Helt ny på brygging, Trenger tips til første brygg!

Hallstein

Norbrygg-medlem
Hei !

Jeg er heeelt ny i bryggegamet, og tenkte jeg skulle prøve meg på første hjemmebrygg nå over jul, og da tenkte jeg at jeg skulle prøve å få litt kunnskap inn i knollen først.

1: Jeg tenker å kjøpe meg dette kittet å starte med (Coopers DIY Startpakke) Da dette kittet inneholder alt jeg trenger. (Har ikke flasker en gang)
http://vinogbar.no/product_info.php?cPath=235&products_id=2108 2: Om jeg skal brygge Coopers, hvilken Coopers-øl vil passe best for meg? Jeg er glad i mange forskjellige øltyper, hovedsakelig Brooklyn Lager (Favoritten), Erdinger Weissbier, Heineken, Grolsch osv. Altså, hovedsakelig lyse øler, men ølen kan godt ha litt humle. (liker også Brewdog's Punk IPA f.eks)
3: Vil Coopers ekstraktbrygg-øl bli bedre enn Borg/Pokal o.l.? (Hvis ikke, så gidder jeg ikke, og må finne en bedre måte å brygge på)
4: Finnes det noen enkle grep for å forbedre ølen? Vil f.eks en bedre gjær ha MYE å gjøre for smaken? Kan det være noe å ha i humle eller no sånt under gjæringa?
5: Om jeg kjøper dette kittet, er det bare å sterilisere utstyr, varme opp ekstraktet, ha det i karet, ha oppi vann, røre i brew enhanceren, ha oppi vann til 23l merket, passe på riktig temperatur, ha oppi gjæren og lukke lokket/ha på gjærlås osv. og vente?
6: Må ekstraktet kokes? eller er dette noe man må gjøre om man vil ha ekstra humle e.l.?
7: Hvilken gjær er med i Coopers kitten? Det er litt forvirrende å lese på forumet at en lager må ha ca. 10 grader, mens videoer på youtube av denne kitten (med Coopers Lager ekstrakt) sier 18-25 grader... Og om jeg kjøper en årntlig lager-gjær, må den da gjæres ved 8-10 grader?

Som sagt, jeg er helt grønn på dette med brygging. Men det som altså er dealbreakeren for min del, er om det blir sammenliknbart med butikkøl eller ikke. Er det kun whole-grain brygging som blir like bra eller bedre enn butikkøl, må jeg sette meg inn i det i stedet. Hvis Ekstrakt blir bra, begynner jeg med det, og eventuelt utvider med årene :)

Tusen takk for alle svar, de er god hjelp!

1:  :ilike:
2: coopers lager
3: mye mulig
4: http://norbrygg.no/index.php/slik-brygger-man/artikler/41-bedre-instrukser-for-brygging-fra-olsett
5: ja
6: søk og du vil bli forvirret. personlig ville jeg gitt det et oppkok sammen med en kilo maltekstrakt
7: hvis det står at det skal gjæres ved 18-22 °C  er det med en overgjær. denne er veldig lett å ha med å gjøre, da den trives i romtemperatur. en lagergjær trives ved 8-12 °C  og krever mye strengere kontroll av temperatur hele veien.
Det er mange som brygger med kit og er fornøyde med det :)
lykke til og velkommen til en spennende og vanedannende hobby

Tusen takk for svar... men :

Det å brygge øl er en prosess som involverer et helt sentralt element: Brygget må kokes. Jeg gjentar: Brygget MÅ kokes. Jo, jeg vet det står trykket på nesten alle ølsettene "No boiling required", men dette er ganske enkelt ikke sant. Muligens fremsetter man en slik påstand i håp om å selge flere bokser - jeg vet ikke, men tro meg, kokingen er nødvendig for å være sikret et godt resultat. *OBS: En oppdatering angående dette, ved Kjetil S: "Tvert imot vil kokingen få det vesle som måtte være av aroma til å fordampe. Men eventuell spraymalt eller sukker må selvfølgelig kokes."

Altså, maltekstraktet skal IKKE kokes?...

Jeg leste meg litt opp på åssen man skal putte i ekstra humle, og fant nå ut at det kan være greit å ha i litt humle på slutten av gjæreprosessen "dry hopping" som det heter, når man lager en lager. (no pun intended) Er det det samme om jeg bruker humle-pellets i en nylonpose (bh-pose?), eller fersk humle?

