Har du en skjult infeksjon?

Nå blander du sammen begrepene her. Siden sukkeret har nær 100% utgjæring, vil det å tilsette sukker til ølet ha tilsvarende virkning som å tilsette ren alkohol. Hvis du tilsetter alkohol i vann eller øl, så går egenvekten ned. Tenk deg at du har rent vann og tilsetter sukker og gjær. Etter utgjæring vil du ikke være tilbake på en sg på 1.000. Du vil være under.

Ja, det er jeg enig i, men det er så minimalt at man like gjærne kan se bort ifra det
 
Ja, det er jeg enig i, men det er så minimalt at man like gjærne kan se bort ifra det

I det daglige spiller det vel liten rolle for deg om ølet du drikker holder 4,7 eller 4,85%. Men hvis du skal bruke målingene for å finne ut om det har foregått gjæring i ølet etter flasking, kan du ikke se bort fra det.
 
Joda, alkohol ökningen som følge av karboneringssukker skal man ikke se bort ifra
karbonerer du med 6 g/L sukker gir den en alkohol økning på 0,3%
men det gir ikke så stort utslag på SG

alkohol har en spesifik gravity på 0.787
la oss si vi har et øl med FG 1.010

Ny SG etter karbonering blir da: (1.010*0,997+0.787*0,003) = 1.0093

som du ser synker SG med kun 0.0007 poeng
 
Måtte nesten ta en SG måling av Dry Stouten min når vi først var igang

DSC03919.JPG DSC03922.JPG

kommer tilbake til resultat

Vi har vel egentlig sporet av, det var vel dette tråden skulle handle om
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Joda, alkohol ökningen som følge av karboneringssukker skal man ikke se bort ifra
karbonerer du med 6 g/L sukker gir den en alkohol økning på 0,3%
men det gir ikke så stort utslag på SG

alkohol har en spesifik gravity på 0.787
la oss si vi har et øl med FG 1.010

Ny SG etter karbonering blir da: (1.010*0,997+0.787*0,003) = 1.0093

som du ser synker SG med kun 0.0007 poeng

Det der er feil, er jeg redd. Hvis du regner litt på hvor mye SG skulle synke om du økte alkoholmengden med 3% etter det regnestykket, så ser du at det blir jhelt urimelig. Legg det inn i en kalkulator og sjekk.
 
Det der er feil, er jeg redd. Hvis du regner litt på hvor mye SG skulle synke om du økte alkoholmengden med 3% etter det regnestykket, så ser du at det blir jhelt urimelig. Legg det inn i en kalkulator og sjekk.

Nei hvorfor skulle det bli så urimelig

(1.010*97%+0.787*3%)/100% = 1.003

Hvis du tilsetter 3% ren sprit i en pils får du en spesifik gravity på 1.003
 
Også videre, blander du sprit med en SG på 0.787 og pils 1.010 50/50

får du (1.010*50%+0.787*50%)/100% = 0,8985
 
Nei hvorfor skulle det bli så urimelig

(1.010*97%+0.787*3%)/100% = 1.003

Hvis du tilsetter 3% ren sprit i en pils får du en spesifik gravity på 1.003
Hva mener du her? Hva betyr tilsette 3%?
Slik jeg forstår metoden/utregningen din kan jo gravety aldri komme over 1.100, og det er om du tilsetter 100% ren sprit?
 
Med fare for å spore videre av, så vil SG stige ca. 2 poeng ved tilsetning av 6g/l karboneringsdrops/sukker.
(Så holder vi vannmengden i sukkerlaken utenfor)
Deretter vil gjæren spise disse 6g med sukker, og produsere noe i overkant av 3g alkohol, og til slutt ha senket SG ørlite under original FG, men som loebrygg viser er det ikke mye.

Er enig med loebrygg i at dette blir vanskelig å måle, og lettest å se bort ifra.
De færreste har vel så nøyaktig hydrometer/god prosess ved målingen.
 
Nei hvorfor skulle det bli så urimelig

(1.010*97%+0.787*3%)/100% = 1.003

Hvis du tilsetter 3% ren sprit i en pils får du en spesifik gravity på 1.003
Interessant. Som ølbryggere er vi jo så vant til å tenke på 1.000 som en magisk grense, men den gjelder jo bare for sukker oppløst i vann, så når man introduserer ren alkohol, som også er en bestanddel i øl, så er ikke gravitet under 1 noe problem lenger.

Derfor kan man heller ikke sammenligne sukkerinnholdet i hhv. OG og FG på samme skala. Om man har OG på en vørter på 1.020 så inneholder den mindre sukkerarter enn øl som er ferdiggjæret til FG på 1.020 fordi man må ha mer sukker for å veie opp tilstedeværelsen av alkohol.
 
Sist redigert:
Nei, hvis du begynner med pils med en gravity på 1.010 blander med 100% ren sprit vil du aldri komme over 1.100

Du senker egenvekten når du tilsetter sprit, så jeg skjønner ikke hvordan man skulle kunne forestille seg å komme over 1.100?

