Helt ny - Hva trenger jeg?

Mulig noen har nevnt det før, men gjør deg selv en tjeneste og invester i en bordmodell-korkemaskin om du finner ut at patentkork blir for dyrt. De der små håndmodellene er noe dritt. De koster litt, men om du går på butikken og kjøper panteflasker til 1kr/stk blir flaskene mye billigere.

Jeg har allerede slått fra meg patentkork. :p En bordmodell koster 2-300kr mer, men om det er mye raskere og enklere er det nok verdt det. :)

Jeg kjøpte først en vanlig håndmodell (type rød emily), men den klarte ikke å få skikkelig forselgling på tredje forsøk en gang. Kjøpte bordmodell, og nå sitter korkene som et skudd etter bare ett trykk :)

Jeg kjøpte først en vanlig håndmodell (type rød emily), men den klarte ikke å få skikkelig forselgling på tredje forsøk en gang. Kjøpte bordmodell, og nå sitter korkene som et skudd etter bare ett trykk :)
Både denne og Greta er litt vanskelige, og helt umulige på bjørnunger.
Greta funker greit på frankonia og NRW-flasker.

Eg er ein tilhengar av å gjera dette enkelt, for husfyll har dei fleste allereie nok av. Sett heller av plassen du har til fulle ølflasker, heller enn bryggebling. Sparte kroner på utstyr er heller ikkje å forakte, sidan det reduserar prisen per liter øl. Burde vera av interesse for deg som student!

Så lenge du har eit vindu eller ei dør, går det fint å koke innandørs.

Dette treng du etter minimumsmåten, som eg sjølv har brygga etter i snart 2 år:

-stor kokekjele, type "krabbekoker" e.l. til 36L, fins på Coop Bygg mfl til kr 399.
-meskepose XXL kr 69 hjå Bryggselv.
-ei lang tresleiv, kr 100-150
-eit par gjæringskar ca 30L, kr 119 på Europris (kor av eitt dedikerast til skitten side)
-termometer ca kr 50, Europris
-hydrometer ca kr 70, Europris
-starsan, kr 139 på Bryggselv
-tom sprayflaske til utblanda starsan, kr 19 på biltema
Sum omlag kr 1000. Investeringa er tent inn att på det fyrste brygget.

Luksusoppgraderingar:
-kjølearrangement, spiralkjølar kr 1000 eller vri den til sjølv av koparrøyr frå Biltema.
Nedkjøling kan elles gjerast gratis ved å sette eit lukka og forsegla gjæringskar (med varm vørter) ned i større behaldar (feks kokekaret), som deretter stadig fyllast med rennande, kaldt vatn (feks i dusjen, skru av dusjhovudet). Pitchetemp vert då typisk nådd etter 2,5 time. Mange her inne vil nok meine det er for lang kjøletid, men ta denne hobbyen over tid - ikkje kast deg på utstyrsjaget frå dag 1. I din alder fins det betre ting å bruke pengar på enn bryggeutstyr, som vert liggande på loftet straks du finn deg dame igjen...

-Viktigare enn alt utstyr er kontroll på gjæringstempen, så skal du gå for ei luksusoppgradering hadde eg ikkje forakta eit temperaturskap/gamalt kjøleskap. Imidlertid går det også an å gjera dette gratis gjennom å brygge etter verforholda og der tilhøyrande gjengs innetemperatur. Med dette bør brygging føregå utanfor sumarperioda, med mindre det er saison du bryggar. Lager på utelukkande gjerast vinterstid, kor boder o.l. normalt held perfekt temp til dette føremålet. Denne tilnærminga fungerar fint for min del. Temperatur kan du overstyrast ved behov anten ved å ha eit vindau

WORD!!!

Jeg kjenner ikke til de,men er det 26mm/29mm så går jeg ut fra att det går bra.Men bare til en opplysing så må flasker som vi som brygger hjemme være av den sorten som man må ha en oppner for å få av korkken.Ser at du vil kjøpe en bordkorkker og ny vil du få med begge hettene som er i bruk,jeg sier gå for den.

Det er helt standard flasker etter hva jeg kan se. :) Legger med et bilde for sikkerhets skyld!

11787486_10153928993587841_1848575020_n.jpg

Og en ting til. Brukes en flaskefyller (f.eks denne) sammen med en hevert (f.eks denne), eller kobles den rett på krana fra gjæringskaret? :)

Tro meg: de funker fint - har en drøss av dem selv som har vært hjem til et flertall batcher ;-)

Jeg kobler flaskefylleren du har linket til på krana på omstikkingskaret (bruker en silikonslange), men kan også brukes på hevert dersom du ikke har kran.

Det er helt standard flasker etter hva jeg kan se. :) Legger med et bilde for sikkerhets skyld!

Vis vedlegget 19912

Og en ting til. Brukes en flaskefyller (f.eks denne) sammen med en hevert (f.eks denne), eller kobles den rett på krana fra gjæringskaret? :)
Det bilde gjør at jeg sier ja.Når det kommer til flaskefyller så kan den brukes på begge måter som du prater om.Men den hevert du linker til vil jeg ikke kjøpt,gå for en autohevert.De har den på Bryggselv/Bryggland.Grunnen til at jeg sier det er att du slipper å suge/fylle den med veske,den koster mer men er mye bedre

Sist redigert:
Flott, da har jeg i hvert fall en del flasker! Jeg hadde tenkt å sette kran på begge gjæringskarene, så da kan jeg for så vidt droppe hevert. :)

Er det noe spesielt jeg trenger til vask og desinfeksjon av flasker? En flaskebørste og en flaskespyler som monteres på kranen i vasken burde holde til vask, men er det nok å fylle flasken med litt utblandet Saniclean og riste for desinfeksjon?

Det med å vaske flasker er bare å bruke varmt vann etter du har tømt flaska og la den tørke etter det.Når du skal ha ølet over på flasker så bruk starsan.Jeg brukte same metode da jeg bruket flasker som du tenker på når det kommer til gjærkar så du kan droppe hevert.Nu er jeg gått til fat men kommer nokk til å flaske noe

Jeg vil si flaskespyleren er en god ting å ha men ikke noe man må ha.Vis du ikke mener den som brukes til å spyle star san inn i flaska.Den jeg sikkter til har varenr 400084 hos bryggselv.Jeg glemte en ting når det kommer til vasking så bruker jeg PBV til å vaske bryggeutstyr.ikke flasker

Sist redigert:
Når jeg fjernet flaskespyleren til 250kr fra handkekorgen ble ogsa fraktprisen redusert med over 200kr, så da var det litt penger å spare. :p

Noe mer jeg trenger?

Uten navn.jpg

Tilbake
Topp