Har du en skjult infeksjon?

Det er også min erfaring med å pitche direkte uten å gå veien om en starter. Jeg kom skeivt ut med wyeast 1318 av den grunn. Det ble aldri noe fart i gjæringa, og jeg fikk ikke topphøstet en gang - sjøl om den skulle være den perfekte topphøster.

Så nei, aldri mer. Jeg har bare pitchet direkte to-tre ganger, og det har ikke blitt bra noen av gangene. Det viser vel at det er riktig når det påstås at gjæren trenger et par generasjoner for å komme på høyden.
Jeg har pitcha 1318 rett i en bitter med tilfredsstillende gjæring, så det er mulig. På den annen side: jeg meldte en gang fra til Kinn om overkarbonert bitter fra butikken, og da fikk jeg en mail tilbake om at de hadde slitt med seig utgjæring med ny pitch 1318 (og dermed flasket før tiden).
 
Jeg har pitcha 1318 rett i en bitter med tilfredsstillende gjæring, så det er mulig. På den annen side: jeg meldte en gang fra til Kinn om overkarbonert bitter fra butikken, og da fikk jeg en mail tilbake om at de hadde slitt med seig utgjæring med ny pitch 1318 (og dermed flasket før tiden).

Mulig min ikke var av de ferskeste.

Og jeg har ikke gjort dette så mange ganger at det ikke kan være tilfeldig. Men jeg tar ikke sjansen mer. Lange lagtider og langt utdratt gjæring sliter på bryggernervene mine, og med nok fersk gjær fra starter kan jeg starte gjæringen på relativt lav temperatur og likevel kjenne meg trygg. Det kjennes godt:). Jeg får et roligere gjæringsforløp, og det tror jeg er bra.
 
Mulig min ikke var av de ferskeste.

Og jeg har ikke gjort dette så mange ganger at det ikke kan være tilfeldig. Men jeg tar ikke sjansen mer. Lange lagtider og langt utdratt gjæring sliter på bryggernervene mine, og med nok fersk gjær fra starter kan jeg starte gjæringen på relativt lav temperatur og likevel kjenne meg trygg. Det kjennes godt:). Jeg får et roligere gjæringsforløp, og det tror jeg er bra.

For all del, var ikke et forsøk på å gjøre et case ut av "dropp starter". Bare en liten anekdote. For å holde tråden on topic så står nevnte bitter fortsatt på gjæringskaret, med pellicle...
 
jeg oppfatta det ikke sånn:).

Pokker, er du stadig utsatt:(?
Jau. Brygger lite for tiden, ettersom det bare unntaksvis blir brukandes øl ut av det. I år har jeg vel hele to batcher som har vært verdt å drikke alt av...

Neste gang skal jeg ta ut flere vørterprøver, for å se om jeg kan lokalisere problemet (type rett fra kjelen, gjennom slangen, gjennom kran, via gjæringskar, etter O2). Blir jeg ikke noe klokere da så går det mot slutten.
 
Jau. Brygger lite for tiden, ettersom det bare unntaksvis blir brukandes øl ut av det. I år har jeg vel hele to batcher som har vært verdt å drikke alt av...

Neste gang skal jeg ta ut flere vørterprøver, for å se om jeg kan lokalisere problemet (type rett fra kjelen, gjennom slangen, gjennom kran, via gjæringskar, etter O2). Blir jeg ikke noe klokere da så går det mot slutten.

Er det fortsatt infeksjoner?
 

På en måte så kan jeg ikke skjønne det. Er du liksom universets origo for infeksjoner? Infeksjoner kommer jo av dårlig hygiene.. Fortsatt flasker i ovnen og la de stå dritlenge før de blir brukt? Husker jeg fikk fnatt da jeg lese det der.. :) Utstyr har blitt byttet ut og den regla der?
 
Jau. Brygger lite for tiden, ettersom det bare unntaksvis blir brukandes øl ut av det. I år har jeg vel hele to batcher som har vært verdt å drikke alt av...

Neste gang skal jeg ta ut flere vørterprøver, for å se om jeg kan lokalisere problemet (type rett fra kjelen, gjennom slangen, gjennom kran, via gjæringskar, etter O2). Blir jeg ikke noe klokere da så går det mot slutten.

Jeg får helt vondt av å høre dette. Jeg hadde også alvorlig trøbbel med å bli kvitt det jeg mener sannsynligvis var diastaticus (Belle Saison) som hadde satt seg fast i bryggeutstyret mitt, så jeg kjenner "nei, ikke igjen-følelsen". Fremdeles kjenner jeg meg ikke helt trygg, men nå begynner det å bli ganske mange brygg siden siste tilfelle.

