Halvor India Brown Ale Allgrain

Jørn Hammerud skrev:
Gjør et forsøk på denne i dag, og lurer på om jeg skal bruke lyst eller mørkt mucsovadosukker. Har noen en idé om dette? Smaker de ulikt, eller er det kun fargen som er ulik?

Well, det kommer litt an på. I første brygging av ølet ble det brukt mørkt muscovadosukker, mens det i testbrygget og i den nye versjonen som nylig er brygget i Danmark er brukt demerarasukker.

Gahr skrev:
Jørn Hammerud skrev:
Gjør et forsøk på denne i dag, og lurer på om jeg skal bruke lyst eller mørkt mucsovadosukker. Har noen en idé om dette? Smaker de ulikt, eller er det kun fargen som er ulik?

Well, det kommer litt an på. I første brygging av ølet ble det brukt mørkt muscovadosukker, mens det i testbrygget og i den nye versjonen som nylig er brygget i Danmark er brukt demerarasukker.

Ok, da blir det elle melle.  ;D
Takk for svar.  :ilike:

Men lyst muscovadosukker har vi altså ikke brukt. Mørkt muscovado eller demerara er det "rette".

Hvor fikk du kjøpt muscovadosukkeret ditt, Jørn? Har sett etter det i ulike sammenhenger, men aldri fått napp.

Hei,

Jeg er en ferskis og har aldri regnet om en oppskrift før. Men etter å ha hørt mange lovord om denne ølen, så tenkte jeg det var på tide. La det inn i Beersmith og ser ut til å treffe "måltallene".

Men det ser ut som at det er avsindige mengder humle? Men det er vel kanskje riktig? :biersmile: Ble litt usikker når det sto 60 minuttshumle opp til target IBU.. men senere humletilsetninger øker også IBU slik jeg ser det i Beersmith.

Målet er å få 53 liter i gjærkar. Brygger på en Speidel 50.

Er jeg helt på bærtur?

Og for å yte opphavsmennene rettferdighet har jeg også tatt utfordringen med å kjøpe et slikt sett på Bryggselv.

Vedlegg

• Skjermbilde 2013-07-31 kl. 16.55.31.png
    Skjermbilde 2013-07-31 kl. 16.55.31.png
    159,4 KB · Sett: 1.288
Vi liker mye humle ja :). Så ikke feil ut ved første øyekast det der. Den nye versjonen har forøvrig dobbelt så mye tørrhumle som den første versjonen ;)

Odland skrev:
Vi liker mye humle ja :). Så ikke feil ut ved første øyekast det der. Den nye versjonen har forøvrig dobbelt så mye tørrhumle som den første versjonen ;)

Dobbelt så mye humle?? Dæven! :eek:

Ser det har vært litt frem og tilbake mellom muscadavosukker og demerasukker... hva anbefales, gitt at begge deler er tilgjengelig?

Og sukkeret... det kokes opp i en skvett vann og tilsettes under kok? eller er det bare å  hive sukkeret direkte i speidelen?

Som sagt - vi liker humle. Bare tilsette sukkeret direkte. Men rør det inn så det ikke svir seg på varmeelementene.

Muscavado kan gi litt mer rom preg enn demerara, iallefall om du bruker det mørke. Personlig ville jeg gått for Demerara. Men det har ikke allverden å si.

Da jeg smakte på muscovadosukkeret før pitching, synes jeg smakte litt av lakris. Det var meget godt. Et rompreg blir jo spennende!
Kikka litt oppi karet for å sjekke gjæring, og hele kjøkkenet fyltes av nydelig humlearoma. Detta trur jeg blir bra! Flinke karer :ilike:

Men demera/muscavado- sukkeret.. Rett i speidelen, eller kokes ut i vann først?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Tilbake
Topp