Guinness-gass

Lyngbryggeri

Norbrygg-medlem
Hei, får man tak i blandingsgass 70% nitrogen og 30% co2 i Norge? Ringte AGA og AIR LIQUIDE men de kan kun blande det i Oslo og i store flasker! Shit, har lyst å karbonisere en stout på denne måten! HJELP!
 
Er på utkikk etter det samme. Hvor store flasker er det snakk om?
Vurderer å forhøre meg på en irsk pub om saken...
 
80/20 og 70/30 blanding skal vel være relativt enkelt å få tak i på 20 liters flasker landert rundt vil jeg tro. Det er vel bare en prioriteringssak om man ønsker å betale det det koster + evt. leie av flaske.

Yara har Mapcon® ND20 (Nitrogen/CO₂ 80/20 %) i 20L og 50L og AGA har Biogon NC30 (Nitrogen/CO₂ 70/30 %) i 20L og 50L såvidt jeg vet. Air Liquide har vel 70/30 blanding i 10 litere... Aner ikke hva slags priser de forskjellige firmaene tar for disse.
 
Dette har jeg undersøkt tidligere. Yara og AGA driver kun med utleie av flasker hvor du må betale en ganske stiv årsavgift, samt for hver påfyll.
 
Hei, får man tak i blandingsgass 70% nitrogen og 30% co2 i Norge? Ringte AGA og AIR LIQUIDE men de kan kun blande det i Oslo og i store flasker! Shit, har lyst å karbonisere en stout på denne måten! HJELP!
Det har ikke så mye for seg å karbonerer en stout med nitrogen, den blir ikke tatt opp i ølet slik som CO2. Den blir i hovedsak brukt til å servere med gjennom en stout-kran, og med vesentlig høyere trykk.
 
Det har ikke så mye for seg å karbonerer en stout med nitrogen, den blir ikke tatt opp i ølet slik som CO2. Den blir i hovedsak brukt til å servere med gjennom en stout-kran, og med vesentlig høyere trykk.

Det ville kun en som aldri har brukt beergas før si. Jeg har brukt beer gas i stoutene mine siden jeg begynte å brygge seriøst og kan ikke si annet enn at det har ALT å si at man trykksetter stouten med beergas i minst 2 uker før man serverer med beergas igjennom stout kran. Nitrogen blir tatt opp i ølet. Langt i fra like godt som co2, men mer enn godt nok til å fullstending forandre ølen når det er gjort riktig.

Oksygen løser seg ikke spesielt godt i øl heller men jeg ser ingen påstå at det ikke har noe for seg å oksygenere vørteren før man pitcher gjær...
 
Det ville kun en som aldri har brukt beergas før si. Jeg har brukt beer gas i stoutene mine siden jeg begynte å brygge seriøst og kan ikke si annet enn at det har ALT å si at man trykksetter stouten med beergas i minst 2 uker før man serverer med beergas igjennom stout kran. Nitrogen blir tatt opp i ølet. Langt i fra like godt som co2, men mer enn godt nok til å fullstending forandre ølen når det er gjort riktig.

Oksygen løser seg ikke spesielt godt i øl heller men jeg ser ingen påstå at det ikke har noe for seg å oksygenere vørteren før man pitcher gjær...
Jeg snakker om ren nitrogen og ikke beergas... Beergas består av 25-30 % CO2, det er dette som blir tatt opp av ølet, og ikke nitrogenet.

Og hvor fikk du fra at jeg ikke bruker dette?
 
Jeg har trykksatt kaffe med ren nitrogen og servert igjennom stout kran og det er liten tvil om at nitrogen er løselig i øl. Som jeg sa, i mye mindre grad enn co2 (c.a. 0.0275 gram per kg vann ved 4-5 C i mot co2s c.a. 2,9 gram per kg vann, eller oksygens 0,065 gram per kg vann ved samme temperatur) men det har definitivt noe for seg å trykksette ølen med beergas. Det vil bli en helt annen øl enn om man bare karbonerer med co2 og serverer med nitrogen eller beer gas.

