Har du en skjult infeksjon?

Ja, men det er minimalt

Karbonerer du en 25 liters batch med 150 gram sukker, altså 6 gram/L, øker du alkoholinnholdet med 0,2%.

Hvor mye må du senke FG med for å øke alkoholinnholdet med 0,2%? Et sted mellom ett og to poeng, men nærmere 2. Så det er det utslaget karbonering med sukker vil gi på hydrometermålingen. Og du må tilsette overraskende mye vann for å kompensere for det, ganske mye mer enn det vi normalt lager av sukkerlake når vi flasker.

De fleste fører vel uten å tenke over det opp det som kommer fram når man legger inn OG og FG i en ABV-kalkulator, som ølets alkoholprosent. Jeg har sjøl gjort det. Men det er altså feil. (Vel, ikke for meg nå lenger, siden jeg har karbonert med gyle en god stund:p.)

I forhold til den haugen med malt som vi hiver oppi meskevannet, virker den vesle sukkerrasjonen vi gir gjæren til slutt, som en ren bagatell. Men den gir altså utslag.
 
Hvor mye må du senke FG med for å øke alkoholinnholdet med 0,2%? Et sted mellom ett og to poeng, men nærmere 2. Så det er det utslaget karbonering med sukker vil gi på hydrometermålingen. Og du må tilsette overraskende mye vann for å kompensere for det, ganske mye mer enn det vi normalt lager av sukkerlake når vi flasker.

Jo, men det er samme SG poenga som du øker ved tilsetting av sukkeret
 
Jo, men det er samme SG poenga som du øker ved tilsetting av sukkeret
Nå blander du sammen begrepene her. Siden sukkeret har nær 100% utgjæring, vil det å tilsette sukker til ølet ha tilsvarende virkning som å tilsette ren alkohol. Hvis du tilsetter alkohol i vann eller øl, så går egenvekten ned. Tenk deg at du har rent vann og tilsetter sukker og gjær. Etter utgjæring vil du ikke være tilbake på en sg på 1.000. Du vil være under.
 
Dere må skille mellom RE og AE.

RE = Real extract
AE = Apparent extract

Dere har begge rett, men snakker om to forskjellige måter å regne ut hvor mye sukker som er i løsningen, uten å ha definert det i innleggene deres.

Loebrygg er på RE, mens ØyvindO snakker om AE.

AE er "målefeil" pga alkohol i løsningen. RE-regnestykket er basert på at det ikke er alkohol i løsningen. Eller rettere sagt, regnestykket for RE "bytter ut" alkohol med vann, som er referansen til et hydrometer, så det regnestykket "fjerner målefeilen" alkoholen i løsningen gir.

Hvis man fjerner målefeilen fra f.eks en vørter som hadde OE (OG) 1.060 og AE (FG) på 1.012 så ville hydrometeret stoppet på 1.021.

Dette er basert på plato, som ikke måler densiteten til en væske, men som måler prosentvis ekstrakt av det totale volumet.
 
Sist redigert:
Dere må skille mellom RE og AE.
Hvorfor drar du inn RE inn i diskusjonen om måling av FG.
FG/SG måles direkte med hydrometer og viser tilsynelatende attenuasjon i ølet.
Hvorfor må vi forholde oss til RE når vi diskuterer målinger av FG?

Antar at RE er reell attenuasjon og at AE er tilsynelatende attenuasjon.
Real Extract/Apparent Extract

Ref. Now you know enough to be dangerous at dinner parties.

Edit: Ser du har redigert innlegget ditt i ettertid :)
 
Sist redigert av en moderator:
Hvorfor drar du inn RE inn i diskusjonen om måling av FG.
FG/SG måles direkte med hydrometer og viser tilsynelatende attenuasjon i ølet.
Hvorfor må vi forholde oss til RE når vi diskuterer målinger av FG?

Antar at RE er reell attenuasjon og at AE er tilsynelatende attenuasjon.
Real Extract/Apparent Extract

Ref. Now you know enough to be dangerous at dinner parties.

Fordi de snakker om det samme, men forskjelige måter å måle det på.

Det blir jo ikke mindre ekstrakt i et øl, selv om man tilsetter sukker, hvis man tar utgangspunkt i at gjæren kun spiser det sukkeret som blir tilsatt. Det er det en SG-måling med hydrometer vil vise, at det er mindre ekstrakt, siden det vil vise en lavere måling.
 
