Hjelp kjøleskapet smelter - Kveik

larsla

Norbrygg-medlem
Hei godt folk!

I dag brygget jeg min første gårdsøl med einerlåg og voss kveik fra lallemand. I følge brewfather skal denne gjæres på 40 grader de første 4 dagene under stormgjæring, før den skrus ned til 20 grader.

Jeg har ikke gjæret noe over 21 grader i gjærskapet mitt tidligere (kjøleskap, frostvakt og inkbird), så innser nå at min plassering av frostvaken ikke var så optimal…..
614FC36F-CCF8-48B1-96A4-F53C4BD12340.jpeg

Under bryggingen i dag som var litt hektisk skrudde jeg bare inkbirden opp til 40 grader uten å tenke noe mer. Så over og under diffen var stilt inn på 0,3 grader. Noe som har ført til at frostvaken har vært slått på lenge, etter temperaturproben ble festet til gjæringskaret. Som igjen som tittelen tilsier har smeltet plasten i døren til kjøleskapet og gjærlåsen.
5696CBEB-389E-452C-890C-7206FC8B3918.jpeg
A5BF52AA-18BF-468D-8300-97CECC2713B8.jpeg
7D5D4069-6445-415A-A530-21B0AA7153F0.jpeg
BFEE4DB7-F5F4-406C-B77F-FB83B4F18055.jpeg

Frostvakten jeg har i skapet er fra bauhaus, og i følge manualen kan den ikke monteres liggende/vannrett. Da jeg originalt hadde tenkt å plassere den under hobbyplata som gjæringskaret står på.

Nå er jeg litt rådvill og vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Det jeg har gjort er at jeg har justert over/under diff til 5 grader.

Skal jeg bare la det stå på 40 grader i disse fire dagene? Kjenner jeg er litt bekymret for om det kan smelte enda mer, eller enda verre ta fyr?

Gjærlåsen er jo helt bøyd men har starsanvann inseg fremdeles. Bør den byttes, eller bare la den være? Et eventuelt bytte uten å justere temperatur eller omplassere frostvakt vil vel fort bare smelte igjen.

Kan jeg gjære den på lavere temperatur, uten at det påvirker for mye av smakene som kveiken skal sette?

Andre som har erfaring med å gjære på 40 grader hvor ting ikke smelter? Del gjerne sånn jeg ikke havner i denne feilen igjen Frykter at jeg fort må på finn igjen for å finne et «nytt» gammelt kjøleskap nå….
 
Jeg ville hatt sensoren løst i skapet, og ikke festet til karet. Det har nok vært godt over 40° i skapet for å forårsake skader som dette.
 
Jeg ville hatt sensoren løst i skapet, og ikke festet til karet. Det har nok vært godt over 40° i skapet for å forårsake skader som dette.
Har en mistanke om det jeg også. Takk for tipset, har satt sensoren løst i skapet nå. Synes fremdeles frostvakten jobber i høygir og plasten er relativt myk. Så får følge med videre utover kvelden. Vurderer å skru ned til 30 i natt
 
Har en mistanke om det jeg også. Takk for tipset, har satt sensoren løst i skapet nå. Synes fremdeles frostvakten jobber i høygir og plasten er relativt myk. Så får følge med videre utover kvelden. Vurderer å skru ned til 30 i natt
Hvis den frostvakta er som min (og den likner) kan du skru på den bryteren så den ikke går så høyt. Jeg gjør det så den ikke varmer opp til mer enn et par grader mer enn det jeg vil ha karet på. Hvis det er hundre grader i lufta inne i skapet når vørteren når 40 fortsetter temperaturen i karet å stige langt over det du ønsker deg. Hvis du ikke har kjølinga kobla til, da, men det blir bare styr.
 
