På en måte så kan jeg ikke skjønne det. Er du liksom universets origo for infeksjoner? Infeksjoner kommer jo av dårlig hygiene.. Fortsatt flasker i ovnen og la de stå dritlenge før de blir brukt? Husker jeg fikk fnatt da jeg lese det der..
Utstyr har blitt byttet ut og den regla der?
Hehe, tror ikke jeg noen gang faktisk brukte de flaskene uten å starsan-e dem. Det er nå ihvertfall ikke her problemet ligger - mange av batchene mine når aldri flaskene i det hele tatt.
Jeg kjenner meg ganske sikker på at det som har hjulpet meg (mest), er å kaste gamle gjæringskar. Så mitt råd nr.1 til alle som plages med tilbakevendende infeksjoner, er å skaffe nye kar.
Ja, jeg har bytta. Men jeg mistenker at karet var kilden nå sist. Jeg tror kilden har vært brusesteinen et par ganger.
Her er gjeldende prosess:
Kran til gjæringskar, silikonslange (for overføring mellom kjele og gjæringskar), og glass til vørterprøve kokes i 15min.
Gjæringskar fylles helt fullt med klorløsning i noen timer. Deretter går jeg over det med starsan.
Før mesk kjører jeg litt kokende vann gjennom krana på kjelen.
Kjøleren (kobber) går i 15min før kokeslutt.
Kjøler ned på 10-15min.
Lar kjelen stå med lokk i 30-60min for at det verste grufset skal legge seg.
Spruter Starsan på og i kran på kjelen.
Trer silikonslange på kjelen og krana på gjæringskaret.
Fører over med lokk på gjæringskaret.
Drypper i noen dråper Clarex mens vørteren går over.
Tilfører O2, nå med oxywand (hvor steinen er kokt og stanga er starsan-et)
Tar ut en vørterprøve.
Tilsetter gjær.
Før jeg fikk oxywand lå brusesteinen (montert fast på flaska) kun i starsan.
Siste to brygg, 1: Bitter, vørterprøven var klar ved tapping, grumsete etter en dag og i full aktivitet på dag 2. Det eneste som manglet i prosessen over var kloring av gjæringskaret.
Siste to brygg, 2: Old ale. Vørterprøven var plutselig veldig aktiv på dag 4. Ølet har nå stått i ca to uker, og virker å være uskadet. Men 4 dager er for tidlig for vørterprøven å "eksplodere", så jeg holder den på karet litt til før jeg flasker.
Som sagt har jeg mistenkt brusesteinen, det problemet burde være løst nå. Jeg tenker at krana på kjelen kan være et problem. Ellers har jeg hatt clarex-en min ganske lenge. Den er jo stort sett alltid på lukket flaske i kjøleskapet, men hvem vet, kanskje den er synderen?
Kommer snarlig til å gjøre et forsøk til, og da ta ut mange vørterprøver for å se om jeg klarer å lokalisere synderen. Har også mistenkt selve glassene jeg har prøven i, men de er sånne labglass, de er helt rene, og de er kokt. Og tidlig aktivitet korrellerer bra med ødelagt øl.