Har du en pils med OG 1.046 og FG på 1.010 - som altså gir butikkstyrke (4,7%) - og slipper Belle Saison oppi den, slik at så å si alt av sukker blir spist opp, vil du ende på 0.998 eller deromkring. Da har alkoholstyrken økt til 6,3%. Altså: En senkning av egenvekten med 12 poeng gir en økning av alkoholprosenten på 1,6%.
 
Du senker egenvekten når du tilsetter sprit, så jeg skjønner ikke hvordan man skulle kunne forestille seg å komme over 1.100?

Har du en pils med OG 1.046 og FG på 1.010 - som altså gir butikkstyrke (4,7%) - og slipper Belle Saison oppi den, slik at så å si alt av sukker blir spist opp, vil du ende på 0.998 eller deromkring. Da har alkoholstyrken økt til 6,3%. Altså: En senkning av egenvekten med 12 poeng gir en økning av alkoholprosenten på 1,6%.
Det er sikkert riktig. La oss sammenligne med å ta vann (SG på 1.000) og tilsette ren sprit (SG på 0.787) så man får 6,3% prosent. Med @loebrygg sine beregninger, så skulle det bli (1.000 * 0.937) + (0.787 * 0.063) = 0.987. Sammenlignet med SG på 0.998 er det jo faktisk en forskjell, så det er ikke sikkert at Belle Saison spiser absolutt alt av sukkerarter heller.

Du kan forsøke å regne ut hva x er i følgende: (x * 0.937) + (0.787 * 0.063) = 0.998. Jeg har forsøkt, og det gir x = ca 1.012 (!) Det betyr at det absolutt er sukkerarter igjen i vørteren, men alkoholinnholdet påvirker SG slik at det tilsynelatende er borte...
 
Det er sikkert riktig. La oss sammenligne med å ta vann (SG på 1.000) og tilsette ren sprit (SG på 0.787) så man får 6,3% prosent. Med @loebrygg sine beregninger, så skulle det bli (1.000 * 0.937) + (0.787 * 0.063) = 0.987. Sammenlignet med SG på 0.998 er det jo faktisk en forskjell, så det er ikke sikkert at Belle Saison spiser absolutt alt av sukkerarter heller.

Du kan forsøke å regne ut hva x er i følgende: (x * 0.937) + (0.787 * 0.063) = 0.998. Jeg har forsøkt, og det gir x = ca 1.012 (!) Det betyr at det absolutt er sukkerarter igjen i vørteren, men alkoholinnholdet påvirker SG slik at det tilsynelatende er borte...

Belle spiser neppe abolutt alt. 0.998 er et tall jeg valgte fordi det er det jeg har opplevd at Belle har jobbet seg ned på med en lys vørter (saison).

Jeg ser ikke helt poenget med snakket om sprit - og jeg har ikke noe forhold til de ligningene der. Det det hele dreier seg om, er om det sukkeret vi tilsetter ved karbonering, fører til en økning av alkoholinnholdet i ølet som vil gi et merkbart utslag på hydrometermålingene våre. Og det gjør det helt åpenbart.

Og poenget med å vise det, er at om folk skal gjøre det som @Mc. og jeg er interessert i, nemlig sjekke om det har skjedd noen utilsiktet gjæring (= enten for tidlig flasking eller infeksjon) etter flaskingen, så må de ta med i beregningen at karboneringsprosessen vil føre til at egenvekten har sunket med opp 2 poeng eller mer, avhengig av hvor mye sukker/liter man har brukt. @loebrygg påstår at det trenger de ikke å gjøre; karboneringssukkeret vil ikke gi så mye alkohol at det gir (merkbart) utslag på hydrometermålingene.
 
Poenget med å snakke om sprit er at det finnes i øl, og at det i høy grad påvirker SG, og det er resultatet av å gjære rent sukker.
 
Poenget med å snakke om sprit er at det finnes i øl, og at det i høy grad påvirker SG, og det er resultatet av å gjære rent sukker.

Det er greit å ha en grunnleggende forståelse av hva som foregår, men jeg går ut fra at de fleste har fått med seg det der:) - og jeg skjønner ikke hvorfor det er nødvendig her, all den stund vi bruker kalkulatorer til disse beregningene. Det er enkelt å bruke kalkulatorene for å finne ut hvilket utslag en gitt tilsetning av sukker gir på egenvekten.
 
Det er greit å ha en grunnleggende forståelse av hva som foregår, men jeg går ut fra at de fleste har fått med seg det der:) - og jeg skjønner ikke hvorfor det er nødvendig her, all den stund vi bruker kalkulatorer til disse beregningene. Det er enkelt å bruke kalkulatorene for å finne ut hvilket utslag en gitt tilsetning av sukker gir på egenvekten.
Poenget er vel at karboneringssukkeret ikke har noe særlig å si for den, nettopp fordi den representerer mer en økning i OG enn en senking av FG/SG. Om man måler SG for brygget idet man har rørt inn karboneringssukkeret, så vil man jo se nevnte økning i OG sammenlignet med FG etter endt hovedgjæring. Derfor vil man jo kunne si at enhver senking av SG på noe mer enn maks ett gravitetspunkt fra FG(hovegjæring) vil komme av noe annet enn karboneringssukkeret.
 
Tilbake
Topp