Enig. Ikke kok ekstraktet, men brew-enhanceren, evt ektra spraymalt (DME) bør kokes i ca 15 min. I samme slengen kan du hive oppi litt ektra humle i gryta. Her kommer smak og behag inn. Det er et utall humler og smaken er som baken. Til dette settet ville jeg kanskje brukt litt east kent goldings. 30-40 g i 10 (?) min i en humlepose.

Ad Lager/ale. Dette settet kalles Lager, men det blir ikke lager med mindre du bruker lagergjær og gjærer på rundt 10 °C. Derimot kan du godt bruke en Alegjær (det er det som ligger i pakka, og den du bør hive). Jeg anbefaler at du kjøper en god tørrgjær til å begynne med, feks safale us.05.

Hva flasker angår funker det også fint med vanlige rignes/hansa/tuborg 033 flasker. De får du kjøpt for panten på din lokale remakiwirimimeny. I tillegg må du da ha en kapselpåsetter og kapsler. Det får du på bryggesjappa.

Når det er sagt, jeg har vel enda tilgode å smake ølsett som er spesielt overbevisende. Jeg har laget noen selv, og min erfaring er at det aldri blir helt som man ønsker. Men som en myk start på bryggerkarrieren, eller som intro til en ny hobby kan det jo funke, med mindre man får avsmak da, og tenker at hjemmebrygg ikke er godt. Dette ville jo være syndt, og selvfølgelig helt feil.

Bård skrev:
Enig. Ikke kok ekstraktet, men brew-enhanceren, evt ektra spraymalt (DME) bør kokes i ca 15 min. I samme slengen kan du hive oppi litt ektra humle i gryta. Her kommer smak og behag inn. Det er et utall humler og smaken er som baken. Til dette settet ville jeg kanskje brukt litt East Kent Goldings. 30-40 g i 10 (?) min i en humlepose.

Ad Lager/ale. Dette settet kalles Lager, men det blir ikke lager med mindre du bruker lagergjær og gjærer på rundt 10 °C. Derimot kan du godt bruke en Alegjær (det er det som ligger i pakka, og den du bør hive). Jeg anbefaler at du kjøper en god tørrgjær til å begynne med. Dersom du ikke har mulighet til å styre gjæringstemperaturen til 10 °C bør du heller gå for en alegjær feks Safale us.05. ølet da blir mer fruktig og får ikke den rene crispi lagerkarakteren.

Hva flasker angår funker det også fint med vanlige rignes/hansa/tuborg 033 flasker. De får du kjøpt for panten på din lokale remakiwirimimeny. I tillegg må du da ha en kapselpåsetter og kapsler. Det får du på bryggesjappa.

Når det er sagt, jeg har vel enda tilgode å smake ølsett som er spesielt overbevisende. Jeg har laget noen selv, og min erfaring er at det aldri blir helt som man ønsker. Men som en myk start på bryggerkarrieren, eller som intro til en ny hobby kan det jo funke, med mindre man får avsmak da, og tenker at hjemmebrygg ikke er godt. Dette ville jo være syndt, og selvfølgelig helt feil.

Bård skrev:
Enig. Ikke kok ekstraktet, men brew-enhanceren, evt ektra spraymalt (DME) bør kokes i ca 15 min. I samme slengen kan du hive oppi litt ektra humle i gryta. Her kommer smak og behag inn. Det er et utall humler og smaken er som baken. Til dette settet ville jeg kanskje brukt litt East Kent Goldings. 30-40 g i 10 (?) min i en humlepose.

- Jeg var av det inntrykket at Brew-enhancer var spraymalt (DME)? hvis ikke, hva er det? Skal humla kokes sammen med brewenhancer/DME i ett kvarter? Jeg regner med denne humlinga vil gi bitterhet, og ikke aroma? eller?

Ad Lager/ale. Dette settet kalles Lager, men det blir ikke lager med mindre du bruker lagergjær og gjærer på rundt 10 °C. Derimot kan du godt bruke en Alegjær (det er det som ligger i pakka, og den du bør hive). Jeg anbefaler at du kjøper en god tørrgjær til å begynne med, feks Safale us.05.

