cato aasen
Norbrygg-medlem
Ja skal prøve d ,blir jo lei av å helle ut øl ...
Har en kølsch som skal flaskes i morgen , får smake godt på den .
Har en kølsch som skal flaskes i morgen , får smake godt på den .
RDWHAHBHvor lenge kan rehydret gjær leve etter rehydrering, før det kommer i gjæringskaret sammen med den søte vørteren? Jeg var litt tidlig ute i dag med å rehydrere. Den ble stående i erlenmeyerkolben en god stund mer enn 20 minutter. Nærmere 90 minutter...
Hehe - ned skal det!den smake surt ved flasking.. jeg kunne drikke den men bare så vidt. jeg valgte å flaske pga alt jeg leste her inne og jeg drakk opp alt til slutt men det var ikke godt.
Min erfaring er at gjærpreget godt kan forsvinne etter noen uker på flaske, ja.Kølschen har nå stått en uke på flaske og allererde mye kullsyre , smaker bra men lukter pittelitt gjær ( er det også noe som på mirakuløst vis vil forsvinne ved lagring ?)
Begge deler! Vet ikke om andre har forsøkt dette, men vi fikk et tips av de flinke folka på Vestbrygg: Tilsett gjæren og rist. La dunken stå i 15-20 og så rist igjen. Gjæren er visstnok rask til å bruke oksygen, så på denne måten får du gitt mer oksygen i en viktig fase.I morgen skal jeg prøve meg på en lys ale igjen , da med rehydrerig av gjær eller 1. minutt god risting av gjæringsdunk
Jeg bruker ikke gjærnæring . jeg har fulgt oppskrift fra en kompis og han har ikke hatt disse problemene. Han bruker bare en pose gjær og rister heller ikke på gjærdunken. Og han får bra resultat hver gang .