Okey, hvordan måler du FG da ? ;) Ev. SG

Det er jo sukkerets innvirkning på FG det diskuteres i denne tråden
 
Okey, hvordan måler du FG da ? ;) Ev. SG

Som omtrent alle bryggere gjør, ved å bruke AA, Apparent Attenuation, som tar med seg alkohol"målefeilen". Altså den helt vanlige måten å oppgi FG/SG på.

Men poenget er fortsatt at loebrygg har ikke feil i det han sier. Siden det på magisk vis ikke vil forsvinne sukker fra ølet, det er bare hydrometeret som vil vise lavere måling pga den ekstra alkoholen, siden da alkohol har en lavere tetthet enn vann, og vann er referansen til et hydrometer.

Edit: Og for andre ivrige lesere av tråden, Frode Larsen siterte mitt første ganske uutfyllende svar, han svarte mens jeg editerte posten min.
 
Sist redigert:
Ser du har redigert original innlegget ditt nå, så det er klarere hva du mener.
FG måles fremdeles med hydrometer direkte og er tilsynelatende attenuasjon ifølge definisjonen i min bok.
 
Ser du har redigert original innlegget ditt nå, så det er klarere hva du mener.
FG måles fremdeles med hydrometer direkte og er tilsynelatende attenuasjon ifølge definisjonen i min bok.

Jepp, det stemmer. Ikke tenk på annet enn AA når man snakker brygging til vanlig.
 
Så da er det enighet i at det kan forventes å få et poeng eller to lavere måling når gjæren har spist opp karboneringssukkeret?
Men har noen av dere som diskuterte dette tatt målinger av ølet etter en tids lagring av ølet på flaske ?
 
Så da er det enighet i at det kan forventes å få et poeng eller to lavere måling når gjæren har spist opp karboneringssukkeret?
Men har noen av dere som diskuterte dette tatt målinger av ølet etter en tids lagring av ølet på flaske ?

Ja det er enighet. Og nei, har ikke gjort det. Men lurer på om jeg får gushere av RIS'en min, som jeg dessverre ikke får smakt på da jeg trenger alle de siste seks flaskene til konk.
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Jeg ser jo nå at det ble nevnt SG hele veien, og ØyvindO skrev egenvekt.. Så sånn sett var jo innlegget mitt litt futile.. Men i beste fall så er det kanskje til glede for noen.
 
Så da er det enighet i at det kan forventes å få et poeng eller to lavere måling når gjæren har spist opp karboneringssukkeret?
Men har noen av dere som diskuterte dette tatt målinger av ølet etter en tids lagring av ølet på flaske ?
Har kun målt pH på noen øl for moro skyld etter flasking og lagring. Har faktisk tilgode å mistenke infeksjon, det eldste ølet jeg har er noen flasker baltisk porter fra 2015, fremdeles som forventet utvikling på den, dvs. tror ikke den blir bedre nå;)

Nå slår vel Murphy til så det neste jeg brygger blir en gusher, siden jeg var innom denne tråden.
http://anders.geekhouse.no/images/flaskeopning.avi

The pH of the fermented beer changes very little during lagering or conditioning. It may be worthwhile to check it before bottling if you suspect a slow-working infection (that is, one that asserts itself only after the fermentation is over). Your nose and taste buds, however, will usually give you the answer just as reliably as a pH meter.

Enig i at SG forandrer seg noe avhengig av hvor hardt du karbonerer/sukkermengde ved flasking, og alkoholen går opp tilsvarende noen desimaler.

Forandrer SG seg ved lagring mere enn disse poengene har en flasket for tidlig eller så er det noe annet enn original gjæren som spiser sukkeret. Når jeg har målt FG på butikkøl med kullsyre har jeg måttet avgasse ølet, f. eks helle det gjennom et kaffefilter eller snurre det på magnetrører. Hvis ikke ble jeg plaget med gassbobler på hydrometeret som ødela målingen.
 
