Lyngbryggeri
Norbrygg-medlem
Hei, får man tak i blandingsgass 70% nitrogen og 30% co2 i Norge? Ringte AGA og AIR LIQUIDE men de kan kun blande det i Oslo og i store flasker! Shit, har lyst å karbonisere en stout på denne måten! HJELP!
Det har ikke så mye for seg å karbonerer en stout med nitrogen, den blir ikke tatt opp i ølet slik som CO2. Den blir i hovedsak brukt til å servere med gjennom en stout-kran, og med vesentlig høyere trykk.Hei, får man tak i blandingsgass 70% nitrogen og 30% co2 i Norge? Ringte AGA og AIR LIQUIDE men de kan kun blande det i Oslo og i store flasker! Shit, har lyst å karbonisere en stout på denne måten! HJELP!
Det har ikke så mye for seg å karbonerer en stout med nitrogen, den blir ikke tatt opp i ølet slik som CO2. Den blir i hovedsak brukt til å servere med gjennom en stout-kran, og med vesentlig høyere trykk.
Jeg snakker om ren nitrogen og ikke beergas... Beergas består av 25-30 % CO2, det er dette som blir tatt opp av ølet, og ikke nitrogenet.Det ville kun en som aldri har brukt beergas før si. Jeg har brukt beer gas i stoutene mine siden jeg begynte å brygge seriøst og kan ikke si annet enn at det har ALT å si at man trykksetter stouten med beergas i minst 2 uker før man serverer med beergas igjennom stout kran. Nitrogen blir tatt opp i ølet. Langt i fra like godt som co2, men mer enn godt nok til å fullstending forandre ølen når det er gjort riktig.
Oksygen løser seg ikke spesielt godt i øl heller men jeg ser ingen påstå at det ikke har noe for seg å oksygenere vørteren før man pitcher gjær...
Nei det skal ikke være noe heksekunst å få tak i... Snakk med noen som driver med gass, de vet sikkert.Men det er vel enda svært vanskelig for oss dødelige å få tak i beergas?...
Har du egen nitro flaske og regulator for dette, eller bruker du co2 utstyr?Det ville kun en som aldri har brukt beergas før si. Jeg har brukt beer gas i stoutene mine siden jeg begynte å brygge seriøst og kan ikke si annet enn at det har ALT å si at man trykksetter stouten med beergas i minst 2 uker før man serverer med beergas igjennom stout kran. Nitrogen blir tatt opp i ølet. Langt i fra like godt som co2, men mer enn godt nok til å fullstending forandre ølen når det er gjort riktig.
Oksygen løser seg ikke spesielt godt i øl heller men jeg ser ingen påstå at det ikke har noe for seg å oksygenere vørteren før man pitcher gjær...
Har du egen nitro flaske og regulator for dette, eller bruker du co2 utstyr?
Har egen flaske med nitrogen ventil og egen regulator, men før kom flaskene med co2 ventil... så da kunne man bruke co2 regulator. Så finnes det jo overganger man kan bruke om man vil slippe å skaffe ekstra regulator. Jeg har nå alltid minst 5 forskjellige fat tilkoblet co2/beer gas/nitrogen på forskjellige kraner i to forskjellige kegeratorer så jeg har bruk for flere regulatorer uansett.
Har en co2 flaske fylt med ca 120 bar 75% Nitro og 25 % co2. Tanken var å bruke min vanlige co2 regulator til dette, men etter å ha fått noen tilbakemeldinger får jeg signaler om at dette ikke er så veldig lurt. Er det noen som har prøvd dette i praksis? Med eller uten hell?
Trykket i patronene er ca 60 bar, og det takler regulatorene.Tenker også på de miniregulatorene til tapcooler. Hva gjør at disse håndterer trykket?