Har brygget litt utover lagringskapasitet, noen gode råd til flasker?

Har brygget 9 brygg siden den 4 denne mnd, nå ser jeg fort at i mengdene jeg brygger så blir dette en 100% stilling som flaskevasker.
Har vel 140l til gjæring og 55l som karbonerer akkurat nå. Noen som har en lett variant til deler av de fremtidige batchene mht flasking?
Ødelegger brusflasker helt for karboneringen siden de ikke er tette?

Blir nok fat i nær fremtid, men siden jeg brukte alt av rest etter regninger på utstyr og råvarer så kan det ta litt tid!

Takker :)
 
Jeg brygger batcher på 10-15 liter for å kunne ha mye forskjellig øl på lager, samt da kan jeg brygge oftere. Det er jo grenser på hvor mye øl en stakkar kan drikke på fredagskvelden  ;D

Brusflasker er vel ikke helt tette, men de er tette nok til å karbonere i nøden og heller satse på å drikke dette ølet opp relativt fort. De er jo også klare, så de slipper skadelig lys gjennom som kan ødelegge ølet.
 
kintii skrev:
Jeg brygger batcher på 10-15 liter for å kunne ha mye forskjellig øl på lager, samt da kan jeg brygge oftere. Det er jo grenser på hvor mye øl en stakkar kan drikke på fredagskvelden  ;D

Brusflasker er vel ikke helt tette, men de er tette nok til å karbonere i nøden og heller satse på å drikke dette ølet opp relativt fort. De er jo også klare, så de slipper skadelig lys gjennom som kan ødelegge ølet.

Ja, tenkte å flaske 10-15l på flaske, og slenge resten på brusflasker. Får dekke de med eventuelt svarte håndklær eller teppe mens de karbonerer :p
Vet ikke hvor lite jeg kan brygge på utstyret mitt (labbdunker) før det går utover maltsengen i meskekaret :/
 
Synd du bor så langt unna, ellers kunne jeg solgt deg en del tomflasker av den typen Ægir bruker...
 
Drechsler skrev:
Synd du bor så langt unna, ellers kunne jeg solgt deg en del tomflasker av den typen Ægir bruker...

Er dette 0.75? Noen andre steder man får tak i dette lett?
Er ikke bare lett å bo her i det "glade" sør, får flytte til oslo for lettere tilgang til råvarer! Slippe å betale porto for en pakke med gjær :p
 
Du kan jo alltids ta runden i pubene og spørre om du skal fjerne flaskene for de  :skitbra:
Ellers avser butikkene hele kasser av bjørnunger mot summen på panten hvis du spør pent  :yes:
 
Har grei tilgang til flasker siden jeg bor 20 min fra NØ, problemet er at tiden det tar å vaske 0.5l flasker for alt jeg har tar for mye tid rett og slett :p
Får ta en dag eller to i helgen og vaske meg ihjel, så kommer jeg nok i mål. Eventuelt bite i det sure eplet og tappe deler på brusflasker og smake på de fortløpende :)
 
Mats skrev:

Har ikke funnet noen kasser som passer 0.5 flaskene jeg bruker enda, men bruker første steget deres. Fyller en svær dunk med varmt vann og zalo, fyller flaskene og lar de ligge over natta. Har ikke sjekket om de er rene nok da til å bare skylle og lute, det kan spare meg mye tid. Får sjekke det på de 36 flaskene som har  ligget i natt :)

Slipper jeg børste på hver flaske snakker vi overkommelig :)
 
glennrlie skrev:
Hehe, man får ta til seg hva store menn har sagt tidligere i historien:

“By failing to prepare, you are preparing to fail.”
― Benjamin Franklin

Foretrekker ;

"On the mountains of truth you can never climb in vain ; either you will reach a point higher up today, or you will be training your powers so that you will be able to climb higher tomorrow" -Nietzsche

:)

Får bare legge meg i selen og vaske :p
 
Ut i fra alle bryggene jeg har lyst til å lage, har jeg gjort det smart å avtale bryggedager framover med to-tre kompiser. Vi spleiser på utgifter, flasker og gjør hele bryggedagen og tappedagen til en morsommere og sosial affære. :)
 
Bruker du 1,5l brusflasker, så setter du de i en pappeske, og taper igjen. Da står de mørkt, inntil du løfter de inn i kjøleskapet. 1,5 liters flasker er vel ok, om du har noen å dele med når det skal drikkes. Det ser kanskje ikke like "lekkert" ut, men det fungerer utvilsomt.
 
Mats Ø. skrev:
Ut i fra alle bryggene jeg har lyst til å lage, har jeg gjort det smart å avtale bryggedager framover med to-tre kompiser. Vi spleiser på utgifter, flasker og gjør hele bryggedagen og tappedagen til en morsommere og sosial affære. :)

Ser absolutt fordelen med det, både sosialt, arbeidsmessig og økonomisk :) Er nok litt for rastløs av meg til å kunne begrense det på den måten, fikk lyst til å brygge en bitter tidligere i kveld, den står nå og koker :p

Har en avtale om en bryggedag med noen kompiser etterhvert, men det blir nok heller unntaket enn reglen :)
 
palve skrev:
Bruker du 1,5l brusflasker, så setter du de i en pappeske, og taper igjen. Da står de mørkt, inntil du løfter de inn i kjøleskapet. 1,5 liters flasker er vel ok, om du har noen å dele med når det skal drikkes. Det ser kanskje ikke like "lekkert" ut, men det fungerer utvilsomt.

Høres ut som en bra backupplan :)
 
Hvis du er i mangel av flasker, så stikk til en pub/bar/restaurant i nærheten og hør om du kan kjøpe de tomflaskene de skal sende tilbake for pant, da slipper du å lete blant de knuste vinflaskene etter halvliterne fra mikrobryggeriene, hvis du kan ta til takke med de vanlige 0,33 flaskene da..

PS: Hør gjerne om du får låne oppvaskmaskinene der, da de er ferdige på 2-3 min og etikettene faller kjapt av etter 1 vask;)
 
Naxi skrev:
Hvis du er i mangel av flasker, så stikk til en pub/bar/restaurant i nærheten og hør om du kan kjøpe de tomflaskene de skal sende tilbake for pant, da slipper du å lete blant de knuste vinflaskene etter halvliterne fra mikrobryggeriene, hvis du kan ta til takke med de vanlige 0,33 flaskene da..

PS: Hør gjerne om du får låne oppvaskmaskinene der, da de er ferdige på 2-3 min og etikettene faller kjapt av etter 1 vask;)

Jobbet på ett utested i byen før, så burde være lett å få ordnet :) Enesteer jo da som du sier, at det er 0,33.. Men igjen, greit å ikke måtte grave det frem og passe ekstremt godt på glasskår osv :)
 
Tror han som driver olbrygging.no holder til i grimstad, kanskje dette er tiden for å gå over til corneliusfat...?
 
Tilbake
Topp