Har jeg ødelagt gjæra mi?

Jeg skulle prøve meg på å rehydrere tørrgjæra før jeg brukte den. Av en eller annen grunn så tenkte jeg 37 grader og ikke 20 til 26 slik det sto på bryggselv.no
Det popper og går i låsen, så tror nok noe gjær overlevde, men vil 37 grader ødelegge gjæra?
 
37C er rett temperatur for å rehydrere så lenge den synker til under 20 før du tilsetter den i vørteren
 
Jeg blandet Safale-S04(?), med vann nær kokepunktet, og fikk det kjølt ned ganske fort, og det gjæret bra det. :)
 
Tar et spm her istedet for å lage ny tråd.

Satt et brygg idag. Skulle rehydrere gjæren, men tror ikke jeg fikk gjort det optimalt. Jeg har bare blitt fortalt at det fungerer fint å blande det med vann (rundt 20grader) i en kopp og la det stå i 10 min, men ikke noe mer enn 15min. Hvorfor det?

Mens jeg sto å venta på at vørteren skulle bli ca 20 grader glemte jeg helt vekk den koppen med gjær, så den stod i sikkert 30 min. Har dette noe å si? Personlig ser jeg ikke hva forskjellen skal bli, men jeg er jo helt nybegynner her også.

Tilsatte koppen med gjær/vann i vørteren. Vanskelig å si temp på vørteren på det tidspunktet, men var nok et sted mellom 20 og 30 grader. Jeg ble litt bekymret, men det plopper i gjærlåsen allerede(6 timer siden brygget ble satt)

Regner med at det blir øl ut av dette, men kan det jeg har gjort føre til at det blir stor forskjell i smak kontra om jeg hadde hatt de perfekte temperaturene?
 
Ole Mørkved skrev:
Høres da helt greit ut det.

Deilig når noen kommer med slike betryggende meldinger. Har fått inntrykk av at i visse tilfeller er det HELT avgjørende å treffe på spikern ang temp, men ser ut til at dette går.
 
Har aldri tatt meg bryet med å rehydrere tørrgjær fra Safale. Går som det suser likevel hver gang. Tilsettes rett i vørteren når den er rundt 20-26 grader, lar det stå i 30 minutter, vender/rister den så inn. Full aktivitet etter ca. 1 time. Har funket ~20 ganger til nå :)
 
Meh, gjærer ved 20 grader. Inget problem med smak/kvalitet.

(Edit: Stormgjærer ikke akkurat etter en time, men det plopper regelmessig)
 
Tilbake
Topp