Hjelp! Knust hydrometer i vørter

Hei!

På mitt tredje brygg har jeg klart å knuse hydrometeret i vørtern. Det var kun de siste 3 cm på hydrometeret som knuste. Hva gjør jeg?
Det ligger noe glassskår i spannet, kan jeg sile det ut, eller finnes det noen andre måter å redde brygget på?
Mulig jeg må vende snuta mot toalettet kanskje?

Takk på forhånd!
 
Var vørteren kjølt og klar for gjæring? I så fall er kanskje et oppkok og ny tilsetting av aromahumle lurt.. om det ikke er for mye blyhagl i da..

--
 
Hydrometeret burde jo vært stearlisert på forhånd
så jeg ville ikke gjort noe, vet ikke hva det er laget av
 
Glass hadde eg ikke tatt noen sjanser med, hadde tømt ut alt. Skulle du være maks uheldig å svelge glass, kan det skap mye problemer i magen
 
Kjør vørteren gjennom en desinfisert sil på vei til gjæringskaret så burte ikke glasskår være noe problem...
 
Det var klart kjølt og klart til gjæring ja. Ingen blyhagl i vørtern. Hadde desinfisert på forhånd ja, så tror ikke det er noe problem. Det jeg er redd for er små glassbiter.
Mulig det vil sette seg i bunn av spannet når gjæringen er ferdig. Tenkte også å bruke saftsil/humlepose når det skal over på tappespannet.
 
Jeg hadde ikke bekymret meg veldig for glass. Først skal det bli med fra kjelen, så skal det bli med fra gjæringsbøtta fra under gjærkaka som stortsett er rimelig seig, og til slutt bli med fra flaska. Tror ikke det er noe særlig meg glass igjen til den tid.
 
Zodaa skrev:
Det var klart kjølt og klart til gjæring ja. Ingen blyhagl i vørtern. Hadde desinfisert på forhånd ja, så tror ikke det er noe problem. Det jeg er redd for er små glassbiter.
Mulig det vil sette seg i bunn av spannet når gjæringen er ferdig. Tenkte også å bruke saftsil/humlepose når det skal over på tappespannet.

Siling vil det fort bli oksidert øl ut av. Hvis du ikke har et filtersystem som er fritt for luft, ville jeg droppet det. Vil tro glass synker til bunns og blir sittende i gjærkaka.
Det kan du eventuelt teste i et ølglass med noen biter fra det samme hydrometeret. (Må være den mest geniale bruken av ringnes pils jeg har kommet med så langt ;D)

Jeg ville passet på å ikke flytte på gjæringskaret de siste par dagene før omstikking til tappekaret. Om du bruker hevert kan du starte denne høyt i karet, og føre den langsomt ned etter hvert som du tapper over, og la det være noen ekstra liter igjen på gjæringskaret.
 
Hvis du ikke har rukket å tilsette gjæren, eller du har mer gjær tilgjengelig, kan du selvsagt sile gjennom en humlepose eller ett kjøkkenhåndkle dyppet i StarSan. Kjøkkenhåndkleet stopper garantert alt glass, men kan gå tett av trub. Det kan du løse med å bytte håndkle et par ganger underveis. Ett  stort dørslag er fint å bruke til å legge håndkleet i.
 
Har tenkt litt nå, jeg kommer til å gå videre. Har satt den til gjæring nå. Det jeg gjør er å binde et desiinfisert putevar til heverten når det skal over til tappespannet. Det jeg da lurer på er om det vil ha noen konsekvens for ettergjæringa på flaske?

Takker for all hjelp så langt.
 
Zodaa skrev:
Har tenkt litt nå, jeg kommer til å gå videre. Har satt den til gjæring nå. Det jeg gjør er å binde et desiinfisert putevar til heverten når det skal over til tappespannet. Det jeg da lurer på er om det vil ha noen konsekvens for ettergjæringa på flaske?

Takker for all hjelp så langt.

Du får med nok gjær, dèt er ingen fare. Faren er imidlertid fare for oksidering av ølen. Hvis du har heverten under væskenivået med tøystykket på tror jeg overføringen fra gjæringskaret vil ta en liten evighet.
 
Inneholdet i et hydrometer er neppe noe jeg ville konsumert.
Jeg vet ikke hva det inneholder, men det ser ut som små blykuler. Hvis det er bly er det slett ikke anbefalt å drikke øllet ihvertfall....
 
runarstock skrev:
Jeg hadde ikke bekymret meg veldig for glass. Først skal det bli med fra kjelen, så skal det bli med fra gjæringsbøtta fra under gjærkaka som stortsett er rimelig seig, og til slutt bli med fra flaska. Tror ikke det er noe særlig meg glass igjen til den tid.
+1
 
magne1972 skrev:
Inneholdet i et hydrometer er neppe noe jeg ville konsumert.
Jeg vet ikke hva det inneholder, men det ser ut som små blykuler. Hvis det er bly er det slett ikke anbefalt å drikke øllet ihvertfall....

http://no.wikipedia.org/wiki/Hydrometer Ifølge denne artikkelen er det kun et lodd. Hydrometere med kvikksølv selges vel ikke lenger heller? Dessuten skrev jeg feil tidligere her, det var de tre cm på toppen som knuste, så ikke noe av loddet er i vørtern.

Det med oksidering ved tapping over til tappekar, er det farlig med tanke på infeksjon eller hva er grunnen til at jeg bør være forsiktig da? Er helt ny med dette her jeg, forstår de.
 
Oksidering vil si at ølet reagerer med oksygen, det lager usmak. Å få blandet inn luft i ølet etter at første del av gjæringen er unnagjort, kan føre til dette.
Pass alltid på å plaske minst mulig med det ferdig gjærede ølet. Under omstikking til tappekaret må du få slangen fra heverten helt ned i bunnen av tappekaret, slik at enden på slangen kommer raskest mulig under væskenivået i karet.

Og ikke sett noe på innsuget til en autohevert. Måten de er konstruert på gjør at de da suger inn masse luft. Pakningen tetter kun når du presser stempelet ned.
Det var en her som fikk innløpet på heverten blokkert med humleblomst fra tørrhumling. Det resulterte i ektremt oksidert øl.

Jeg ville ikke forsøkt noen form for filtrering. Vær litt forsiktig og ikke rot opp bunnfallet i gjæringskaret når du tapper om for flasking, så går dette helt glimrende.
Glasset synker nok til bunns lenge før gjæren, og ligger trygt limt ned i bunnfallet.
 
Takker så mye for god hjelp.
Det med filtreringa, da tenkte jeg ikke på innsuget, men i andre enden som går ned til gjæringskaret. Binde noe rundt der? Eller er det best å bare la være? Glassbitene vil jo være så små at de ikke er farlig, tenker jeg.
Tenkte også å dra bort på bryggeland og høre hva som er i hydrometerne de selger, bare for å forsikre meg om at det ikke er noe i de kroppen ville reagert sterkt på.
 
Men altså: Jeg vil bare si en liten ting: hvorfor putte hydrometer i glass i vørterdunken? Er det ikke bedre å bruke et typisk 100ml målerør til dette? Man slipper å bekymre seg for glass i gjæringskaret, og ved måling av FG får man jo også tatt en liten smaksprøve.
 
Tilbake
Topp