- Jeg bor i en sokkelleilighet der jeg har en bod som er svært kald nå på vinterhalvåret (faktisk så målte jeg nå nettopp 10,3 grader med mitt Weber digitale steketermometer (det skal være ganske nøye)

- Jeg har hørt at dette er unøyaktig, da man må være helt sinnsykt nøye med kapselpåsettinga, åssen er det med dette vs. Cooper's 0,75 plastflaskene som følger med i kittet?

- Som sagt, jeg forventer ikke akkurat noe i vinmonopol-klassen her, men kanskje noe som kan konkurrere med butikkøl? eller er dette også optimistisk? Som sagt. Om Dette ikke en gang kan holde mål oppimot butikkøl, gidder jeg ikke å begynne med ekstrakt en gang, da går jeg rett på whole grain senere i år, når jeg får litt mer penger til utstyr.

Nå blir jeg forvirra :p

Vørteren, er det, det som kommer i en hermetisk pakke - Altså, ekstrakten? Den bør ikke kokes, sto det lengre opp, da dette ødelegger humlesmaken i ekstraktet?...

Det at folk er uenige her, gjør meg forvirra som faen ! :p

Så Langt har jeg fått med meg :

Rengjøre/desinfisere alt utstyr -> varm opp ekstraktet -> Åpne med en desinfisert boksåpner, og ha ekstraktet i bøtta -> Kok opp noen liter vann med 500g Medium eller Light DME samt 1kg brew enhancer til det er oppløst -> Ha oppi 30-40g humle og la det koke i 10-15min i en humlepose -> Ha denne DME/vann/humle-blandinga oppi ekstraktet, og deretter fyll opp karet med vann til 23L merket. -> Pass på at temperaturen er riktig -> Rehydrer en pakke Safale us.05. (vet ikke åssen jeg gjør enda) -> Ha gjæra oppi Karet, ha på lokk og sett på gjærlåsen og vent noen uker -> Putt 2 carbonation drops oppi 1 0,75 flaske og fyll med øl -> sett på kork og vent ett par uker til -> Enjoy?! :D

Hallstein skrev:
Bård skrev:

- Jeg har hørt at dette er unøyaktig, da man må være helt sinnsykt nøye med kapselpåsettinga, åssen er det med dette vs. Cooper's 0,75 plastflaskene som følger med i kittet?

Pet flaskene til Coopers er helt greie.
Problemet med dem er at de er vansklige å desinfisere uten Starsan eller lignende. De tåler ikke varme, og selv litt ekstra varmt vann fra krana får de til å miste fasongen.

Om du er litt redd for kvaliteten, og du har en kjele på 15 til 20 liter kan det være like greit å prøve seg direkte på uhumlet ekstrakt som f. eks denne:
http://vinogbar.no/product_info.php?cPath=198_285&products_id=919
2 bokser av denne (eventuelt en lys og en medium) + 18 liter vann, la deg så inspirere av humleprofilen i denne tråden:
http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,6784.0.html

Bård S

Ølsett er "ferdig" humlet, og skal ikke kokes, da forsvinner aromaen.
Spraymalt/DME, brewenhancer og eventuelt sukker skal kokes for å være sikker på at det er desinfisert.

Uhumlet maltekstrakt (tørr eller flytende) skal selvfølgelig koke sammen med humle for å få bitterhet og aroma.

Bård S

Jeg skjønner det at settene til coopers er ferdig humlet, men jeg tenkte kanskje å tilsette litt ekstra humle i sukret/dme'en for å få litt ekstra smak? :)

Om flaskene er vanskelige å desinfisere kjøper jeg liksågreit en flaske starsan samtidig med kittet, da jeg sikkert skal bestille humle/annen gjær og slikt samtidig, uansett! :)

Det der med å kjøpe uhumlet maltekstrakt er jo også en mulighet... Er det bare å følge ett kokeskjema og legge til forskjellige typer humle til forskjellige tidspunkt da eller?...

det synes jeg også at du skal.  :)

Hva flaskekapsler angår skjønner jeg ikke hvor du har hørt at det er unøyaktig?. De aller fleste her bruker vanlige glassflasker og kapsler. Det er et utprøvet og velfungerende konsept. Dog vil jeg anbefale å kjøpe bordmodellen. Den håndholdte kapselpåsetteren er det mange som sliter med. Bordmodellen derimot er en drøm.

Tilbake
Topp