Hvorfor eksploderte den? Jeg kokte med Erlenmeyer på keramisk topp i flere år før jeg fikk induksjon. Var det en kinavariant?Ja... Hva skal en si... Jeg visste vel forsovidt dette var litt høl i hue..Erlenmeyer på keramisk topp.. 5Liters kolba eksploderte gitt! Dont try this at home Kids!
Vis vedlegget 41485 Vis vedlegget 41486
Fikk tak i ei flaske Starsan idag da..
Vis vedlegget 41487
Har en 2 liter som tåler det,men 5 litern har(hadde ) ikke helt rett bunn. Noe jeg mistenker er grunn til at den sprakk?? (spekulasjoner....) Kan være dårlig kvalitet.. Er dog kjøpt hos bryggevare handler.. Sånn jeg har forstått det er det uansett ikke lurt å koke på keramisk.. Uten at jeg har noen kilde å referere til i farta. Jeg gjør det som regel ikke,og har aldri før gjort det med 5 litern.. Ble jævli mye rengjøring!! Vørter ut over hele kjøkkenet. Heldigvis var ikke sjefen hjemme!!Hvorfor eksploderte den? Jeg kokte med Erlenmeyer på keramisk topp i flere år før jeg fikk induksjon. Var det en kinavariant?
Jeg setter Pyrex flasken oppi en gryte som jeg så setter på en induksjonstopp. Det funker bra, og så har jeg en ekstra sikkerhet dersom Pyrex flasken skulle sprekke. Jeg ser ingen ting i veien for å gjøre det samme på vanlige kokeplater eller keramisk topp.
Rett i gryta. Det nytter ikke med vann i gryta. Det blir bare liggende og putre og smelle under flasken.
Når man gjør det på denne måten, da trenger man ikke annet enn en ren kolbe? Altså, det er ingen behov for desinfisering i forkant? Jeg antar kolben desinfiseres helt ved 15 min koking?
Smart - var skremmende lesning om den som hadde eksplodert..!Jeg setter Pyrex flasken oppi en gryte som jeg så setter på en induksjonstopp. Det funker bra, og så har jeg en ekstra sikkerhet dersom Pyrex flasken skulle sprekke. Jeg ser ingen ting i veien for å gjøre det samme på vanlige kokeplater eller keramisk topp.
Jepp. Men husk på at det er fryktelig lett å koke heftig over. Jeg mener jeg fikk en liten geysir en gang jeg var uoppmerksom. Det er noe med den smalere og smalere formen...Når man gjør det på denne måten, da trenger man ikke annet enn en ren kolbe? Altså, det er ingen behov for desinfisering i forkant? Jeg antar kolben desinfiseres helt ved 15 min koking? Kun alufolie på toppen?
Høres jo fristende ut å gjøre det på denne metoden mtp besparelsen i tid...
Jeg setter Pyrex flasken oppi en gryte som jeg så setter på en induksjonstopp. Det funker bra, og så har jeg en ekstra sikkerhet dersom Pyrex flasken skulle sprekke. Jeg ser ingen ting i veien for å gjøre det samme på vanlige kokeplater eller keramisk topp.
Jeg prøvde det en gang, og den gryta blei veldig stygg.Hvordan tar gryta det? Blir det ikke som å tørrkoke? Jeg kunne tenke meg å ha litt vann i den?