Grusomme bilder !!!

Savner en kjel på ca 25 liter. Da er det mulig å lage 12 liters batcher med no sparge. Har en 37 liter men synes den blir i største laget for det.
 
Savner en kjel på ca 25 liter. Da er det mulig å lage 12 liters batcher med no sparge. Har en 37 liter men synes den blir i største laget for det.
25 liter ville være en ideell størrelse. Fremdeles en relativt liten kjele, men stor nok til å gjøre det du sier her. Ser for meg at jeg må ty til litt triksing med 20-liter'n noen ganger. Etterfylle vann under tapping, eller meske til høyere SG/OG og tilsette vann. Men det krever jo ikke mye ekstra innsats, da:).
Hva er problemet med at den er litt for stor?
Hadde vært værre om det var omvendt
Den 20-liter'n jeg har fått nå, er vesentlig mye mindre og lettere å håndtere enn 37-liter'n som jeg har pleid å meske på. Og det er noe med forholdet mellom høyde og diameter som gjør at det passer bedre, også, både når du mesker, koker og kjøler. Men det går fint å brygge halve brygg på 37-liter'n; jeg har jo gjort det.

Men kanskje skal det brygges enda mindre brygg, og da begynner den større kjelen å bli litt håpløs.
 
25 liter ville være en ideell størrelse. Fremdeles en relativt liten kjele, men stor nok til å gjøre det du sier her. Ser for meg at jeg må ty til litt triksing med 20-liter'n noen ganger. Etterfylle vann under tapping, eller meske til høyere SG/OG og tilsette vann. Men det krever jo ikke mye ekstra innsats, da:).

Den 20-liter'n jeg har fått nå, er vesentlig mye mindre og lettere å håndtere enn 37-liter'n som jeg har pleid å meske på. Og det er noe med forholdet mellom høyde og diameter som gjør at det passer bedre, også, både når du mesker, koker og kjøler. Men det går fint å brygge halve brygg på 37-liter'n; jeg har jo gjort det.

Men kanskje skal det brygges enda mindre brygg, og da begynner den større kjelen å bli litt håpløs.

Dette høres interessant ut, men finner ikke denne størrelsen (20 L) på sidene til Scandinavian Brew og ser at de offisielle sidene til SS Brewtech snakker om mini-kettle på "5.5 gallon" som er 25 L. Størrelsen for meg er viktig fordi den må være håndterbar på kjøkkenet (plate, ovn, vasking i kjøkkenvasken)
 
Dette høres interessant ut, men finner ikke denne størrelsen (20 L) på sidene til Scandinavian Brew og ser at de offisielle sidene til SS Brewtech snakker om mini-kettle på "5.5 gallon" som er 25 L. Størrelsen for meg er viktig fordi den må være håndterbar på kjøkkenet (plate, ovn, vasking i kjøkkenvasken)
Den er vel 25L helt opp til kanten, men ser ut som at SS har sluttet å produsere denne størrelsen.
 
Den er vel 25L helt opp til kanten, men ser ut som at SS har sluttet å produsere denne størrelsen.
Min tar 20 liter - og antakelig ikke en desiliter mer. Mini-Kettle'en er på 5,5 gallons, altså snaue to liter mer enn min, altså smekkfull med 22 liter oppi. Ikke så store forskjellen, men de to literne kan jo noen ganger være viktige. Jeg hadde tatt den på 22 om jeg hadde hatt valget. Det hadde vært fint om Scandinavian Brew tok inn mini'n.

Mini'n har forøvrig tydeligvis ikke tri-clamps. (Det har ikke min heller.)
 
@PetterL og @espie Mini'n er den samme som min; det framgår av et bilde av skalaen på innsiden av kjelen. 5,5 gallons er "total volume" - og det er nok veldig totalt:).

Målene på min er forøvrig 34,6 (høyde, ytre mål), 34,1(dybde) og 27,7 (diameter, indre).
 
"Livet er for kort til å drikke dårlig øl."

Jeg begynner å nærme meg 400 brygg, og terskelen for å helle ut blir lavere og lavere. En del øl som det egentlig ikke er noe direkte galt med, kan fort havne i sluket rett og slett fordi jeg aldri har lyst på det. Da er det bare ikke godt nok.

En naturlig konsekvens er å bare brygge 25 liter av sånt øl jeg veit går unna, og ellers brygge halve brygg - eller kanskje enda mindre. I dag pakka jeg ut en SSBrewtech 20-liter. Den skal bli starten på et nytt bryggerliv med flere mindre - og kjappe - brygg:).

Når man brygger såpass mye som deg, så har jeg forståelse for at terskelen blir lavere for å kvitte seg med øl. Stort sett brygger jeg (heldigvis) øl som frister meg til å tappe meg noen enheter når helgen kommer :) Så det er ikke noe problem å få omsetning på det som brygges all den tid det ikke brygges mer enn det gjør :)
 
Når man brygger såpass mye som deg, så har jeg forståelse for at terskelen blir lavere for å kvitte seg med øl. Stort sett brygger jeg (heldigvis) øl som frister meg til å tappe meg noen enheter når helgen kommer :) Så det er ikke noe problem å få omsetning på det som brygges all den tid det ikke brygges mer enn det gjør :)
Det som gjerne skjer, er at ølet blir stående til det begynner å gå nedoverbakke pga alder. Men nå etter jul var lageret med sånt øl som jeg helst drikker, blitt så tynt at jeg tydde til det jeg hadde liggi unna - og da fant jeg jo ut at det ikke var så ille:). Det gjaldt særlig noe altbier og noe mørkt tsjekkisk. Så det forsvant ikke i sluket, som jeg hadde begynt å planlegge, men i et annet sluk:).

Og så fikk jeg gravd meg inn i hjørnene og fant en del gammelt som det var ganske moro å smake på.
 
Sist redigert:
Evig optimist, lever etter mottoet 'dette har aldri gått bra før, så nå går det sikkert bra' :p
Been there, done that:).

Nå står det en nybrygga 30-liters flat bottom med 28,5 liter engelsk golden ale under her. Skotsk gjær, en type som ikke er helt håpløs som topphøster. Skal kanskje gå og bytte ut gjærlåsen med slange og flaske :D.
 
Tilbake
Topp