Hjelp, jule alen har alt for lite co2!

Hei!
Amberalen (julealen) vi lagde som har stått på flaske en uke nå har omtrent ikke karbondioksid..Finnes det noen quick fix?

Vi glemte oss og tilsatte først sukkerlake etter at vi hadde tappa over kanskje halvparten av ølen fra gjæringskaret til en annen dunk for å få av sediment og (ironisk nok) kunne tilsette sukkerlake i bunnen så det blander seg bra..Vi tilsatte nok sukker til å få rundt 1.9-2 desired volumes co2 (ifølge denne http://kotmf.com/tools/prime.php). De to flaskene jeg har testa har variert mellom så godt som ingen co2 og litt (men fortsatt for lite), så jeg tenker at sukkeret kanskje kan ha blanda seg ujevnt ut.

Gjæringskaret sto på rundt 17-18 grader, så gjærkaka i bunnen var veldig fast. I tillegg var dunken veldig full så det så ut som om noe gjær hadde blitt sittende igjen i lokket. Derfor kom det ekstremt lite gjær/sediment med i dunken vi flaska fra. Kan det være at det rett og slett kom med for lite gjær med til å få karbonert flaskene?

Kunne det funka å putte karboneringsdrops i flaskene, sette på ny kork og vente i noen dager til?

Takker for all eventuel hjelp og god jul!

Kan være dårlig blandet, men det skal mye til for at det er for lite gjær i suspansjon for å få karbonering.
Hvilken temperatur står flaskene til karbonering??

For min del så er en uke for lite for å få skikkelig kullsyre. Jeg kan bruke 2-3 uker ved 22-25 'C.

Så lenge det ikke er snakk om ekstremøl så er det nok gjær, selv om gjæra ligger klistret på bunnen ved tapping.

Sent from my U8860 using Tapatalk 2

Samme her, karbonerer gjerne på 25 grader, men da hender det at det blir endel diacetyl som likevel tar noen uker å bli kvitt, så tidsbesparelsen kan variere sterkt. Men til slutt blir alt godt øl!

Ok, Takk!

Det er ikke noe ekstremøl OG på 1.053, så da er det ikke gjæret som er problemet :)

De har stått på et gulv som holder 17-18 grader, rommet kanskje 19..For de første to batchene vi lagde var det bra med kullsyre etter en uke, men det var før kulda satte inn, så da var det vel noen grader varmere på kottet, i tillegg hadde vi mer karboneringssukker i..Når jeg tenker meg om hadde den flaska med mer co2 stått oppå en boks, mens den med omtrent ingenting hadde stått på gulvet, så da er det vel kanskje temperatutforskjellen som er grunnen til at det var forskjell på dem..kanskje det er litt dårlig blanda, men da ser det ut til at kullsyra kommer etterhvert  : )

Tilbake
Topp