Hvis den frostvakta er som min (og den likner) kan du skru på den bryteren så den ikke går så høyt. Jeg gjør det så den ikke varmer opp til mer enn et par grader mer enn det jeg vil ha karet på. Hvis det er hundre grader i lufta inne i skapet når vørteren når 40 fortsetter temperaturen i karet å stige langt over det du ønsker deg. Hvis du ikke har kjølinga kobla til, da, men det blir bare styr.
Skjønner tankegangen, jeg bruker tilter i gjæringskarene når jeg gjærer samt inkbirden har wifi. Så jeg har god kontroll på temperatur tracking i karet og har aldri hatt problemer med at de blir for høye tidligere.

Fra manualen til frostvakten

«En utmerket frostsikring til bruk i tørre og fuktige steder i båt, pumpehus eller campingvogn!
Frostvakten har en bimetall termostat, slik at du kan stille termostaten på en skala fra 1-6 og deretter finne den optimale posisjonen for din egen plass. Termostatens kontrollområde er fra + 5- + 35 grader fordelt på en skala fra 1-6.»

Nå skal det sies at jeg skrudde alt av når jeg oppdaget dette, så jeg er usikker på hvilket av trinnene jeg hadde den stående på. Men når jeg koblet det opp igjen satte jeg den på 2. Når det er sakt greier den fint å nå 40 grader på det nivået også. Så blir ikke helt klok på den skalaen
 
La meg få spørre det dumme spørsmålet.. Har du plugga frostvakta i riktig kontakt på inkbirden? Går til helsike om den står på kjøleskapskontakten.
 
Jeg har samme frostvakt selv. Montert på en 2x8 i bunn i kjøleskapet. Forstår ikke hvorfor den ikke skal kunne monteres liggende. Gjæringstanken hviler på en 18mm OSB plate som har åpning til luftsirkulasjon både foran mot døra og mot bakveggen.
 
La meg få spørre det dumme spørsmålet.. Har du plugga frostvakta i riktig kontakt på inkbirden? Går til helsike om den står på kjøleskapskontakten.
Hehe ja den er koblet til heating og ikke cooling stikket.

Jeg har samme frostvakt selv. Montert på en 2x8 i bunn i kjøleskapet. Forstår ikke hvorfor den ikke skal kunne monteres liggende. Gjæringstanken hviler på en 18mm OSB plate som har åpning til luftsirkulasjon både foran mot døra og mot bakveggen.
Ja nei jeg stussa på det selv, da de fleste bildene jeg har sett har montert frostvakten på samme måte som du beskriver.
 
8E4D1ECE-DAAD-4DF1-8F89-2B26E42924D6.jpeg
Det kan vel i teorien ikke gå så mye verre enn hva det allerede har gjort, så jeg får kappe til noen planker å prøve meg på å få montert den liggende nede i kjøleskapet.
 
Det kan vel i teorien ikke gå så mye verre enn hva det allerede har gjort, så jeg får kappe til noen planker å prøve meg på å få montert den liggende nede i kjøleskapet.
Brukte kjøleskap er jo ofte greit å få tak i. Lukter sikkert godt av det du har nå etter sauna opplevelsen. :p Tipper at de skriver det der for at "må ikke overdekkes" skal være lett lesbart. På 40 grader tror jeg at jeg ville ha endra litt på Inkbirden din uansett. +/- 1 grad er nok det minste jeg ville ha brukt. Gjærer stort sett kveika øl på 32 grader, så 34 en dag eller to etter evt tørrhumle. Men i denne sona er det ikke make or break om temperaturen varierer littegrann. Setter du et mariaue så er kveiken igang umiddelbart etter pitching, da holder den varmen greit selv hvis kjøleskapet har tette pakninger. Ser ved nærmere øyesyn at du har litt anna frostvakt enn meg. Har den hvite fra Biltema, men ser jo i prinsippet like ut.
 
