Hard kok vs utgjæringsgrad

Dette problemet trodde jeg aldri jeg kom til å støte borti. Men på det nye oppsettet så sliter jeg med utgjæring. Type way off. Det kan være opp til 6 poeng ifht hva som er forventet.

Det meste er som før, bortsett fra grist/vann-ratio i mesken, som nå er mye lavere enn tidligere, men dette skal ikke ha noe å si, snarere tvert i mot.

Men, jeg koker mye hardere nå enn før, fordamper like mye,, styrer avdamping med lokket, men selve koken er way kraftigere nå.

Jeg skjønner ikke grunnen til den latterlige utgjæringen jeg har fått på det nye oppsettet. Såvidt jeg ser det så er det kun koken som kan være skyldig, den er en av tre faktorer som er annerledes. En av de andre er vannet, men nå er jeg nøye på det og sikter meg inn på 5.35, alt som trengs i vann-mixen min for at gjæren skal trives er der, den siste faktoren er mesken, men den skal ikke gjøre utgjæringen dårligere.

Er det noen som har noen erfaringer rundt dette? Jeg tenker på evt karamellisering av sukker i kjelen. Men det skal jo litt til, koker også bare i de standard 60/90 minuttene, men som sagt MYE hardere enn tidligere.

Før så brukte jeg lokket for å få "greit" kok, at det putret litt, nå så bruker jeg lokket for å styre % avdamping NED, med det resultatet at det koker SKIKKELIG gjennom hele koken. Smaker det på ølene og at de er mer fyldige og vanvittig mye mer smak fra maltet enn i det forrige oppsettet, noe av det kan vel relateres til at jeg har gått for en lavere meskeeffekivitet nå.
 
Når du beskriver ølet som veldig mye fyldigere og smaksrikere, må du vel ha fått en annen fordeling mellom gjærbart sukker og dextriner enn før? Og hvordan kokingen skulle kunne påvirke den, forstår jeg ikke. Karamellisert sukker er vel fremdeles gjærbart?

Hvis ølet er søtt, så må det vel være noe med selve gjæringsprosessen. Men hvis ikke, kan jeg ikke forstå at det kan være noe annet enn meskingen. En veldig grei løsning ville det jo være om du fant ut at termometeret ditt viser feil - men det hadde du vel sjekket?

Sikkert ikke mye hjelp i dette:(. Det hele virker veldig rart - sælig fordi det skjer med en som har stålkontroll på hele prosessen.
 
Du sier at vannet er anderledes. Snakker du om flytting her? En annen vannkilde? Kan være noen mineraler som kan gjøre forskjellen?

Grunnen til at jeg spør er at jeg selv har flyttet og fått eget grunnvann. Har ikke sendt noe vannprøve enda, men jeg ser at vannet er hardt.
Jeg har også opplevd noe lignende. Ikke så drastisk som 6 poeng, men en 2-3.
 
Så vidt jeg har forstått så betyr tynnere mesk at enzymene jobber langsommere og denatureres fortere. Det kan ikke ha noe med det å gjøre?
 
Jeg spurte like så greit John Palmer.. Skjønner ikke greia. Har også lett meg i hjel på det men enzymer i tynn mesk men ikke funnet noe konkret det.

Fyren sa at det kan være maillard-reaksjoner som gjør det. Så på søndag er det samme oppskrift som sist, men med puny kok for å teste.
 
Jeg ville sjekket termometerne, som @Finn sier.
Veldig greit å ha et referansetermometer som du stoler på og kan kalibrere de andre mot.
Kan være store forskjeller på to forskjellige temperaturmålere og da blir det fort forskjellig temperatur under meskingen.
 
Thermapen og kalibrert den mot kok og isvann og sjekket alle prober opp mot den..

Denne nøtta har jeg ikke klart å knekke så det er ikke noe så enkelt som feil termometer eller om jeg bruker nok gjær eller denslags elementære ting.

Edit: Har fikset meg ny kokekjele nå så får vi se hvordan den oppfører seg.
 
Sist redigert:
Jeg koker på gass og det er temmelig heftig fosskok til tider, uten at jeg har merket problemer med utgjæring av den grunn.
Ingeting muffens med meskingen?
 
Ulike oppsett kan vel gi ulik utgjæring, uten at det må være noen åpenbar grunn til det. Kan du ikke kompensere med lavere mesketemp, slik 7 fjell på meske høyt fordi deres bryggeri gir for høy utgjæring?

Denne er vel relevant her: byo.com/aging/item/1110-managing-mash-thickness
 
Var nokså sikker på at du hadde sjekket termometeret, ja:).

Du brygger mindre batcher, nå, gjør du ikke? Uten at jeg skjønner at det skal spille noen rolle - men kan det ligge noe der? Andre gjæringskar; andre konveksjonsmønstre?
 
Sist redigert:
Jeg har også opplevd slik at jeg må opp en grad eller to i mesketemp da jeg byttet fra kervel til varmeelement i kokekjelen
 
Tror ikke det har så mye med typen gjæringskar å gjære egentlig.

Målte en Hefe nå til 1.020 etter en uke, det er alt for puny. 2.gen gjær og. Denne ble mesket på 67.

Skal isolere kokekjele i morgen for å se hvis det funker bedre iom at jeg da slipper å gønne på så mye for å få godt kok.
 
Jeg håper virkelig at det er maillard-greier som er saken. Men jeg tviler litt for å være ærlig. Opptil 6 poeng forskjell? Det jeg har lest er at det egentlig bidrar med "lite", hva det nå vil si.

Men, ser at det er noe som ser ut som nesten fastbrent vørter i den forrige kjelen, iallefall noe som må vaskes bort for det sitter, lysebrunt og tynt lag. Den forrige kjelen har litt tynnere bunn enn den jeg tester avkok med nå, så vi får nå se. Jeg vet at stålet på den nye er top notch mot ikke top notch på den forrige.
 
Tilbake
Topp