Hjelp! Hva er dette??

Aasberg

Norbrygg-medlem
2014-06-27 19.23.04.jpg Har en blond som har stått til gjæring i 14 dager, skulle sjekke SG og ble møtt av dette synet når jeg åpnet lokket...

Hva er dette?
 
Brettanomyces er villgjær. Infeksjon rett og slett :( Veldig lite å gjøre med det så langt som jeg vet.
 
Smak altid på ølet før det går i sluken. Best case er d godt og worst case har du lært deg hvordan d ikke skal smake
 
Skal smake på det. Men om jeg flasker det, skal jeg karbonere med samme mengde sukker som jeg pleier?
 
Hva er SG? Tenker du å flaske det må du måle SG over flere dager og være sikker på at den er ferdig utgjæret.. Ellers kan du få deg en svært ubehagelig overraskelse... "Kabooom"!


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Hvorfor bær? For å kamuflere eventuell usmak?

Jeg tenker at siden denne alikevel havner utenom det som ble planlagt og du har vært uheldig å fått en infeksjon som muligens er brettanomyces så kan det passe med bær. Man får vel gjerne noe syrlighet og fruktighet ut av brettanomyces og det passer fantastisk til frukt og bær synes jeg.

Må presissere at det er hva jeg ville gjort personlig, men synes du det smaker godt så er det absolutt ikke feil å flaske den som den er ;)
 
Takk for tips. Får se hva jeg finner på. Tar gjerne mot andre tips til hva som kan tilsettes. Har tilsatt bringebær i øl tidligere, men synes ikke det ble så bra..
 
Tilbake
Topp