Jeg jakter fortsatt på den ene flaska som smaker slik Punk smakte for meg da jeg oppdaget den for en del år siden. Er det smaksløkene mine eller er den ikke like myk og nelsonsk på tunga lengre? De forandret jo på oppskriften for en tid siden, aner ikke hva som ble gjort.
Når du nevner det så er jeg enig. Kjøpte en fersk flaske på systemet for noen uker siden og den smaker ikke slik jeg husker den heller. Får man den fra fat er smaken en annen igjen synes jeg.
For min del nå er det Founders All Day IPA som har tatt over som hverdags ipa (kanskje derav navnet).
Må si meg enig i at den har tapt seg litt med tiden, men det opplever jeg med flere.
Har alltid hatt noe øl som jeg går tilbake til for kalibrering av egne smaksløker siden disse endrer seg med kompetanse og referanse.
Vi har tidligere også snakket (skrevet) om transport og oppbevaring på lager og i butikk, men nå er det jo ikke veldig langt til BrewDog
Kjøpte den sist på på tap på konsert (i plastglass, ffs!) og må si jeg var ganske skuffet. Dog ser det jo ikke ut til at oppskriften har forandret seg ut fra DIY DOG, men det kan vel bli gjort endringer "brått og brutalt" i humlerike øl grunnet mangel eller kvalitetsendringer i markedet?
Virker som at det er mest forandring i prosess. De har sikkert buttet ut/oppgradert noen greier. Kanskje det er noe med filtreringen og? De brukte iallefall 10 mikron før.
For min del tror jeg Stig treffer spikeren på hodet. Jeg startet med å synes dette var kjempegodt - og har endt med å synes at det er nokså lite spenstig. Men det er en god stund siden det skiftet inntraff.
Jeg vet ikke. Mener at selve ølet er greia. Jeg drikker fortsatt f.eks ringnes og det smaker likt. Paulaner smaker likt.. mye annet øl smaker likt. Men ikke Punk IPA.
Mulig den oppskriftomleggingen som Odland snakker om, er så gammel at det er den som er forklaringen. Jeg husker ikke når det var, men vi dro med oss en god del flasker hjem fra Danmark en gang - og det ble en liten nedtur. Jeg har ikke drukket så mange flaskene siden, så jeg tror ikke jeg kan si noe om noen nyligere endring.
Er då slik med all ipa? Har kjøpt vestkyst mange ganger og sjekker altid dato på flaska. Men fleire ganger I løpet av fjoråret vart eg meget skuffet. Men nå siste gong eg smakte den var den frisk og rik på humle igjen.
Det samme har eg opplevd med nøgne ipa
Punk'n har tapt seg for min del. Konkluderte med at det var nok jeg som hadde vendt meg til nokså humlet øl, og at den ikke stakk seg ut på samme måte som før. Nå går den under kategorien "nok en IPA", men før var det en av favorittene.
Men så fant jeg ut at oppskriften var justert...og da blir en litt usikker på om det er ølet eller meg som gjør at dette ikke er like god kombo som før.
Er det da noen som vet hva den orginale oppskriften er, kunne vært gøy å lage. Forsåvidt helt enig med det folk skriver, jeg synes den blei kjip når den kom på tapp/fat
I BrewDog oppskriftene som ble tilgjengelig i februar (https://forum.norbrygg.no/threads/alle-brewdog-oppskrifter-frigitt.32160/) så er det jo listet to versjoner av Punk IPA, en som ble produsert fra 2007-2010 og en som produseres fra 2010 ->
Så originaloppskriften er vel kanskje den første?
Jeg brygget 2010< versjonen senest på lørdag, og hadde 2 flasker jeg drakk på mens jeg brygget. Jeg tenkte akkurat det samme som er blitt beskrevet over. "Nok en IPA". Smaken er helt ok, men det er ingenting med denne som stikker seg ut i mengden
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.