Finn Berger
Moderator
Det hander ikke om hvor mye du senker FG med. Det handler om hvor mye du øker OG med. Du gir gjæren mer å jobbe med når du tilsetter sukkeret. Det blir riktigere å kompensere i OG enn i FG for dette.
Det kan du godt si. Og jeg bruker jo også den kalkulatoren som jeg bruker til å lage oppskrifter med, når jeg ser på effekten av en gitt sukkertilsetning. Men dette sukkeret tilsettes ikke ved starten av gjæringen, det tilsettes etter at gjæringen er ferdig. Og det vil derfor senke den SG'en du har målt som FG før du tilsetter sukkerlaken og tapper. (Jeg bruker OG/FG/ABV-kalkulatoren til Brewersfriend .Tallene nedenfor er framkommet ved bruk av deafault-innstillingene, og 5 kg pale malt med og uten 150 gr. sukker.)
Legger jeg inn 150 gram sukker i oppskriftkalkulatoren, øker OG med 3 poeng, og FG synker med 1 poeng. Alkoholprosenten øker med 0,26.
Men dette sukkeret tilsetter jeg altså ikke. Jeg setter til gjæring en vørter med 3 poeng lavere OG enn jeg ville fått med sukkeret, og jeg får et utgjæret øl med 0,26% alkohol mindre enn det jeg ville fått med sukkeret, og jeg måler også en FG som er 1 poeng lavere enn jeg ville fått. Forskjellen som sukkeret utgjør er altså 2 poeng. Så tilsetter jeg sukkeret når jeg flasker. Hvor mye lavere SG enn den målte FG blir resultatet? Den må med nødvendighet bli lavere, siden jeg øker alkoholprosenten i ølet med 0,26%.
Det er vel ingen helt urimelig antakelse at den endelige egenvekten blir 2 poeng lavere? Og om jeg sjekker det mot ABV-kalkulatoren, der jeg først legger inn de målte verdiene for OG og FG, finner jeg også ut at for at kalkulatoren skal gi den alkoholprosenten som blir resultatet av sukkertilsetningen, må jeg legge inn en FG som er to poeng lavere.
Tallene blir jo omtrentelige, for kalkulatorene jeg bruker, opererer ikke med desimaler for egenvekten. Det må også, om man skal ha et riktig resultat, korrigeres for økt volum når sukkerlaken tilsettes, men du skal tlsette relativt mye væske for å kompensere.