Haandbryggeriet India saison

Brygg og eksperimenter og skap noe eget fra bånn av.
Hilsen
jens M
Mener flere bryggebøker (i hvert fall palmer) anbefaler at man starter med å ta utgangspunkt i en oppskrift, og deretter forandrer den ut fra slik man skulle ønske den var eller tilpasser den til hva man har av råvarer og utstyr. For min del fungerer det bra; Lucky Jack med mer humle funket flott . Tester nå LJ med pale og litt humle-vri. India Saison vurderes uten Sorachi.
 
Jeg må nok innrømme at vi på Haand har vørt litt kjipe med å utgi oppskrifter, men det har skjedd noen ganger og de som har spurt har fått svar.
Hvor gøy er det egentlig å få en oppskrift i hånden.....man blir vel en ihuga brygger for å gjøre sin egen greie ikke for å kopiere andre. Prøve og feile fant jeg veldig inspirerende. Etter at jeg sluttet i Haand har jeg kjøpt meg en Braumeister og startet på nytt med gjøre det jeg savnet mest i Haand.
Brygg og eksperimenter og skap noe eget fra bånn av.
Hilsen
jens M
Jeg synes det er både givende og lærerikt å brygge kloner/kopier (man leser ofte mye om selve øl og evt. teknikker rundt det aktuelle ølet før man brygger). Når jeg vet hvordan den kommersielle versjonen smaker, så er det gøy å se hvor nærme jeg kan få min egen versjon, og evt hva jeg kan gjøre for å få det til å trives enda mer i min gane. Og for min egen del resulterer det ofte i et helt annet øl, med mer humle, annen gjær og så videre. Og andre ganger lager jeg egne oppskrifter fra bunnen av. Så når noen spør om oppskrift, er det ikke nødvendigvis fordi de ønsker å koble av hjernen og bare brygge en kopi av et øl.

Og dere har ikke vært litt kjipe på å dele oppskrifter tidligere. Dere har vært de aller kjipeste i Norge på dette punktet :D
 
Sist redigert:
  • Like
Reaksjoner: JEG
Det er også kjekt å vite hva man drikker, og få sånn "ah... er det Citra jeg kjenner" eller "Citra og Chinook, ja, det var en spennende kombinasjon - den likte jeg. Rart hvor godt man kjenner Citra-en med det blandingsfoholdet", "jøss, så det funker med en engelsk gjør i en APA" etc, etc. Det er rett og slett lærerikt å vite hva man drikker!
 
Oppskrifter fra bryggeriene og så smake på det ølet er en fin referanse. Uten den så blir det en lang omvei for da må man finne ut alt selv når man lager egne oppskrifter. Iallefall ingrediensene, fremgangsmåte er ikke spes viktig sånn sett.
 
  • Like
Reaksjoner: JEG
India Saison:

OG 1.40
FG 1.12

Pilsner 66.7%
munich 13.3%
cara 13.3%
wheat 6.7%
Ingen stegmesking

18 hl batch:
Hops:
Hallertau Northern Brewer 60 min 0,7 kg
Cluster 20 min 2 kg
Citra 0 min 1 kg
sorachi 0 min 1 kg
centennial 0 min 1 kg

White Labs Anomalus
Hvis du ikke vil kjøre anomalusen så kan du gjerne prøve safale 04

Dette er et godt øl. Litt surr med målenheter, men bør kunne tolkes.
Takk!
 
Tilbake
Topp