Hefe Weizen ingredienser med trippel gjær

ah, selvfølgelig, det er måten å ordne det på. Og at ølet blir godt er jo det som teller:).

Når det er sagt, er det kanskje ikke så mye som skal til for at du skal få vesentlig bedre effektivitet - om det nå skulle spille noen rolle. Jeg har en 36 liters kjele som jeg har satt kran i, og har skaffet en liten falskbunn til. Jeg har brygget lite på den, bare brukt den til å varme vann, fordi jeg har en BB60, men den har nå tatt kvelden. Så i går testet jeg ut mulighetene med 36-liter'n. Dry stout. Jeg stegmesket (40-50-64-71-77), og kjørte batch sparging, slik jeg normalt ville gjort. Tok ut 32 liter til kok, så det blir omtrent 25 liter øl av det til slutt. Meskeeffektiviteten var 83%, og det er det samme som jeg pleier å få med denne fremgangsmåten på bb60'n.

Jeg tok 36-litern av plata etter det første steget, og brukte så plata til å varme vann i en 15-liters coop-kjele til å steppe opp temperaturen med. Flyttet 36-litern tilbake for å bruke plata for det siste steget. Og så måtte jeg ty til komfyren for å varme fire liter ekstra til 2.runde, der jeg trengte 19 liter. Men ellers gikk dette altså veldig greit med caso induksjonsplate og en 36-literskjele (kjøpt fra en storkjøkkenutstyrsleverandør) og en billig kjele fra coop. Det gir litt mer begrensede muligheter enn med BB60'n, men så lenge jeg bare brygger normalsatser, greier det seg fint.
Klarte å få til litt innmesk ved å koke opp vann ved siden av i går. Men etter å ha satt kjelen i ovnen ble der vanskelig. Fikk vel til litt utmesk, men ikke særlig kontrollert.

Klarte å få til litt innmesk ved å koke opp vann ved siden av i går. Men etter å ha satt kjelen i ovnen ble der vanskelig. Fikk vel til litt utmesk, men ikke særlig kontrollert.

Jeg blir litt nysgjerrig. Hvor stor kjele har du? Har den kran? Hva slags varmekilde bruker du - komfyren?

Om du ikke brygger så mye, er det jo ikke så farlig med effektiviteten. Jeg tenker mer at det kan være ergerlig om det begrenser megden øl du kan få ut av hver bryggerunde.

Jeg blir litt nysgjerrig. Hvor stor kjele har du? Har den kran? Hva slags varmekilde bruker du - komfyren?

Om du ikke brygger så mye, er det jo ikke så farlig med effektiviteten. Jeg tenker mer at det kan være ergerlig om det begrenser megden øl du kan få ut av hver bryggerunde.
Den tar kanskje 18 liter. 16 liter til kok er vel maks. Ja den har en krane nederst. Tror en komfyr ikke er egnet til å gjøre stegmesking. Satte den på 150 gr. en stund uten at det skjedde noe særlig. Satte ned til 100 gr. Temperaruren steg etter hvert. Så fikk til en slags utmesk.

Så du får ca. 10-12 liter ut på flaske til slutt, da? Og det høres ut som om prosessen din er ganske grei. Biab er kanskje greia om jeg vil ha en kortere bryggedag:)?

Nja, jeg får litt forskjellig ut. Men 9.5-10 liter er normalt. Men har litt å gå på når det gjelder det. Kan sikkert øke med 1 liter enda. Tror kanskje humla stikker av med mye også når jeg tørrhumler.
I dag gikk jeg 12 liter til gjæring med OG på 1056. 2.33 kg basemalt og 0.2 kg flaked malt. Er fornøyd med det.

hehe - jeg funderte på å misjonere for falskbunn i stedet for meskeposen, så du kunne kjøre batchsparging i kjelen og på den måten få opp effektiviteten. Men pokker heller, det du gjør, funker jo fint. Og hvis det ikke er i uorden, hvorfor fikse det:)?

Tilbake
Topp