Jeg dummet meg skikkelig ut på forrige bryggedag og trenger rask innput på hva som er smartest nå.
Brygget en streit lager, men fikk dårlig tid på slutten.
Overførte vørter til gjæringskar gjennom kjølespiral, og pitchet tørrgjær da bøtta var halvfull. Glemte å sjekke temp først..
Da jeg sjekket så viste det seg at den var på ca. 17 grader. 8 grader for høyt. I panikk bestemte jeg meg for å resirkulere all vørteren ned til riktig temp istedenfor å kjøle ned i kjøleskapet. Tømte dermed vørter (med gjær) fra gjæringskar tilbake i gryta og sirkulerte til riktig temp. Usikker hvilken temp det kan ha vært i gryta, så jeg vet ikke hvor varmt det ble for gjæren.
gjæren er fermlager w.
Uansett, gjæringen går ekstrem sakte.
Etter en uke på 10 grader har den gått fra 050 til 042. Bobler i gjærlåsen på dag 3.
Skulle gjerne pitchet mer, men butikken i Kristiansand har lagt ned.
Hva anbefaler dere nå?
Har 2/3 pose kveik liggende, kan det være et alternativ?
RDWHAHB?
Bestille mer gjær ( som kanskje kommer tirsdag/ onsdag..)
Brygget en streit lager, men fikk dårlig tid på slutten.
Overførte vørter til gjæringskar gjennom kjølespiral, og pitchet tørrgjær da bøtta var halvfull. Glemte å sjekke temp først..
Da jeg sjekket så viste det seg at den var på ca. 17 grader. 8 grader for høyt. I panikk bestemte jeg meg for å resirkulere all vørteren ned til riktig temp istedenfor å kjøle ned i kjøleskapet. Tømte dermed vørter (med gjær) fra gjæringskar tilbake i gryta og sirkulerte til riktig temp. Usikker hvilken temp det kan ha vært i gryta, så jeg vet ikke hvor varmt det ble for gjæren.
gjæren er fermlager w.
Uansett, gjæringen går ekstrem sakte.
Etter en uke på 10 grader har den gått fra 050 til 042. Bobler i gjærlåsen på dag 3.
Skulle gjerne pitchet mer, men butikken i Kristiansand har lagt ned.
Hva anbefaler dere nå?
Har 2/3 pose kveik liggende, kan det være et alternativ?
RDWHAHB?
Bestille mer gjær ( som kanskje kommer tirsdag/ onsdag..)