Har noen erfaring med bruk av humleekstrakt?

Hei
Jeg har brygget en del batcher IPA etter vanlige oppskrifter, og er veldig fornøyd med humlearomaen de første par ukene etter at ølet har blitt konsumferdig. Men humlearomaen synes å tape seg raskt, og etter en måneds tid på corneliusfat blir smaken flat og mangler den karakteristiske spisse humlearomaen som kjennetegner en god IPA. Jeg har brygget med ulike typer humle, både britiske og amerikanske, og brukt både pellets og blomst.

Jeg har prøvd å finne informasjon om humleekstrakt (hop extract, hop shots, hop aroma) med tanke på å få en lettvint og mer varig humlearoma, men finner lite informasjon om praktisk bruk av denne typen produkt. Også her på dette forumet. Men noen av dere har kanskje erfaring og råd om bruk av humleekstrakt som dere kan dele?

Jeg antar at humleekstrakt er relativt lite brukt blant hjemmebryggere i Norge ettersom det er et dårlig utvalg i bryggeutstyrsbutikkene. Jeg har imidlertid skaffet meg noen få flasker med Brewfarm Hop Aroma (https://www.brouwland.com/en/our-pr...hop-aroma-brewferm-citrussy-5-ml#.VGT7HYfzsTw) som jeg tenker å prøve på min neste batch IPA.

Jeg antar at kommersielle storaktører som produserer IPA bruker slike ekstrakter. Og disse produktene holder på humlearomaen i månedsvis..

Er veldig takknemlig for tips, råd, tanker eller kommentarer!

Pål :)
 
Tilbake
Topp