Er det de samme symptomene som dukker opp hver gang, sånn at du kan være rimelig sikker på at det også er den samme infeksjonen? Det med pellicle fikk aldri jeg, så det er ikke den jeg hadde. Du har kanskje identifisert infeksjonen? Hvis ikke, har du sett denne: http://www.carolinabrewmasters.com/PDF/Complete_Beer_Fault_Guide.pdf ?

Jeg kjenner meg ganske sikker på at det som har hjulpet meg (mest), er å kaste gamle gjæringskar. Så mitt råd nr.1 til alle som plages med tilbakevendende infeksjoner, er å skaffe nye kar. Det hjelper ikke å prøve å være ekstra grundig med reingjøringa av et gammelt kar; du kommer ikke til en infeksjon som skuler seg i ei ripe. Når det er sagt, så tror jeg det kan være en ide å la de karene en har, stå en stund med Charley Talley's klor/eddik-oppløsning i. (Du kan høre ham snakke om dette i dette intervjuet, som begynner på 10.37 i denne podcasten: https://secure-hwcdn.libsyn.com/p/3...d=1452161&expiration=1503474481&hwt=2eb04d0f2)

Nåja; dette er ikke først og fremst henvendt til deg - jeg tror ikke jeg har noe særlig å lære deg om hvordan du skal bli kvitt en infeksjon. Du har sikkert gått grundig til bunns i problematikken:(:).
 
På en måte så kan jeg ikke skjønne det. Er du liksom universets origo for infeksjoner? Infeksjoner kommer jo av dårlig hygiene.. Fortsatt flasker i ovnen og la de stå dritlenge før de blir brukt? Husker jeg fikk fnatt da jeg lese det der.. :) Utstyr har blitt byttet ut og den regla der?
Hehe, tror ikke jeg noen gang faktisk brukte de flaskene uten å starsan-e dem. Det er nå ihvertfall ikke her problemet ligger - mange av batchene mine når aldri flaskene i det hele tatt.

Jeg kjenner meg ganske sikker på at det som har hjulpet meg (mest), er å kaste gamle gjæringskar. Så mitt råd nr.1 til alle som plages med tilbakevendende infeksjoner, er å skaffe nye kar.

Ja, jeg har bytta. Men jeg mistenker at karet var kilden nå sist. Jeg tror kilden har vært brusesteinen et par ganger.

Her er gjeldende prosess:

Kran til gjæringskar, silikonslange (for overføring mellom kjele og gjæringskar), og glass til vørterprøve kokes i 15min.
Gjæringskar fylles helt fullt med klorløsning i noen timer. Deretter går jeg over det med starsan.
Før mesk kjører jeg litt kokende vann gjennom krana på kjelen.
Kjøleren (kobber) går i 15min før kokeslutt.
Kjøler ned på 10-15min.
Lar kjelen stå med lokk i 30-60min for at det verste grufset skal legge seg.
Spruter Starsan på og i kran på kjelen.
Trer silikonslange på kjelen og krana på gjæringskaret.
Fører over med lokk på gjæringskaret.
Drypper i noen dråper Clarex mens vørteren går over.
Tilfører O2, nå med oxywand (hvor steinen er kokt og stanga er starsan-et)
Tar ut en vørterprøve.
Tilsetter gjær.

Før jeg fikk oxywand lå brusesteinen (montert fast på flaska) kun i starsan.

Siste to brygg, 1: Bitter, vørterprøven var klar ved tapping, grumsete etter en dag og i full aktivitet på dag 2. Det eneste som manglet i prosessen over var kloring av gjæringskaret.
Siste to brygg, 2: Old ale. Vørterprøven var plutselig veldig aktiv på dag 4. Ølet har nå stått i ca to uker, og virker å være uskadet. Men 4 dager er for tidlig for vørterprøven å "eksplodere", så jeg holder den på karet litt til før jeg flasker.

Som sagt har jeg mistenkt brusesteinen, det problemet burde være løst nå. Jeg tenker at krana på kjelen kan være et problem. Ellers har jeg hatt clarex-en min ganske lenge. Den er jo stort sett alltid på lukket flaske i kjøleskapet, men hvem vet, kanskje den er synderen?

Kommer snarlig til å gjøre et forsøk til, og da ta ut mange vørterprøver for å se om jeg klarer å lokalisere synderen. Har også mistenkt selve glassene jeg har prøven i, men de er sånne labglass, de er helt rene, og de er kokt. Og tidlig aktivitet korrellerer bra med ødelagt øl.
 
Hehe, tror ikke jeg noen gang faktisk brukte de flaskene uten å starsan-e dem. Det er nå ihvertfall ikke her problemet ligger - mange av batchene mine når aldri flaskene i det hele tatt.



