HERMS/RIMS, ulemper/fordeler

Tariq

Norbrygg-medlem
Jeg er i planleggingen av et så enkelt som mulig oppsett med HERMS eller RIMS. Jeg er helt uerfaren med brygging, så jeg ønsker deres tilbakemeldinger og synspunkter på hva som er fordelene og ulempene med disse to variantene, og gjerne asnbefalinger av hva jeg bør velge.
 
Frank Werme (brygger på NØ) var akkurat på et kjent craftbryggeri. Der hadde de investert i nytt avansert bryggerutstyr som var utmerket for stegmesking, men alikevel så velger de å kjøre enstegmesk på 65 grader.

Hadde jeg vært deg ville jeg ikke ha brukt penger og tid på herms/rims.
 
bygger et system nå, ut fra brutus ten system sammen med john p . jeg bruker varmtvannberedere jeg kapper til en 65 liter. fikk min "oppskrift" fra you tube. beredere henta jeg på gjenbruksstajon og rørlegger grossist.
bryggeland selger bygge manual til brutus ten med handle liste på ebay. veldig fint system, men litt dyrt.
planer om å legge ut bilder og utstyrs liste når jeg får deler fra ebay neste uke.
 
Brytus Ten skal jeg sjekke ut. Aner ikke hva det er. Kan du forklare litt om det? Til Ramsvatn: Hva er konklusjonen her? At bryggeren på Nøgne Ø mener at stegmesking er unødvendig, eller at han har besøkt et sted der de mener det er unødvendig? Hadde håpet å få litt mer informasjon om RIMS kontra HERMS i denne tråden. Gjerne også andre alternativer, men også da en evt. begrunnelse for hvorfor RIMS/HERMS ikke er verdt arbeidet:)
 
Rims/herms er fint til å holde temperaturen med. Det er sjeldan nødvendig
med stegmesking men det er veldig fint å kunne heve tempen til utmeskingstemperatur på slutten. Det er vanskeleg å få nokk flow gjennom maltsenga til at ein kan endre temperatursteg innan rimeleg tid med slike metodar uansett. Det blir meir som ein jevn temperaturstigning over lang tid. Så om ein feks skulle hatt 50-60-70 grader steg kunne ein nesten berre ha meska inn på 50 for å la systemet ta tempen opp til 70 direkte. På grunn av tida det tar å sirkulere heile volumet gjennom er det kansje ingen poeng i å stoppe på 60.

Når det er sagt kan eg nevne at eg brukar eit slikt system sjølv. Praktiserar etterkvart kun eit steg pluss utmesk på 78grader. Resirkulerar kjennom ein spiral i vannbad, men brukar ikkje hlt, men separat beholdar med kun to liter vatn for å gjere systemet raskare i responsen.

Det nye bryggeriet eg bygger no får element under falskbunnen i staden for herms. Veit ikkje korleis dette kjem til å fungere men er spent på å få tuna det inn ila sommaren. Her blir det vvb som meskekar og ein vvb til kok.

Det er smak og behag, men eg vil ikkje lenger ha eit langt røyr i sirkulasjonsløyfa som eg aldri får sett korleis ser ut innvendig, mindre motstand, mindre utstyr å holde reint.
Fordelen med herms er ultra låg effekt pr areal og ingen svidde element. Det er kansje ikkje eit stort problem med rims heller etter det eg fårstår av andre sine erfaringar.
 
Kjøpte et RIMS bryggeri for et par år siden og synes det funker helt perfekt for meg.  3kw kolbe som er rask nok for min del, varmer meskevannet mens jeg veier og maler kornet.  Fra mesketemp til utmesk på ca 20 min mens jeg rører i mesken synes jeg er helt greit, kjører uten  å strøype pumpa og får godt øl :biersmile:
 
Brygget første brygg på herms i går, og brukte pellets i humlepose.
Ble overasket over hvor lite trub som ble igjen i kjelen etter kok. Skyldes dette at vørteren blir så klar og grumsfri pga sirkuleringen i herms?
Utrolig nok på 24 liter i gjærspannet var det igjen ca 1-1,5 liter med trub. Syntes det var lite... :)
Klager ikke på det men....
 