Har alltid synes de ovnene der ser litt voldsomme ut i et kjøleskap, selv bruker jeg varmerør. Har dog ikke hatt behov for høyere enn 30C (Saison) og det klarer den fint. 30Cm - 45Watt.
d273b171b789860ee9057ae574d03d3cdd8fcc78_nms420350.jpg
 
Har alltid synes de ovnene der ser litt voldsomme ut i et kjøleskap, selv bruker jeg varmerør. Har dog ikke hatt behov for høyere enn 30C (Saison) og det klarer den fint. 30Cm - 45Watt.
Vis vedlegget 56751
Koster jo ikke alverdens, så kanskje jeg skal prøve meg på et varmerør i neste skap. Finner dog ikke lavere enn 60W på 30 cm, men det burde sikkert gå fint
 
Brukte kjøleskap er jo ofte greit å få tak i. Lukter sikkert godt av det du har nå etter sauna opplevelsen. :p Tipper at de skriver det der for at "må ikke overdekkes" skal være lett lesbart. På 40 grader tror jeg at jeg ville ha endra litt på Inkbirden din uansett. +/- 1 grad er nok det minste jeg ville ha brukt. Gjærer stort sett kveika øl på 32 grader, så 34 en dag eller to etter evt tørrhumle. Men i denne sona er det ikke make or break om temperaturen varierer littegrann. Setter du et mariaue så er kveiken igang umiddelbart etter pitching, da holder den varmen greit selv hvis kjøleskapet har tette pakninger. Ser ved nærmere øyesyn at du har litt anna frostvakt enn meg. Har den hvite fra Biltema, men ser jo i prinsippet like ut.
Jeg satte et mariaue før pitching, så kveiken var i full gang den Men igjen så har ikke tilten registrert ekstremt høye temperaturer. Har ligget rundt 35-38 grader ish det første døynet nå.

Men dette blir nok siste gang jeg skrur noe over 35 grader Hvis du har god erfaring med 32 - 34 så er det nok det jeg kommer til å forholde meg til videre Har satt inkbirden opp fra 30 som jeg hadde den på i natt til 33 nå.

Å du har helt riktig, det lukter ikke spesielt godt inni det kjøleskapet lenger nei
 
Bruker også en frostvakt/varmerør på 45w. Brukte samme frostvakt som deg tidligere, og med 200w ble det veldig oversvingninger (hysterese). Søker du "frostvakt 45W" på google. så får du mange treff på slike.
 
Det har vært så varmt i skapet at plasten har smelta, men ikke varmere enn 38 i karet?
Det stemmer hvis en skal stole på dataen som foreligger. Her er dataen fra tilten som ligger i karet. Merk at den ene outlineren er før tilten ble lagt oppi karet med vørter
A15C2EFC-8525-47B5-AFDE-5A417D8C8038.jpeg03506E28-E01B-4560-A337-9D5C1546D47D.jpeg
Merk at temp er angitt i F her og ikke C.
DA1C43F2-09F6-4E72-B5DE-CE06CF097BA4.jpeg
Så gjennomsnittlig temp på vørteren har ligget rundt 37 - 43 grader
 
Det stemmer hvis en skal stole på dataen som foreligger. Her er dataen fra tilten som ligger i karet. Merk at den ene outlineren er før tilten ble lagt oppi karet med vørter
Vis vedlegget 56752Vis vedlegget 56753
Merk at temp er angitt i F her og ikke C.
Vis vedlegget 56754
Så gjennomsnittlig temp på vørteren har ligget rundt 37 - 43 grader
Jøss. Vel er væske treigt å varme opp, men jeg hadde forventa en langt større stigning. Klart, når du åpner døra nullstiller du omgivelsene ganske effektivt, men det må da ha vært bra varmt for å gjøre det der med gjærlåsen. Jeg har kokt mine, og da blir de jo myke, men...
 
Ville nok montert en vifte.

Her er mitt kveik skap, ikke kjøling, frostvakt 40w + 18w varmer. temp sonde tapet på en liten flaske.

IMG_1003.JPG
 
Tilbake
Topp