Hjelp, jeg har kjøpt en PID!

ErikG

Jeg har allerede en stc-1000 stående i et liknende oppsett som Svarstad Ølbryggerlaug og glennrlie har lagt ut oppskrift på i sin blogg, og den fungerer utmerket. Jeg har imidlertid også gått til innkjøp av en 2216e fra Eurotherm, som visstnok skal være fin til "food and brewing".

http://www.eurotherm.com/products/controllers/single-loop/2200/2216/

Men nå er problemet mitt at jeg ikke har nok kompetanse til å koble den opp. Jeg har lastet ned bruksanvisningen, og tror muligens jeg har en liten romferge stående i en pappeske her.

Er det noen som har noen koblingsskjemaer til en PID som likner, eller noen som kan hjelpe med generelle råd? Eller kanskje noen har erfaring med akkurat denne?

Skal denne brukes til temperaturkontroll under gjæring? Isåfall er vel ikke det anbefalt da den gjerne vil kjøre av og på kjøleskapet for ofte uten tilstrekkelig pauser som igjen vil slite kompressoren. Men nå er jeg ikke kjent med den pid kontrolleren du har handlet inn. Godt mulig at den har noe slikt innebygd.

Ja, tanken var å bruke den til gjæringskontroll. Jeg var ikke klar over problemet med at PID blir for hard kost til et kjøleskap/fryser. Takk for tipset!

Igjen, jeg er ikke kjent med den pidden du har kjøpt, så det kan jo hende den har pauser innebygget. Godt mulig at andre kan gi et bedre svar på dette ;)

Jeg tror en standard termostat/temp.kontroller á la STC1000 er det du skal bruke for å styre et kjøleskap, ja. En PID er raskere, og er glimrende til f.eks. varmeelement. (Det er ihvertfall det jeg planlegger for HERMS-prosjektet mitt, som bare er i konseptfaen for øyebliket.)

Tilbake
Topp