Ja, jeg har bytta. Men jeg mistenker at karet var kilden nå sist. Jeg tror kilden har vært brusesteinen et par ganger.

Her er gjeldende prosess:

Kran til gjæringskar, silikonslange (for overføring mellom kjele og gjæringskar), og glass til vørterprøve kokes i 15min.
Gjæringskar fylles helt fullt med klorløsning i noen timer. Deretter går jeg over det med starsan.
Før mesk kjører jeg litt kokende vann gjennom krana på kjelen.
Kjøleren (kobber) går i 15min før kokeslutt.
Kjøler ned på 10-15min.
Lar kjelen stå med lokk i 30-60min for at det verste grufset skal legge seg.
Spruter Starsan på og i kran på kjelen.
Trer silikonslange på kjelen og krana på gjæringskaret.
Fører over med lokk på gjæringskaret.
Drypper i noen dråper Clarex mens vørteren går over.
Tilfører O2, nå med oxywand (hvor steinen er kokt og stanga er starsan-et)
Tar ut en vørterprøve.
Tilsetter gjær.

Før jeg fikk oxywand lå brusesteinen (montert fast på flaska) kun i starsan.

Siste to brygg, 1: Bitter, vørterprøven var klar ved tapping, grumsete etter en dag og i full aktivitet på dag 2. Det eneste som manglet i prosessen over var kloring av gjæringskaret.
Siste to brygg, 2: Old ale. Vørterprøven var plutselig veldig aktiv på dag 4. Ølet har nå stått i ca to uker, og virker å være uskadet. Men 4 dager er for tidlig for vørterprøven å "eksplodere", så jeg holder den på karet litt til før jeg flasker.

Som sagt har jeg mistenkt brusesteinen, det problemet burde være løst nå. Jeg tenker at krana på kjelen kan være et problem. Ellers har jeg hatt clarex-en min ganske lenge. Den er jo stort sett alltid på lukket flaske i kjøleskapet, men hvem vet, kanskje den er synderen?

Kommer snarlig til å gjøre et forsøk til, og da ta ut mange vørterprøver for å se om jeg klarer å lokalisere synderen. Har også mistenkt selve glassene jeg har prøven i, men de er sånne labglass, de er helt rene, og de er kokt. Og tidlig aktivitet korrellerer bra med ødelagt øl.

- og vørterprøven tar du rett fra krana, går jeg ut fra?

Mulig jeg ikke har fått med meg alt/har misforstått, men er det sånn at både vørterprøven og ølet er infisert? Det betyr vel at du får et veldig lite antall mistenkte å granske? Kan det i så fall være noe annet enn krana i kjelen?

Nei, det må være noe jeg har misforstått her.
 
- og vørterprøven tar du rett fra krana, går jeg ut fra?

Mulig jeg ikke har fått med meg alt/har misforstått, men er det sånn at både vørterprøven og ølet er infisert? Det betyr vel at du får et veldig lite antall mistenkte å granske? Kan det i så fall være noe annet enn krana i kjelen?

Nei, det må være noe jeg har misforstått her.

Prøven kommer fra krana på gjæringskaret, etter O2, før pitch. Målet er jo å sjekke stabiliteten på vørteren sans gjær.
 
Prøven kommer fra krana på gjæringskaret, etter O2, før pitch. Målet er jo å sjekke stabiliteten på vørteren sans gjær.

Ok. Så om du neste gang tar en prøve rett fra krana, også? Det var vel det du mente da du snakket om å ta flere prøver, antar jeg.

Kanskje det er en ide å bare bruke ny gjær en periode - om du ikke alt gjør det, da. Jeg rota det til for meg gjennom å ikke vente lenge nok med å gjenbruke gjær fra tidligere brygg.
 
Ok. Så om du neste gang tar en prøve rett fra krana, også? Det var vel det du mente da du snakket om å ta flere prøver, antar jeg.

Kanskje det er en ide å bare bruke ny gjær en periode - om du ikke alt gjør det, da. Jeg rota det til for meg gjennom å ikke vente lenge nok med å gjenbruke gjær fra tidligere brygg.

Har midlertidig stopp på gjenbruk av gjær ja. Har brukt litt tørrgjær også. Men i og med at jeg kan påvise de fleste infeksjonene med vørterprøven så er det noe annet enn gjærhåndteringen som ikke fungerer.
 
Og kranen har vært demontert?
Det er vel også anbefalt å sterilisere glassene.
Krana demonteres og kokes hver gang ja. Steriliserer ikke glassene, men kjører de først i oppvaskmaskin og koker dem så, føler meg trygg på at det er rent nok. Har hatt vørterprøver stående i nesten to uker i romtemperatur uten tegn til liv.
 
Tilbake
Topp