Har smakt på mitt første brygg!

Er kanskje litt nybegynnerpost for noen, men jeg har lyst til å fortelle om mitt første brygg.
Mitt første brygg bestod av: -1 Muntons Continental lager
                                        -2 kg. Muntons light spraymalt
                                        -60 g. Cascade humle blomst
                                        -1 pakke Danastar Nottingham gjær
                                        -OG: 1062
Nå har brygget stått på flaske i fire uker, 2 uker i romtemp. og 2 uker på 18 C.
Smakte en flaske forrige helg, og det smakte faktisk veldig bra. Nå har jeg sprettet en flaske til i dag(en uke etter)
og den smaker enda bedre!
Den har en del sødme siden den kun gjæret ned til 1018, men synes den allikevel er ganske tørr.(kanskje bare min utrente gane)
Min far fyller 50 til tirsdag så da gir jeg nok en flaske av dette brygget, pluss en flaske av IPA ekstrakt brygget mitt til han.
føler meg ganske sikker på første brygget mitt, men verre med andre brygget, skal flaskes i morgen.  ;D
Aner jo ikke hvordan det smaker, men det lukter i allefall godt!   :biersmile:
Her kommer et bilde av mitt første brygg:
 

Vedlegg

  • 11092010032[1]
    858,2 KB · Sett: 393
Ser meget bra ut!
Husk at duften er minst 60% av opplevelsen med drikke, så om det dufter godt så er det nok godt også! :)
 
Lukter det bra, er du halveis der, smaker det bra er du halveis der, blir du halveis i godt humør når du brygger, er du halveis der, liker prøvesmaker'ne det, er du halveis der, og der e er egentli nok til å være 100% der!
 
Takk for tilbakemeldinger!
Dette har blitt en riktig så gøy hobby å holde på med, begynte å lese om brygging og kjøpe inn varer
for bare seks uker siden, og nå holder jeg på å planlegge all-grain og bygging av mesketank++.
Har vært en bratt lærekurve, men det blir gjerne slik når man finner en hobby som er så gøy og
interessant som denne.  ;D

Selv om første brygget "bare" var basert på et kit så synes jeg resultatet ble veldig bra.
Brygget både lukter og smaker godt, selv om det ikke ble en "continental lager" som det stod på boksen.
Bare det får noen uker til på flaske så vil det nok forsvinne rimelig fort tror jeg.  :biersmile:

I dag har jeg flasket mitt andre brygg, og dette luktet faktisk nydelig når jeg tok av lokket på
gjæringsdunken. Til og med kona sa det luktet godt, og det er et bra tegn ettersom hun er mer en vin person.
Brygget er en amerikansk IPA med rikelig humle tilsatt under koking,
pluss tørrhumling i seks dager. Det gjæret fra 1074 til 1018 på to uker, hadde håpt det skulle
gjære lenger ned men det blir sikkert bra det og.
Kommer sikkert et bilde av denne også når jeg spretter første flaske.  :laugh:

Mvh
 
Tilbake
Topp