Sist redigert av en moderator:
Har kun målt pH på noen øl for moro skyld etter flasking og lagring. Har faktisk tilgode å mistenke infeksjon, det eldste ølet jeg har er noen flasker baltisk porter fra 2015, fremdeles som forventet utvikling på den, dvs. tror ikke den blir bedre nå;)

Nå slår vel Murphy til så det neste jeg brygger blir en gusher, siden jeg var innom denne tråden.
http://anders.geekhouse.no/images/flaskeopning.avi

The pH of the fermented beer changes very little during lagering or conditioning. It may be worthwhile to check it before bottling if you suspect a slow-working infection (that is, one that asserts itself only after the fermentation is over). Your nose and taste buds, however, will usually give you the answer just as reliably as a pH meter.

Enig i at SG forandrer seg noe avhengig av hvor hardt du karbonerer/sukkermengde ved flasking, og alkoholen går opp tilsvarende noen desimaler.

Forandrer SG seg ved lagring mere enn disse poengene har en flasket for tidlig eller så er det noe annet enn original gjæren som spiser sukkeret. Når jeg har målt FG på butikkøl med kullsyre har jeg måttet avgasse ølet, f. eks helle det gjennom et kaffefilter eller snurre det på magnetrører. Hvis ikke ble jeg plaget med gassbobler på hydrometeret som ødela målingen.

Du skal ikke terge Murphy, nei:(. Jeg gjorde det en gang - jeg erklærte at infeksjoner var noe ukjent her i ølet - og dermed brøt helevete løs. Det finnes som kjent to slags bryggere, de som ... osv.

pH kan man jo måle, også - men hva sier det, egentlig, bortsett fra at det indikerer autolyse om pH stiger?

Du trenger ikke avgasse ølet for å få tatt en hydrometermåling, bare vente litt til det verste har lagt seg. Snurr på hydrometeret, så løser problemet med kullsyreboblene seg. Spinner du det på magnetrører eller heller det gjennom et filter, vil du vel få en viss avdamping av alkohol, kanskje, også?
 
Sist redigert:
Du skal ikke terge Murphy, nei:(. Jeg gjorde det en gang - jeg erklærte at infeksjoner var noe ukjent her i ølet - og dermed brøt helevete løs. Det finnes som kjent to slags bryggere, de som ... osv.

pH kan man jo måle, også - men hva sier det, egentlig, bortsett fra at det indikerer autolyse om pH stiger?
Ja, en brygger som ikke har opplevd infeksjon har ikke brygget nok eller lenge nok. Håper den ydmyke tilnærmingen ikke terger Murphy unødig....

pH i ferdig øl bør ikke være for høy ved flasking, det gir isåfall et øl som er mindre stabilt for infeksjoner og tyder på at du ikke har hatt en sunn gjæring/bryggeprosess. En pH høyere enn 4.5 regnes som mindre mikrobiologisk stabil.

Synker pH etter flasking tyder det på bakterier som syrner ølet, men dette kan du sikkert like greit kjenne på smak som å måle.
 
Ja, en brygger som ikke har opplevd infeksjon har ikke brygget nok eller lenge nok. Håper den ydmyke tilnærmingen ikke terger Murphy unødig....

pH i ferdig øl bør ikke være for høy ved flasking, det gir isåfall et øl som er mindre stabilt for infeksjoner og tyder på at du ikke har hatt en sunn gjæring/bryggeprosess. En pH høyere enn 4.5 regnes som mindre mikrobiologisk stabil.

Synker pH etter flasking tyder det på bakterier som syrner ølet, men dette kan du sikkert like greit kjenne på smak som å måle.

Jeg har ikke giddet å måle pH etter gjæring, må jeg innrømme - fordi jeg må avgasse prøven;). Jeg satser på at den havner der den skal når den lå riktig ved kokeslutt, og gjæringen har gått normalt. Og så smaker jeg på ølet, selvfølgelig. Men det er helt klart en av de detaljene som det er dumt å ikke sjekke/justere for å sikre best mulig smak - og jeg har jo et brukbart pH-meter.

Om du skulle ha utfordret Murphy, lar han seg sikkert blidgjøre om du brygger en sånn til ære for ham:):
upload_2017-8-20_9-45-49.jpeg
 
Jeg ser jo nå at det ble nevnt SG hele veien, og ØyvindO skrev egenvekt.. Så sånn sett var jo innlegget mitt litt futile.. Men i beste fall så er det kanskje til glede for noen.
Brukte egenvekt nettopp for å unngå å måtte gå inn på en lang og unødig utgreiing. ;)
 
Tilbake
Topp