hesikes gammel gjær

fikk en pakke WLP833 i dag, pakket i mai og best før 29 oktober, har ikke brukt sp gammel gjær før, har nå satt en starter og håper på liv eller skulle jeg forlange ny ?
Skjekket ikke dato og den var ikke tilgjengelig men trodde våre levarandører ikke sndte ut så gammel gjær, dette var heldigvis ikke min vanlige pusher for de virker å vbære mer nøye.
 
Sist redigert:
Det tar litt lengre tid, men det blir gjær av det. Hadde ikke orket å gjort en sak ut av det. Bare sjekk/hør neste gang mtp datoen, eller kjøp fra et annet sted evt.
 
Er vel en purepitch. Kanskje det uansett er lurt å sette starter for å se hvor mye/om der er noe levende igjen. Rett oppbevart så er det god gjær men hvem vet.
 
Du får den helt sikkert fint i gang med en starter. Vekka opp min 833 fra lengre tids dvale i kjøleskapet for litt siden, og den gjorde en nydelig jobb. Vekka også nettopp opp en pakke 013 som gikk ut i mai her i forrige uke, og den jobber som bare det. Jeg tror det går helt fint. Om du ikke skulle satt en starter uansett, derimot, hadde det vært litt kjedelig.
 
starteren er i gang, stepper opp til 4 liter på onsdag, dekanterer og setter en ny 2 liter på denne gjæren, eller 4 liter kanskje, så en liten bryggedagen så gjæren er i full gang når den tilsettes vørteren, tenkte jeg.
 
Jeg har gjort det flere ganger med gammel gjær. Alt fra 2mnd over bestfør til litt over 2 år. Har aldri hend at jeg ikke har fått nok og god nok gjær.
Med ett unntak, en gang ble det litt så som så følte jeg. det var en 6 månder over bf dato på kun en 2,5l starter i ett stepp. Har følt jeg har hatt best kontroll med 2 steps starter, en liten på 1.020, så en 3l på 1.036
 
Ny er bestilt fra Brewshop, Produsert: 17.10.18 Best før: 15.04.19
det blir nok susen, må vel nå redusere starteren istedet :)

Hvordan går det i dag, tro?

Når jeg starter opp gammel/utgått gjær, venter jeg ikke at den starter så fort. Det kan ha gått både to og tre døgn, men som @Chiefen sier; den kommer i gang til slutt. Og lager greit øl seinere, så vidt jeg har erfart, i alle fall.

Men jeg er skeptisk til Whitelabs' 6-månedersgrense. Det er tull at den er helt grei å bruke direkte opp til et halvår etter produksjonsdato. Min erfaring med dem som nærmer seg grensa, er at de er rimelig treige å få i gang.
 
joda, etter et døgn var det litt aktivitet, 2 pakker i 2 liter med 200 gr. DME er nå utgjæret 1 1/2 døgn etter start, fyller på 2 liter til i løpet av dagen.
 
Så det ble sagt att gjæren ikke er intelligent.... Joda, det er den, og ikke nok med det, den er hunnkjønn. Altså ingen har gitt den noe oppmerksomhet... det er bare litt TLC som skal til, og ikke glem å godsnakke med den... hun er bare litt sur
 
Det ble mange liter starter, 2+2+2+4 tror jeg det var.
Dekantert og satt til gjæring 13. nov OG1050 litt treg start syns jeg, 1039 den 18. nov og 1009 i dag 27 nov.
Blir nok stående til ca. 12 des da jeg tenker å tappe til fat og brygge en julebukk på gjæra.
Smaker ikke ille heller :)
 
Smakte i dag på ufiltrert karboner prøve og den smaker som ølene som har fått for lite gjær, litt synd siden denne gjæren bruker lage godt øl for meg.
 
Tilbake
Topp