en kikk inn i tanken, hvis man er bevisst nok til å sjekke ved å klemme på den har man allerede koblet riktig.
 
Er det mulig? Brygget på lørdag og skulle bare sjekke at alt var i orden i dag.
Det var det ikke, har prestert å koble slangen til blow-off på øl ut på Fermzillaen med den uheldige konsekvens at gjæringskaret var så å si tomt og ølet fløt i kjøleskapet og utover gulvet. :mad:
Hvis jeg skal tvinge meg selv til å se positivt på dette så har bryggeriet nå nyvasket gulv og jeg slipper å flaske :(

Vis vedlegget 48390
Det som er "kult" med det bildet er jo hvor tydelig det er at det produseres store mengder CO2 under gjæringen.
 
Det som er "kult" med det bildet er jo hvor tydelig det er at det produseres store mengder CO2 under gjæringen.
Ja, det er jo egentlig helt utrolig.
Man skulle tro at ettersom det ble mindre og mindre vørter som produserer Co2 så ville det stoppe opp en god stund før karet er tomt, men neida.
 
1318 fra smækkpækk. Stått over et døgn på rører. Ser ut som at Doffen har daua. Skal få stå på rører til i morra.IMG_20210121_200711519-picsay.jpg
 
1318 fra smækkpækk. Stått over et døgn på rører. Ser ut som at Doffen har daua. Skal få stå på rører til i morra.Vis vedlegget 49299
Ikke gi opp for tidlig. Jeg fikk liv i en ett år gammel lagergjær (Global) fra Imperial. Men den måtte stå to-tre døgn. Egentlig ga jeg den opp, og tok den av rører'n - men så tenkte jeg at den kan jo få stå i fred og ro ei stund, også. Og morgenen etter var det liv.
 
Ingen tegn til liv enda. Har slått av røreren for å se om den klarner.
Så en del dogg på innsiden i går så det er mulig at den har gjæret. Men 1318 skal jo være en topphøster så det burde vært en del skum der.
 
Resultatet.
Steindau 1318.
Også en 3787 topphøstet for 3 uker siden hadde tatt kvelden.
Lurer på om jeg kan ha laget gjærdreper istedet for gjærstarter?
Prøver nå å vekke en 644 med best før November 20. Skeptisk .....
 

Vedlegg

  • IMG_20210123_112156492-picsay.jpg
    IMG_20210123_112156492-picsay.jpg
    136,8 KB · Sett: 26
Tilbake
Topp