At du ikke bruker beergas var bare intrykket jeg fikk når jeg så kommentaren din. Om du bruker det og fremdeles mener at det ikke har noe for seg å trykksette ølen med beergas så vil jeg iallefall mene at du ikke bruker beergas riktig.

Det er vel en god grunn til at Guinness og Murphys trykksettes og serveres med beergas.
 
Vet at lindrup Martinsen i tromsø kan ordne fylle flasker med nitro og co2 :) de trengte kun og vite blandingsforholdet
 
Det ville kun en som aldri har brukt beergas før si. Jeg har brukt beer gas i stoutene mine siden jeg begynte å brygge seriøst og kan ikke si annet enn at det har ALT å si at man trykksetter stouten med beergas i minst 2 uker før man serverer med beergas igjennom stout kran. Nitrogen blir tatt opp i ølet. Langt i fra like godt som co2, men mer enn godt nok til å fullstending forandre ølen når det er gjort riktig.

Oksygen løser seg ikke spesielt godt i øl heller men jeg ser ingen påstå at det ikke har noe for seg å oksygenere vørteren før man pitcher gjær...
Har du egen nitro flaske og regulator for dette, eller bruker du co2 utstyr?
 
Har du egen nitro flaske og regulator for dette, eller bruker du co2 utstyr?

Har egen flaske med nitrogen ventil og egen regulator, men før kom flaskene med co2 ventil... så da kunne man bruke co2 regulator. Så finnes det jo overganger man kan bruke om man vil slippe å skaffe ekstra regulator. Jeg har nå alltid minst 5 forskjellige fat tilkoblet co2/beer gas/nitrogen på forskjellige kraner i to forskjellige kegeratorer så jeg har bruk for flere regulatorer uansett.
 
Har egen flaske med nitrogen ventil og egen regulator, men før kom flaskene med co2 ventil... så da kunne man bruke co2 regulator. Så finnes det jo overganger man kan bruke om man vil slippe å skaffe ekstra regulator. Jeg har nå alltid minst 5 forskjellige fat tilkoblet co2/beer gas/nitrogen på forskjellige kraner i to forskjellige kegeratorer så jeg har bruk for flere regulatorer uansett.

Har en co2 flaske fylt med ca 120 bar 75% Nitro og 25 % co2. Tanken var å bruke min vanlige co2 regulator til dette, men etter å ha fått noen tilbakemeldinger får jeg signaler om at dette ikke er så veldig lurt. Er det noen som har prøvd dette i praksis? Med eller uten hell?
 
Har en co2 flaske fylt med ca 120 bar 75% Nitro og 25 % co2. Tanken var å bruke min vanlige co2 regulator til dette, men etter å ha fått noen tilbakemeldinger får jeg signaler om at dette ikke er så veldig lurt. Er det noen som har prøvd dette i praksis? Med eller uten hell?

Det vil jo være veldig avhengig av hvordan co2 regulator du har... De jeg har er det ikke noe problem å bruke beer gas på... De tåler i opptil 300 bar.
Det er jo så klart veldig viktig å sjekke hvor mye trykk din regulator tåler for å se om den kan brukes med beer gas.

Qyc3Gpp.jpg
 
Tror jeg vet av en liten nitrogenflaske med regulator....
Dette blandingsforholdet 70/30 eller 80/20, går det på vekt eller trykk?

Er det så enkelt som å fylle på med CO2 til 50 bar og så toppe flaska med N2 til 200 bar så har man en blanding 25/75?
 
På klokka står det 200 bar, har hørt at co2 regulatorer generelt går til 50 til 60 bar. Hva er det som stryrer kapasiteten? Er det manometerene eller?

Sent fra min PLK-L01 via Tapatalk
 
Tenker også på de miniregulatorene til tapcooler. Hva gjør at disse håndterer trykket?

Sent fra min PLK-L01 via Tapatalk
 
Så om jeg tapper tanken jeg har nå til 60 bar, så er det good? Er det trykket i tanken som avgjør hvilken regulator man trenger? Om jeg har en co2 tank på 10kg kontra en på 2 kg, er det samme trykk i disse?

Sent fra min PLK-L01 via Tapatalk
 
Tilbake
Topp