etter å ha lest om systeme folk bruker rundt omkring, så satte me sammen et herms idag og meske nå. økte fra 65 til 75 på 17 min, 60 liter vann på 24kg korn.
er det brukbart eller seint??
 
aholgersen skrev:
etter å ha lest om systeme folk bruker rundt omkring, så satte me sammen et herms idag og meske nå. økte fra 65 til 75 på 17 min, 60 liter vann på 24kg korn.
er det brukbart eller seint??
Vanskelig spørsmål, og vanskelig svar på dette,
Annbefaler denne siden her.....
http://sdcollins.home.mindspring.com/HERMS.html
 
Basiken i rask temperaturøkning er kort sagt:


"So", you ask, "what about the homebrewers who are claiming they can get 4 degrees per minute?".  I have the following to say:

1.  They are heating wort above the set temperature and stirring the mash to speed up the process.  Bad idea.
2.  They are measuring the wort temperature at the coil exit and thinking that it is the temperature of the entire mash.  Overlooking the obvious.
3.  Their batch size is so small that the recirculation time goes quick.  Misleading.
4.  They are lying like fishermen.  Happens all the time.
 
Drar opp en zombie-tråd.

Jeg skal oppgradere fra 37L meskekjele til 74L meskekjele. Kjører no sparge. Har 1x16A tilgjengelig til oppvarming og microherms med 1.7m gryphon brewing coil i 1.8L beholder. Elementet er 3.5kW. Elementet i potensielt rims tube vil også være 3.5kW.

Noen som har noen formening om hvis det vil bli merkbart raskere å bytte til RIMS, mtp ramp-tider? Temperaturen i RIMS/HERMS vil aldri gå over set temperatur uansett, men jeg vet at jeg vil få mer effektiv varmeoverføring fra RIMS til HERMS.

Effekten vil altså være lik i begge løsninger, og rims-røret holder et større volum vørter enn herms-coilen min.

Noen tanker?
 
Dette henger trolig sammen med gjennomstrømning i hermsen din. Selv om du har større volum i rimsen, har du større bufferkapasitet i hermsen med 1,8L. Hermsen kan strupes + watt-effekt, mens rimsen bør ha jevn flyt for å hindre fastbrenning/karamelisering - og styres derfor vanligvis kun med watt-effekt.
Vil uansett anta at du har større effekt i rimsen
 
Dette henger trolig sammen med gjennomstrømning i hermsen din. Selv om du har større volum i rimsen, har du større bufferkapasitet i hermsen med 1,8L. Hermsen kan strupes + watt-effekt, mens rimsen bør ha jevn flyt for å hindre fastbrenning/karamelisering - og styres derfor vanligvis kun med watt-effekt.
Vil uansett anta at du har større effekt i rimsen

For raskest oppvarming så bør man uansett ha høyest mulig flow (altså ikke strupe herms slik at vørter temp ut = temp på herms). Så det er direkte den forskjellen mellom element i direkte kontakt med vørter i rims kontra herms-prinsippet jeg lurer på, om det vil bli nevneverdig merkbar forskjell. 16A er vel i utgangspunktet litt snaut til å meske no sparge med 32L etter kok, men det er det jeg har så jeg må se om det er potensiale for å klemme mest mulig ut av hver watt.

Flowen blir jo lik da det er maltsengen/falskbunnen som dikterer den. Men med den nye kjelen så får jeg faktisk sett visuelt hvor grensen på flow går grunnet 2x seglass, nå har jeg bare følt meg frem og kjørt det "safe", for å unngå kompaktering.

*edit: Men jo mer jeg tenker over det selv så skjønner jeg at det er jo klin umulig å sammenligne de to, uten å faktisk brygge med begge. Eneste jeg vet er at varmeoverføringen er mer effektivt i et RIMS oppsett, så hvis jeg synes det går tregt med HERMS'en så blir det nok RIMS etterhvert. Men med nye meskekjelen får jeg iallefall maksimert flow helt, det hadde jeg ikke mulighet til før.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp