Hel eller malt koriander

Skulle kjøpe koriander til witen min i dag og måtte velge mellom hel og malt koriander.
Til mine to tidligere witer har jeg brukt hele frø som jeg har knust i en morter. Dette har vært tid- og kraftkrevende og forhåpningene om å slippe dette neste gang gjorde at jeg kjøpte den malte.
Men et spørsmål: Skal jeg bruke like mye malt koriander som jeg ville brukt av hel/knust? Den malte har jo mye større overflate og vil vel kanskje kunne gi fra seg mye mer smak? Og hvor mye må jeg eventuelt redusere med?

Tormoden
 
Du burde ha gått for hel... Med en god morter tar det ikke mange sekundene å få malt den. Hel koriander holder seg fersk langt lengre. Det meste av malt koriander jeg har vært borte i er ganske dødt i smaken i forhold til hel. Når det er sagt, ville jeg ha brukt samme mengde.
 
Vi bruker å kjøre den noen sekunder i en blender. Vil tro en stavmikser kan brukes også. Alt for slitsomt med en morter  ;D

MVH
Børge
 
Jeg grovknuser den i steinmorter noen kjappe sekunder, gir flott aroma og smak. :)
 
Jeg bruker 1.2 gram som jeg lar være med 15 minutter kok, jeg har det i en pose siden det er litt kjedelig å rense opp i etterkant.

For 25 liter drageøl (witbier) er det greit å bruke 30 gram mortet koriander og 30 gram revet appelsinskall (kun det orange, ikke det hvite).

Kjøp en stor steinmorter på en innvandrersjappe, de er veldig bra til knusing av koriander.
 
Jeg bruker, som Richard, 30 g koriander (i 22,5 liter øl). I tillegg bruker jeg også appelsinskall (det gule), som regel 40 g per batch. Jeg synes også det er fint med litt kamille i wit. 5 g er ok.
 
Ok, for jeg brukte 15g på 27l en gang og jeg sleit med å smake hva som var korriander og hva som var gjærpreg. Så kansje litt i det minste laget for min grove gane :jaha:
 
ThomasRS skrev:
Ok, for jeg brukte 15g på 27l en gang og jeg sleit med å smake hva som var korriander og hva som var gjærpreg. Så kanskje litt i det minste laget for min grove gane :jaha:

Kanskje litt snaut ja, men det er jo ikke bestandig man ønsker at smakene skal stikke spesielt frem heller.
Selv har jeg vært mest fornøyd med ca 1g per liter med både koriander og appelsinskall, det kan ihvertfall være et enkelt utgangspunkt.
 
Går i sympatisk ammetåke om dagen, og glemte følgende i følge min egen oppskrift, ved brygging av wit nylig:
-Havre (havresekken dukket opp rett etter mesking)
-Kamille (så boksen med tørket kamille mot slutten av kjølinga)
-Koriander (kikket tilfeldigvis ned i morteren da jeg skulle sette den tilbake, noen dager etter brygginga...)

Det var jo ikke mye havre det var snakk om, så det fikk gå. Da kamillen dukket, så jeg tenkte jeg skulle lage te av de og tilsette i gjæringskaret senere. Dette ble gjort i 1 av 2 gjæringskar før flasking, for å sjekke forskjellen. Korianderen satte et verdig punktum, men gav meg også endelig sparket bak for å få gjort litt research. :)

Jeg fikk da endelig tid til å sjekke ut 4 ulike typer hel koriander før jeg nå kunne tilsette den beste som te:
1.Hindu koriander (Ultra Lade, Trondheim)
2.Uspesifisert koriander (Petit Agentur)
3.Erica Koriander (kjøpt i nederlandsk krydderbutikk, donert av en god Huub)
4.TRS Indori Whole Dhania Coriander (kjøpt på invandrerbutikk i Trondheim)

Jeg knuste alle typene hver for seg i steinmorter, og sammenliknet aroma, før jeg tilsatte kokende vann og gjorde det samme. Min bedre halvdel var også med i panelet, og kom til samme konklusjon som meg, uten at jeg hadde sagt hva jeg fant ut først.

1.Svakest duft av alle, men umiskennelig koriander
2. og 3. Vesentlig kraftigere i duft, og relativt like (den nederlandske virket noe kraftigere hadde et lite snev av høy), samtidig som begge hadde en litt spiss aroma
4.Denne duftet ikke så kraftig som 2 og 3, men var mer blomstrete og sitrusaktig (appelsin, sitron, appelsintrehonning?), fyldigere og mer nyansert. Dette var også den eneste typen i testen som hadde disse bejublede store frøene med form som rugbyballer. En klar vinner, jeg støtter meg til jubelen, og kommer definitivt til å (slippe og) lete opp denne indiske varianten neste gang igjen. Har nå brukt litt knust koriander ved steking av poteter, men tar gjerne i mot tips til flere bruktsområder, da jeg har et lite bonusarsenal..

Helte kokende vann over vinneren, og slapp den opp i et digert ølbasseng etter trekking og siling. Nytt rituale innført. ;D

EDIT: Fixet litt på noe dobbelttekst.
 

Vedlegg

  • IMG_0469.JPG
    1,3 MB · Sett: 419
Forsøket med å tilsette koriander- og kamillete i ettertid var ikke spesielt vellykket, smaken og aromaen er ihvertfall fra krydderet er så godt som fraværende.
Mulig jeg burde brukt mer krydder eller mer vann, eller eventuelt hatt det i til rett tid.  ::)
 
Ok, for jeg brukte 15g på 27l en gang og jeg sleit med å smake hva som var korriander og hva som var gjærpreg. Så kansje litt i det minste laget for min grove gane :jaha:
Veldig gammel tråd da, men allikevel. Jeg knuser 5 gram koriander i en 25 litring, smaker akkurat passe, så det må være forskjell her? (sikkert på smak men kanske på koriander også)
Min er fra Petit.
 
Gammel tråd, men: Er ikke så glad i appelsin, så tenkte å tørrhumle en Wit med Cascade (50 gr) i stedet slik at jeg får innslag av sitrus. Vil det kunne funke? Kjører 60 gr koriander på ca 52 liter batch...
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp